Värme allmänt
tiggre: köpte själv en "iller" eller vad slangen heter på 7m till högtrycken... värd varenda krona för våra gamla avlopp, tanten som bodde här innan hade plasthårnålar som ligger i rören :P blir härliga stopp av dem då de fastnar i en böj av gjutjärn kan jag säga...
yxis: [citat] När det gäller jordvärme är det väl bara att gräva ned så många meter slang som går åt, oavsett om det går åt mycket eller lite energi? Visst, det är såklart lättare med ett hus man redan känner behovet mer exakt men samma osäkerhetsmarginal vid ny/tillbygge gäller ju oavsett värmekälla. Däremot är väl kostnaden för bergvärme rätt hög för att komma igång och
Jan_Peter: Har sett att bla IVT säljer en kompaktkollektor som går att koppla till IVT 495. Har någon erfarenhet från denna produkt? Vad kostar det?
Yondalar: är själv lite fundersam vad som händer med de fina rillorna med tiden hör med Outukumpu Västerås som gör dom (gjorde det själv för länge sen, men kommer ej ihåg skillnaden, men den är inte 3 ggr snarare 30% om jag skall gissa på nya rör) det går att luska fram det på deras hemsida, tror jag hjälp till självhjälp, blev det bara ;)
Yondalar: vvb:n med slinga i behöver inte stå helt och hållet över acken och så kan man lägga den (under tak), men det blir inte lika bra för skiktningen ...ja tänk om Nibe:n hade något större anslutningar (då skulle den funka i självcirk), men då fick dom ju inte sälja så mycket mässing (kringutrustning)
ppalm: Hej fick svar från Isover. Du bör ha en FLOORMATE 250 som är 100 mm tjock. Den totala bredden på isoleringen ska vara 2,6 m och ovansidan av skivan ska vara minimum 0,3 m under markytan Verkar ju vara en baggis. kör nog med dubbla 100MM skivor.
Jani: Se till att du öppnar luckan försiktigt, fläkten varvar upp och drar ut rök när luckan öppnas, men drar du upp den för snabbt hinner fläkten ej med. Fyll heller inte på ved förräns de gamla ilägget hunnit brinna ut ordentligt (det ryker givetvis en del när vedklabbarna brinner på full låga). Hoppas att detta funkar.
0840: Megasen, du har helt rätt, det är vattnet i pannan/beredaren som skall vara över 60 grader. Om man vill reducera utgående temp med blandare så är det helt ok.
garagenisse: [citat] Hej, jag skulle nästan tro att det blir det också, men ändå, hur varma golv har de som enbart värmer hus med golvvärme, det lär väl inte vara 50 grader i golvet på såna hus heller direkt? Mvh Andreas
ulan: Har du fjärrvärmeanslutning så räcker det med en fjv-växlare. "Problemet" är dock att du ej kan värmeväxla frånluften tillbaka till systemet. Då får du i såfall använda en modul för fjärrvärme till din fvp eller anlägga ett FTX-system eller köra frånluften ut i det fria ;) Men visst går det att klara sig helt utan fvp då fjv-växlaren tar hand om både värme och
Fiander: Ja, hur blir det med tryck runt om en behållare? I vilket fall som hels kan ju inkommande och utgående ledning pluggas, ev förses med övertrycksventil
Yondalar: feedback - föredömligt att tala om vad gjorts och resultatet :)
bebben: Har ni verkligen bara 2,5 kg vid anslutningspunkten i gatan? Kommunen måste väl kunna fixa till betydligt högre tryck, ni betalar ju för tjänsten.
msmn: Vi har en contura 670 med en premodul skorsten. Ca 2 minuter i start skedet måste jag öppna ett fönster. Det är inga problem så lände spisen är varm men så fort spisen svalnat av så måste jag öppna ett fönster. Jag har 11 frech 90 och kör med reduserat frånluft flöde går ner vinter tid från 75 till 40 l/s. Om du skall klara dig utan att behöva öppna ett fönster med f-system
frasse_E: Man (kommunen) kräver en rening som är bättre än den som tidigare uppnåtts med trekammarbrunn för blandat avlopp (toalett+BDT) eller tvåkammarbrunn för enbart BDT. Man behöver efter slamavskiljaren ha någon form av infiltration, en luftad markbädd där bla bakteriell nedbrytning av kväve, syreförbrukande ämnen sker, fosforbindande material kan också läggas in i bädden. Att
roke: [citat] Vet inte, men ligger inte en djupare felsökning på elförsörjningen/funktionen nära till hands?
Abuquir: Hej annann! Har du svårt att bestämma dig, då tycker jag att du skall läsa hela tråden om/på comfortzone eller comfortzone ce50. sök på de två så hittar du nog en del.
ispinnen: Givetvis är det märkligt, men något svar har jag inte fått från Konsumentverket. Det enda de sa till min morfar var att pengarna tagit slut...
nicklas73: Nån som vet var man kan hitta Mitsubishi avfuktarna i Stockholmstrakten. Verkar vara smått omöjligt att ta reda på var de säljs. /Nicklas
Sne4: [citat] Ang din energiförbrukning så läs igenom följande tråd så får du lite mer input på folks olika energiförbrukning: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1101972271;start=40#40 husets storlek, läge, antal personer i familjen och vanor påverkar en hel del.
Riwallen: Japp!! Köpte acktank med inbyggd solslinga när jag köpte nytt. Angående solpanel så blir det ifrån Aquasol. Panel på var sida takknock.
Hemmakatten: Jo, vi har precis borrat. Hos oss satte borrföretaget ner en pump som fick gå i 1½ dygn för att pumpa bort föroreningar (efter att de fyllt upp med vatten). Därefter mätte man tillrinningen av vattenmängden och kontrollerade salthalten i vattnet. Så trodde jag alla gjorde. Iaf alla de borrföretag som jag var i kontakt med. Du ska också få en brunnsrapport från företaget. På den ska
ispinnen: Jag är ju barnbarn till uppfinnaren av ispinnen och har givetvis en ispinne. Mitt hus är byggt 1909. Huset är en 1½ plans villa med källare. Uppvärmd yta är 130m2 och dessa håller 22 grader. Total förbrukning inkl. hushållsel är 13 000 kWh/år. Tidigare var den TOTALA förbrukningen 25 000 kWh/år
Abuquir: [citat] Skulle nog påstå det! Ta en Comfortzone istället så får du garanterat snabb service!
Gearhead: Jo den verkar vara inkopplad och redo att köras! Verkar vara temperaturreglage, timer m.m. Den verkar dock ha fallit i glömska av dom senaste ägarna av huset!?
BJohan: Min skorstensmontör ville hellre göra det när taket var klart. Han utgick från eldstaden och byggde sig upp genom taket. Jag valde en Schiedel Isokern Steel 60 lätt stålskorsten med rostfritt rör. Den har såpass bra isolering att den kan monteras utan schakt och till och med direkt anliggande mot trä utan brandrisk. Jag har fyrkantig skorsten men den finns även i cirkulär modell.