Vår Husleverantör påstår att det är helt ok att värma upp en övervåning med serikopplade vattenradiatorer medan en som har detta säger att när det blir kallt ute blir inte alla rummen varma för sista rummet på slingan får inte tillräckligt varmt vatten. Någon som har erfarenheter??

seriekopplade är inge vidare,,,,,,,svårt att få bra injustering...........snikkopplat :(

Inte nog med att de är parallell kopplade, det första elementet på slingan är i klädgarderoben vilket inte känns som det rum man vill värma upp först när det blir kallt ute. Kan man ta bort det elementet? Kommer nog ändå ha det avstängt känns lite onödigt att slänga ut 3000 kr på ett avstängt element som kommer ta all vämre först.

Vi har seriekopplade radiatorer och har inga som helst problem. Det är hur enkelt som helst att justera in dem och vämen räcker till. Första radiator i kretsen sitter i vårt sovrum och det har vi dragit ner ganska mycket för att få svalt och det påverkar ju givetvis inte de andra radiatorerna.

Om de sista radiatorerna inte blir tillräckligt varma är det värmekällan som inte räcker till och då är ju hela systemet feldimensionerat. Om du har värmepump, se till att överdimensionera radiatorerna för att få så låg framledningstemperatur som möjligt.

ja tyvärr så händer det rätt ofta att husleverantörerna lämnar råd och ger teknikval som inte alltid är det bästa för den som skall använda grejorna
(för leverantören är det förståss billigare, högre vinst ty huspriset är sannolikt det samma, om det räcker med ett rör)

nu behöver det inte vara katastrof om radiatorerna ligger i serie (och är det troligen ej heller) ty rätt dimensionerade (storlek) så blir det "rätt" temp inne ändå, men det är svårare om man sen vill ha olika varmt i rummen.
i garderoben kan man täcka över radiatorn om det blir för varmt men det är ju inte så snyggt i de andra rummen

Yondalar skrev:
men det är svårare om man sen vill ha olika varmt i rummen.
i garderoben kan man täcka över radiatorn om det blir för varmt men det är ju inte så snyggt i de andra rummen
Det brukar vara enklare att använda termostater... ;)

Jo, klantigt skrivet ;D
och det går att tom bypassa element helt och hållet även vid ettrörssystem

men eftersom de flesta system, i princip allt utom elpannor, har bättre verkningsgrad med låga returtemper så tycker jag att man skall bygga med 2 rör
även om det teoretiskt sett går att få lika låg returtemp med ett rör, men det blir knappast så i praktiken
och då var vi tillbaka till vem som tjänar (nu och/eller i längden) på ett- resp tvårörssystem.

En tumregel som jag läste om här på forumet - tror jag???
var att vid dimensionering av ett enrörssystem så bör man överdimensionera radiatorerna med 7% per radiator i serie innan elementet för att kompensera för minskningen i framledningstemperaturen - jämfört med ett tvårörssystem.
Dvs med 5 element på en slinga så bör sista elementet överdimensioneras med 1.07[sup]4[/sup].

Vet inte hur bra dessa 7% stämmer med vad som är brukligt, men hemma hos mig så hade det fungerat hyfsat - om systemet hade varit dimensionerat enligt det istf inte alls, nu så kan jag antingen höja framledningstempen eller leva med två kalla rum på bottenvånigen..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.