740 läst ·
7 svar
740 läst
7 svar
Styrning av Golvärme ?
Drog också separata ledningar mellan termostat och fördelare. Jag litar mera på kabel än nåt känsligt radiointerface MEN framför allt vill jag inte springa runt och byta några batterier på 18 ställen 
Om det nu var radio du menade med fjärrstyrt?
Om det nu var radio du menade med fjärrstyrt?
Jag kommer köra med Wirsbos trådlösa system om jag behöver använda någon sådan reglering.
Två skäl:
1. Slippa dra kabel till en massa ställen
2. Möjlighet att flytta givarna till det ställe som funkar bäst i respektive rum - det är inte alltid lätt att bestämma från början.
Jag skulle köra trådlöst oavsett om jag byggde nytt eller renoverade.
Två skäl:
1. Slippa dra kabel till en massa ställen
2. Möjlighet att flytta givarna till det ställe som funkar bäst i respektive rum - det är inte alltid lätt att bestämma från början.
Jag skulle köra trådlöst oavsett om jag byggde nytt eller renoverade.
Jag har rumstermostater med kabel.
I början lät jag termostaterna vara med och bestämma, men nu på senare år har jag ställt dom så att slingorna alltid är öppna.
Regleringen av rumstemperaturen sköts nu med shuntautomatiken (jag har enbart utegivare).
Det fungerar mycket bra när man har hittat rätt styrkurva till regulatorn.
Eventuellt kan rumstermostaterna ställas så att dom stänger golvvärmen vid överskottsvärme, men i mitt fall är golven så trögreglerade så jag tycker det kvittar.
Kan man spara pengar genom att skippa ställdon och termostater ska man göra det tycker jag.
Går det att komplettera senare kan man ju göra det då.
Lägg tid och kraft på att justera in flödet i slingorna.
I början lät jag termostaterna vara med och bestämma, men nu på senare år har jag ställt dom så att slingorna alltid är öppna.
Regleringen av rumstemperaturen sköts nu med shuntautomatiken (jag har enbart utegivare).
Det fungerar mycket bra när man har hittat rätt styrkurva till regulatorn.
Eventuellt kan rumstermostaterna ställas så att dom stänger golvvärmen vid överskottsvärme, men i mitt fall är golven så trögreglerade så jag tycker det kvittar.
Kan man spara pengar genom att skippa ställdon och termostater ska man göra det tycker jag.
Går det att komplettera senare kan man ju göra det då.
Lägg tid och kraft på att justera in flödet i slingorna.
CarMan skrev:
Jag har kört två år utan någon styrning alls på gv förutom på VPn då. Får se om det funkar nu när gv-ytan ökat rejält. Annars blir det till att montera lite termostater.
MathiasS skrev:
Jag har kört två år utan någon styrning alls på gv förutom på VPn då. Får se om det funkar nu när gv-ytan ökat rejält. Annars blir det till att montera lite termostater.[/quote]
tror inte det blir några problem hoss mig nu när ja bara kopplar in badrumet, men i framtiden ska köket också kopplas in & det är stor skilnad på dessa rum, men det tar vi då.
Klicka här för att svara