Jag var till den lokala rörmockaren för att köpa prisolrör till min radiator som jag har i uthuset.
Rörpularen övertalade mig att köpa Pex-rör RIR. (billigare och bättre).
Då det blir en hel del krokar och kringlar innan jag har dragit röret mellan pannan och elementet, så tyckte jag att pex var bättre än prisolrör.
Desutom sade rörpularen att jag kunde använda befintliga kopplingar och endast ha andra stödhylsor.
Som sagt så gjord, jag köpte pex-rör och stödhylsor.

Stigar och retur anslutes med t-kopplingar till det system som går till huset.
Panntemeperaturen ligger på 70-80 grader.
Har haft detta system med prisol förut, men en skada på ena röret gör att jag skall byta hela denna slinga 7mx2

Läser man på Wirsbo´s hemsida kan man läsa att röret endast klarar 70 grader med toppar på 95 grader.

Kan jag använda detta rör?
Kan jag använda befintliga kopplingar med de nya stödhylsorna?

http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Produkter/rxrguiden.jsp#wirsbo

Nej nej nej, inte pex som radiator rör!

Men har du verkligen mer än 70 grader ut till radiatorerna? Blandar du inte ned temperaturen i en shunt?

Annars så är väl också frågan vilket Pex rör du valt, jag tror att skillnaden mellan den som kallas combiPEX och "vanlig" är att combiPEX spärrar mot syreupptag. Annars kan syre vandra in genom plasten och tas upp av vattnet, det gör sedan att radiatorerna rostar med rekordfart.

hempularen skrev:
Men har du verkligen mer än 70 grader ut till radiatorerna? Blandar du inte ned temperaturen i en shunt?

Annars så är väl också frågan vilket Pex rör du valt, jag tror att skillnaden mellan den som kallas combiPEX och "vanlig" är att combiPEX spärrar mot syreupptag. Annars kan syre vandra in genom plasten och tas upp av vattnet, det gör sedan att radiatorerna rostar med rekordfart.
Enligt rörfirman används detta rör till radiatorer.
Jo tempen är nedschuntat. Tänkte inte på det utan hakade mig upp panntempen.

Ja så länge du använder rätt kvalitet, och inte har någon extrem temperatur så bör det väl vara OK.

Om Mangelito kunde detaljera sitt motstånd så skulle jag vara tacksam, håller på att föebereda för konvertering till vattenburet. Så jag har just lagt in 60m RIR (fast fabrikat Roth som Sigro säljer), men jag kommer inte att at det i bruk förrän om ca 2 år.

Jag har en svåger som har pex i hela huset, så motståndet förstår inte jag heller.
(Vilket märke vet jag dock inte). Jag har då hört att detta skall vara likvärdigt... om inte bättre.

Kopplingarna då?
Kan jag använda samma kopplingar, fast med nya stödhylsor?

Har ställt samma fråga i annan tråd, men för tappvatten.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44597

Har inte fått något glasklart svar, men det kanske kommer ;)

Min röris säger att det är ok (för tappvatten), men man vill gärna ha en second opinion.

Det står en del på Wirsbos sidor om system godkända för radiatorer.

Har du köpt Wirsbos RADIPEX ska vara OK, då det har en diffspärr. Men du får inte ha för hög framlednings temp.  Förlåt om jag förhastade mig. Vanlig PEX är inte tryggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.