Vi har planer på att installera IVT 495 i samband med att vi bygger nytt hus.
Vi har fått prisuppgift på 60 000:- komplett. Är det rätt pris?
Är det ett bra alternativ som värmekälla? Hur mycket spar man mot att ha vanlig frånluftvärme?
Vi är nybörjare och har därför ingen tidigare erfarenhet.

Det är nog ett rätt så ok pris om det inte är ett tilläggspris från en 490 som brukar vara standard. Ett ok kostnad för en uppgradering från 490 till 495 är ca ca 20.000:-
Har en 495 och värmer 175 m2 i enplan, drar totalt ca 12000 kwh inkl hushållsel & ac, tycker det är bra, men vet iofs inte vad en 490 hade förbrukat.

Hur stort hus bygger Ni och vart i Sverige?

Gunilla Johansson skrev:
Vi har planer på att installera IVT 495 i samband med att vi bygger nytt hus.
Vi har fått prisuppgift på 60 000:- komplett. Är det rätt pris?
Är det ett bra alternativ som värmekälla? Hur mycket spar man mot att ha vanlig frånluftvärme?
Vi är nybörjare och har därför ingen tidigare erfarenhet.
Jag tycker det låter billigt!? Pumpen kostar kanske 45 000 sedan tillkommer borrning och installation. Jag fick en grov uppskattning på 95 000 när jag frågade för någon månad sedan. Tror iofs att det hade blivit lite billigare i ett skarpt läge. Priset på 60 tusen kanske är för en uppgradering som Fredrik E var inne på?

Vi planerar att bygga 130 kvm.
Jag har kollat och det är ett uppgraderingspris. Uppgradering av pannana 15' och borrning ca 40'.
Blir det någon ekonomisk besparing mot att ha vanlig värmepump om man dessutom har braskamin som vi räknar med att elda i även dagtid när det är kallt ute?

Jo klart det blir en besparing men knappast en lönsam sådan om ni får betala 60´ i mellanskillnad mot en FLVP. Gör som jag lägg jordvärmeslangar istället för att borra, 200 meter slang komplett nedgrävt kostade 6000:- + skillnaden mellan 490 och 495 som då var 12000:- dvs 18´ extra. Den kostnaden är nog möjlig att räkna hem på 5 år.

Ett annat alternativ som ger samma besparing som en 495 kan vara Comfortzones frånluftspump CE50 som ger 4-5kW. Då behöver ni varken gräva eller borra.  :)

Pumpen är dock 20' dyrare än en "vanlig" frånluftsvärmepump.

Bergvärme på 130 kvm om N bygegr ett modernt hus är en olönsam affär(60 000 kan inte vara sant - det kostar oftast nästan dubbelt elelr mer). Om det är modern isolering 145 + 45 mm elelr vad det nu är så är faktiskt andra uppvärmningsmöjligheter väl värda att beakta. Man får många middagar på krogen på den mellanskillnaden.

Vattenburen värme är ju klart attt Ni skall ha - gärna förberedd för solvärme om det finns bra läge. Sedan kan man välja nästan 'vadsomhelst' att värma det vattnet med.
Jordvärme, pellets, frånluftsvärme är väl värda att beakta. Kanske en vattenmantlad kakelugn kopplad till ack-tank (skojigt alternativ) mm mm.

Vårt kåk - nyrenoverad men ej klarrenoverad i Göteborg på 136 kvm sitter det en Comfortzone i. Valet stod emellan pellets eller frånluftsvärme. Då vi har svårt med förråd och transport av pellets och det är mest berg så vart det frånluftsvärme.

Bergvärme skulle vi inte ens få igen på 25 år ;-)

Det har kommit ut nya bergvärmesystem som man kan sätta in i nya hus som är billigare. Att byta i ett befintligt hus skulle bli mycket dyrare.
Det verkar ju ändå som om det inte är nödvändigt med bergvärme för att få ner elförbrukn i ett nytt hus. Jag blir rådvill...

Gunilla,

Bergvärme har tyvärr blivit lite av en religion nuförtiden. Och många listiga försäljare finns det hur man än vänder å vrider på det så är det svårt med alla argumenten. och ytterst få som gjort bergvärmeinvestering erkänner i efetrhand att dde inte alls sparat så mycket. Se bara på Plus ifårn i måndags var det väl - damen som fick ökad elförbrukning istället.
Och det som avgör är ibland personliga åsikter och skäl än de rent krasst ekonomiska.

Du skriver att det har kommit billigare bergvärmesystem, men det kräver välan fortfarande ett borrhål av samma djup som de 'gamla'? Själva borrningen brukar ligga på en 40-60 tusen bara det - därav allas skepsis. Och pengarna är kanske t o m utan moms och installation mm? Trenden är att bergvärme blir dyrare å dyrare i alla fall i de mera befolkade regionerna då det är tillgång och efterfrågan som styr.

Jag förespråkar vattenburen värme av många orsaker - främst flexibilitet. Och isolering :-) sedan hur man väljer å värma upp vattnet är en annan sak. Även ett bra ventilationsysstem. Sedan - man kanske har tillgång till billig ved elelr gillar å pyssla med det - ja då är det ett starkt alternativ, är man itne så intresserad så kanske pellets kan vara något. Vill eller kan man inte det helelr (förråd lit ehantering inte mycket) så kanske frånluftsvärmepump vore värt att titta på t ex. Jordvärme är inte dumt heller (fast jag vill inte ha det p g a mitt växtintresse ens om jag hade kunnat).

Ja det är inte lätt!

Som standard i vårt nya hus ingår IVT 490.
Vi kommer att ha vattenburen värme och värmegolv i hela huset.
Då min man är hemma på dagarna kommer han att elda i den braskamin som vi tänker installera (en effektiv sån).
Vi kan inte ha jordvärme då stora delar av tomten är berg.
Tack för era tips. Det verkar som om vi gör bäst i att unna oss några middagar på krogen och skippa det här med bergvärme.
Just det, vi ska bygga vårt hus i Trosa, Södermanland.

För oss kostade det 10000:- (2003) att upgradera från 490 till 495 och sedan kostade "hålet" ca 25000 (70m). Vi värmer ett nytt sluttningshus (Aneby) på 200kvm +35kvm garage (10 grader i garaget).Vi gör av med 15000kvWt per år och jag har för skoj skull jämfört med min granne som har ett enplans Anebyhus på 130kvm. Han gör också av med 15000kWt per år (två vuxna +två små barn i både deras och vår familj)
Jag värmer alltså nästan dubbla ytan till samma peng :) (Visserligen så är det två olika hustyper men det känns ändå som om jag gjort rätt val)

Kalsipper

Rätt val? Beror ju på hur mycket grannen betalade totalt för sin uppvärmning :-))) och vad Du betalade totalt, för 25000 + 10 000 är knappast vad hela kalaset gick på - det var ju en uppgradering av ingående system itne sant?

25000 + 10 000 är knappast vad hela kalaset gick på - det var ju en uppgradering av ingående system itne sant?
Jag är nog trög, men jag förstår inte riktigt hur du menar..

10000:- extra kostade det mej att byta upp mej från 490 till 495 (installerad på plats)
och 25000:- kostade borran.Det övriga är ju samma till båda pumparna (ventilation el m.m)så någon annan kostnad ser jag ej.

Och vad grannen betalat för sitt värmesystem vet nog bara Anebyhus..... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.