3 639 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
jordvärme
jag undrar om det finns lönsamhet att byta ut min NIBE jordvärmepump från 1985? Den fungerar fortfarande men det är kanske ändå lönsamt att byta ut den mot en nyare med bättre verkningsgrad. Idag förbrukar jag 27 000 Kwh/år inklusive hushållsel (stort och gammalt hus). Vad kostar isåfall en ny inklusive installation?
Vet du hur lång kolektorslang du har?
är det koppar kolektor med gas i eller är der plast slang med nån form av vätska i?
vet du vad huset drar om det vore vattenburen el?
antar att du idag gör fast kondensering? (värmepumpen värmer altid upp till 55 grader & du schuntar ut vattnet till radiatorerna)
är det koppar kolektor med gas i eller är der plast slang med nån form av vätska i?
vet du vad huset drar om det vore vattenburen el?
antar att du idag gör fast kondensering? (värmepumpen värmer altid upp till 55 grader & du schuntar ut vattnet till radiatorerna)
Jag tror vi har 500 m plastslang (vätska) med ca 2 m djup nedgrävd i marken. Stämmer bra att värmepumpen värmer till ca 55 grader och schuntas ut till elementen.
Tyvärr så bodde jag inte i huset innan värmepumpen blev installerad så jag vet inte vad förbrukningen var innan den blev inkopplad.
Hoppas att informationen ska hjälpa mig att få ett svar.
Tyvärr så bodde jag inte i huset innan värmepumpen blev installerad så jag vet inte vad förbrukningen var innan den blev inkopplad.
Hoppas att informationen ska hjälpa mig att få ett svar.
20-25 år är nog max livslängd på en sån pump så det är ju ändå dags att byta ut den.
om du gör ett planerat byte kan du få tag i den maskin du vill ha til det pris du vill betala, pajar den mitt i vintern blir det lite av ett pannik köp.
en ny värmepump klarar av att sänka värmekostnaden till en tredjedel av vad det skulle ha kostat att värmehuset med el & det brukar vara en halvering av elkostnaden om man räknar in hushålselen.
det är svårt att veta vad du tjänar på att byta, då vi inte vet verkningsgraden på din nuvarande anläggning eller vad huset borde dra om det gick på el
du kanske sänker värmekostnaden med 5 000kWh om man ska gissa?
en ny pump kostar ca 50-60 000:- instalerat o klart.
om du gör ett planerat byte kan du få tag i den maskin du vill ha til det pris du vill betala, pajar den mitt i vintern blir det lite av ett pannik köp.
en ny värmepump klarar av att sänka värmekostnaden till en tredjedel av vad det skulle ha kostat att värmehuset med el & det brukar vara en halvering av elkostnaden om man räknar in hushålselen.
det är svårt att veta vad du tjänar på att byta, då vi inte vet verkningsgraden på din nuvarande anläggning eller vad huset borde dra om det gick på el
du kanske sänker värmekostnaden med 5 000kWh om man ska gissa?
en ny pump kostar ca 50-60 000:- instalerat o klart.
Klicka här för att svara