3 203 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Har kört bergv ett år sn.........
Hej
Det är en duo 8 framledningen år 35-38º och jag har 21º inne :-/
Det är en duo 8 framledningen år 35-38º och jag har 21º inne :-/
Bergvärme är inte mitt gebit, men har för mig att Miljö och byggnadsnämnden ska ha ett borrprotokoll från bergborraren där djup/vinkel/antal hål etc ska vara angivet, vilket du då kan jämföra med deras offert. Som en del skrev tidigare var just detta typ av problem uppe på PLUS programmet med Sverker i tisdags, tror att reprisen går på lör eller söndag, så ladda videon. Kolla med http://www.arn.se vad som gäller i ditt fall.
fult flås
Wardberget
Jag har också en Diplomat 8. Genomsnittlig energiförbrukning per timme 2.2kw/h med cirk.pumparna. (elmätare på pumpen). Jag har jordvärme mintemp. ca -1deg vi -20.
Det skulle för dig betyda en ca. förbrukning på 2.2*2467=5427Kw/h. ;D Det tycker jag är MYCKET Bra.
Beträffande tillsatselen är gissningsvis en del av timmarna från installationen när den gick som elpanna. (En gissning från min sida är att normalt kommer du inte att ha några tillsatstimmar överhuvudtaget.)
Du har hög Årsmedeltemp. (7deg) och låg framledningstemp till elementen (35deg vid 0 deg. ute)det innebär att värmepumpen tar mer värme från borran och på så sätt kyler borran mer.
Pelle
Jag har också en Diplomat 8. Genomsnittlig energiförbrukning per timme 2.2kw/h med cirk.pumparna. (elmätare på pumpen). Jag har jordvärme mintemp. ca -1deg vi -20.
Det skulle för dig betyda en ca. förbrukning på 2.2*2467=5427Kw/h. ;D Det tycker jag är MYCKET Bra.
Beträffande tillsatselen är gissningsvis en del av timmarna från installationen när den gick som elpanna. (En gissning från min sida är att normalt kommer du inte att ha några tillsatstimmar överhuvudtaget.)
Du har hög Årsmedeltemp. (7deg) och låg framledningstemp till elementen (35deg vid 0 deg. ute)det innebär att värmepumpen tar mer värme från borran och på så sätt kyler borran mer.
Pelle
Klicka här för att svara