Hej!

Jag funderar på att koppla in ytterligare en 500l tank.
Har en kombi panna som är kopplad till en 4030 laddomat och en 500l tank.

Nu funderar jag hur man ska koppla detta, tankarna kommer att stå på var sin sida om en vägg, dvs ca 40cm ifrån varandra. Ska jag serie eller parallelkoppla dessa tankar?

Jag tycker själv att det känns som om seriekoppling skulle fungera bättre, men har sett/hört att det är vanligare/bättre med parallelkoppling.

Om jag paralellkopplar dom tycker jag att jag borde får mera flöde till/från den tank som står närmast pannan, sedan får man 2st skiktningar som "läcker" värme. Dessa problem fårm jag inte med seriekoppling....

Tacksam för svar.

Jag tycker du ska parallellkoppla tankarna, enklare inkoppling och det funkar bra och känns mer "naturlagemässigt" (jag har två 500L tankar parallellkopplade). Man måste bara se till att strömmningsmotståndet blir lika för båda tankarna, om du kopplar ingående vattnet till tanken närmast och sedan drar röret vidare till nästa tank så måste returen tas ut vid bortre tanken (innan röret går till andra tanken) och sedan till pannan. Det går även att sättat ett T-stycke "uppe" och ett "nere" exakt mitt i mellan tankarna och koppla in pannan där, så har jag gjort och det funkar kanon.
Serie koppling kan kanske vara bättre om man har förråds-vvb och elpatron i ena tanken, då slipper man värma övre delen i tomma tanken när man kör med el.

Håkan

Hej,

Parallellkoppla, det är mitt tips.
Klurade också en hel del på detta när jag ritade på mitt system.

Är du osäker på ojämn laddning mellan tankarna, sätt en avstängningsventil i bottenledningen på den tank som fyller sig först, på detta vis kan du enkelt motjustera detta genom att du stryper bottenledningen till denna tank.

har haft paralellkopplat...........kör nu med seriekopplade tankar............det sparar en heldel eldande när man som du skälv nämde bara har en skikning som tappar värme

El_-micke skrev:
har haft paralellkopplat...........kör nu med seriekopplade tankar............det sparar en heldel eldande när man som du skälv nämde bara har en skikning som tappar värme
Ja de flesta säger att man ska paralellkoppla, men ingen kan riktigt säga varför. Jag förstår fortfarande inte vad det är för fördel med paralell. Har man däremot en beredare i en av tankarna så kan jag förtå idén med det. Men eftersom jag har beredaren i pannan så kan jag inte se någon nackdel med seriekoppling.

Hej,

Ursäkta, såg inte att du körde med 4030.
Då skulle jag också seriekoppla, ursäkta att det blev rörigt!

Det blir nog ett lite långt inlägg, men jag måste skriva av mig lite...

Med en 4030 så funkar det nog lika bra med serie, för om jag minns rätt så laddar den automatiskt över från tankarna till pannan. Och från pannan till värmesystemet.

Men är stigare och retur kopplade till tankarna, så gäller det att man kopplar dem i olika ändar av serien för att få flöde genom tankarna. Annars kommer man bara att ta värme från en tank. Det har jag erfarenhet av .... :(

(I 4030 fallet så får man flödet genom tankarna via laddningspumpen)

Intresserade kan titta här http://www.ctcvarme.se/enertech/p259/files/Inst_CTC_V35.pdf, på sidan 14. För vinterdrift rekomenderar de seriekoppling, stigare och retur på varsin tank.

Jag brukar funder över seriekoppling, för det bör ju finnas ett visst "mostånd" hos det varma vattnet i toppen på en tank att åka ner i botten på en annan där vattnet (kanske) är svalar pga förluster. Men det kanske är försumbart..

Annars kan man ju göra som på bilden i ctcs dokumet, så att man kan välja mellan serie och parallell, så ser man vilket som funkar bäst.

Nä, nu skall jag gå och kärra ved.... ;D

/Spiker

spikers_corner skrev:
Jag brukar funder över seriekoppling, för det bör ju finnas ett visst "mostånd" hos det varma vattnet i toppen på en tank att åka ner i botten på en annan där vattnet (kanske) är svalar pga förluster. Men det kanske är försumbart..

Annars kan man ju göra som på bilden i ctcs dokumet, så att man kan välja mellan serie och parallell, så ser man vilket som funkar bäst.

Nä, nu skall jag gå och kärra ved.... ;D

/Spiker
Hej,
Exakt, om det inte finns nån mekanisk anordning (läs pump) så ser naturlagarna till att det varma vattnet stannar i toppen, det är detta CTC menar med att det bara går att köra på vintern, när cirkulationspumpen till elementen är igång.
Rätt kopplat så trycker cirk-pumpen seriesystemet.
Men på sommarn när man stänger av pumpen kan man ladda hur fullt som helst, men du kan bara nyttja VV från den tank där VVB eller slingorna sitter.

Detta gäller då inte system med 4030...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.