Jaha nu har det nästan gått ett år sedan jag installerade berg- vp klanderfritt.

Men brine in var 3- in och 7- ut i vintras när det var som kalast eller normalt 20-

Jag klagade på det hos thermia och de skulle koppla upp den nu i vinter för de trode inte på mig, men inget har hänt. Nu när man är lite mer insat i det så begriper man ju att det räknas presis på marginalen för att slipa borrkostnad i kalkylen. ALLA jag har pratat med säger att brine in, ska inte vara under - grader in. Det här är jävligt tråkigt

Vad ska jag göra :'(

sen när man ringer dit så börjar de och försöka jidra med en om uträkning mm
precis som man viste allt om det då,när man tog in oferter och sen säger de att, ja på sånadär forum vet de inte vad de pratar om.

Var är Richard

Hur mycket effekt har du på maskinen?
Hur många timmar per år går den (om du vet)?
Hur långt borrhål?

Ja Jag kom på det att rickard var där,det var ett tagsen jag var med i forumet.

Min vp är på 8 kw
den har gått 2467 tim
och borran är på 125m
Den har gjort varmvatten i 515 tim
varit på tills 1 i 10 tim
-----##----- 2 i 21 tim

Nu när jag var ut och kollade så var brine in på 2+ och 1- ut och vi har haft första riktiga frosten i natt 5-.

Är det jag som är ute och cyklar eller :-/

på din kalkyl du fårtt så ska alla siffror finnas.
om din anläggning inte överenstämmer med oferten så kan du klaga, men tyver så är det extremt få personer som vet vad som visas på oferten när man inte har köpt anläggningen ännu & då tittar man tyver bara på prislappen.
om du har otur så står det att din anläggning ska ha -6 grader i medel temp & då stämer ju det mot oferten.

på kb tempen kan du se om borran är för kort & på antalet tilskots el timmar kan du se om pumpen är förliten.

hur djup borra man ska ha beror på berg art med mer, men 125m låter extremt kort & et syns ju på din temp.
du borde nog ha haft 150m aktiv borra.
det du kan göra är at komplitera med en jord slinga & det är inge fel att göra så.
viktigt är att jordslingan ligger före borran, så borran komer presis innan värmepumpen.
100 - 150 m jord slinga eller 50 m borra är vad du behöver

Kalkylen har jag inte kvar har , letat förbrilt men på oferten stod det 130 m. men de kom bara till 125 m pga av vatten flöde om det nu är riktiga uppgifter, vem vet men borran ger bra med vatten men sen om djupet är korekt vet man ju inte.
Instalatören borde ju ha kvar den.

wardberget skrev:
Kalkylen har jag inte kvar har , letat förbrilt men på oferten stod det  130 m. men de kom bara till 125 m pga av vatten flöde om det nu är riktiga uppgifter, vem vet men borran ger bra med vatten men sen om djupet är korekt vet man ju inte.
Instalatören borde ju ha kvar den.

på oferten brukar det aktiva borrdjupet anges.
125m är det total djupet? ppå borrprotokollet & på ditt hus står total djupet.

vet du hur många fodderrör som gick åt? eller hur långt det är till grundvatten nivån?

Nu har jag hittat den (jul städning)
Värmekälla: bergvärme 35/0grader (vid dut 55gr/-5gr)
elenergi exkl hushåll kwh/ år o
nettoenergibehov ---"---- 24500
varmvattenförbrukning kwh 4200

inomhustemp 20 gr
årsmedeltemp 7,3 gr
Dut ( Dim. -18 gr

Beräkningsresultat

från pump kwh/år 24030
till vp kwh/år 6330
tillsatsenergi från -8,5 gr
energitekningsgrad % 98,1
årsvärmefaktor (totalt 3,60 ) 3,80
besparing (brutto ) kwh/ år 28200
tillsatsenergi (100%) kwh/år 470
tillsatseffekt kw 2,7
maximalt effektbehov kw 9,1

Så står det på pappret någon som kan räkna på det i hus ägarens synvinkel

vad hade du för uppvärmning förut & hur mycke gick det åt?

set på offerten att dom har räknat med att din borra ska ge -5 in när det är som kallast. Deta tycker jag är oseriöst att göra sånna kalkyler (tilsaken hör att ditt borhål ska vara varmare en kalkylen första året.)

var i landet ligger huset?

jag tycker det ser ut som om dun anläggning motsvarar den i kalkylen, alltså har inte firman gjort nått fel rent juridiskt.

men det är fult att inte räkna på -5 istället för 0 grader

du har ju inte specielt många tillsats timmar = du har rätt pump för ditt hus

men det skule vara bra dör verkningsgraden att ha lite djupare borra.
om du på offerten kan se att du ska ha 130m aktivt djup & du på borrprotokollet kan se arr du fårtt 125m total djup & desutom har 10m till grundvatten nivå i berg, så inebär detta att du har fått 15m för kort borra. Detta kanske kan hjälpa dig lite, du kanska kan få firman att instaleraen bit markslinga i stället. (15m berg motsvarar ca 30-40 m markslinga)
lägg då till så du får 100m markslinga. har du tur så kan du får firman att stå för jobbet & du betalar matrialet.

jag gjorde av med 3,5 kbm olja innan, samt jag är släckt med instalatören

jag har lagtmärke till att Thermias kalkylprogram verkar som standard räkna på -5 grader på KB i jämförlese med tilexempel Nibes som räknar med 0 grader (undrar om deta är för att kompensera för att Thermias värmepumpar är dyrare i inköp än Nibes?)

du har ju rätt pump & dina siffror är ialla fall normala, men ej optimala, så du kan lugnt sova vidare.
Fast du får högre verkningsgrad om du får varmare KB, så du ska tänka över tanken att förlänga den

wardberget,
Hur många kwh förbrukade ni med vp ?

Wardberg
Är det en Thermia Diplomat 8?
Hur hög är din framledningstemp  vid 0 deg?  d.vs. vilken värmekurva  och ev. rumskompensation.(Golvvärme? Är den under under 30 deg?)
Vilken innetemp har du?

Pelle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.