Hej!
Vi funderar på att bygga ut vårt hus (130 kvm, 2 våningar) med en utbyggnad i två plan, 2 * 25 kvm.
I nuläget har vi en IVT jordvärmepump från 1997 på 4 kvW med en elpatron som förstärkning. Som jag har märkt är värmepumpen lite klent dimensionerad eftersom elpatronen går in ganska tidigt.
Hur ska jag göra med värmen i utbyggnaden?
Räcker det att köra som vanligt och bara koppla på nya element (elpatronen kommer väl att gå mer)?
Om det inte räcker, måste jag i så fall gräva ner mer slang och skaffa ny pump? eller räcker det med en kompletterande varmvattenberedare? Eller en luftvärmepump som komplement?
Jag är novis på området och tänkte höra om det finns någon med erfarenhet kring dessa frågor. Det kan ju vara bra att veta lite innan man ska förhandla med byggföretag och vvs-firmor!!
/Hubbe

Ja nu sade Du itne vart Du bodde å hur varmt Du vill ha det och hur mkt elen är på och hur isloleringen är.
Det verkar ju klart att den redan är för klent dimensionerad. Luft luft kanske kan vara någe om Du bor i söda delen av Sverige - men det beror lite på hur det är utformat i Ditt hus om det är en bra ide också. Se också till att de nya utbyggnaderna blir bra isolerade!

Hej,
Huset har "originalisolering" från 1930-talet och har tvåglasfönster. Har en elförbrukning på ca 16 000 kWh.

Någon med fler förslag/synpunkter?
/HUbbe

nja sådar solklara enkla svar finns inte, ty tyvärr har det varit nån okunning försäljare hemma hos dig 1977 så att du har för klen anläggning (även idag)

men
isolera utav tusan i nya delen (kWh som inte finns är billiga)

Låter som ni har radiatorer idag, fortsätt då med vattenburet , ger flexibilitet
överdimensionera de nya radiatorerna (eller skall det vara golvvärme) så att du kan jobba med så låga temperaturer, det är fördel vilket uppvärmningsalt ni än väljer och framförallt VP
(kanske kan du kasta om den/de klenaste radiatorn/a i bef hus till den nya för att på så sätt stora upp bef radiatorer)

sen vad göra
nuv anläggning och dyr spetsel?
ny pump och längre kollektor?
ved/pelletskamin?
braskamin för mys? kapar eltopparn
i så fall eventuellt vattenmantlad med ack

hur ser vent ut?
Sätt in ett bra FTX aggregat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.