Det jag vill veta i första hand är om värmen sprider sig via kanalsystemet in till de rum som hamnar längst bort från eldstaden. T e x det nya tillbyggda rummet...?
Kom att tänka på en sak.... (visst hade du Bacho?)
Hur många lägen har du på reglaget som styr fläkten?
Svärföräldrarna har ett hus byggt -84, de har två lägen. Mitt hus från -87 har tre lägen, 0, 1 och 2.
  • 0=av (rör ej)
  • 1=styr på fläkten utifrån nån termostat
  • 2=full fart hela tiden

Enligt pappren som följde med huset så är läge 2 till för att cirkulera värme från tex en öppenspis.
Så då antar jag att man kan vrida ner värmen några grader och bara cirkulera runt den uppvärmda luften.

När det blev -2 ungefär ute i fredags orkade inte elementet riktigt med att värma mina 120 kvm längre. Det måste ju innebära att jag klarar mig med 1,25 kW ned till -2 ;D

Alltså borde det med en kakelugn bli varmt och gott kväll, natt och morgon ifall man eldar varje kväll? Fram på eftermiddagen dagen efter och beroende på utetempen kommer sen värmesystemet att skjuta till den extra energin som krävs för att hålla huset varmt.

Visst är det som du skriver Fubar: Läge 2 på luftvärmeaggregatet är forcering. Synd bara att min inte funkar :-/
Får väl kanske fixa till det ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.