när du stänger av cirkulationspumpen (hala värmepumpen) m& sen öppnar luftnippenl, komer det vatten då? är det lika bra tryck på vattnet i en radiator som funkar som den som inte funkar?

om du stänger returen på den radiator som inte funkar, komer det fortfarande vaten från luftnippeln då, när du öppnar den?

har jag fattat rätt om att du INTE har ett enrörssystem?

om du stänger alla slingor utom dena som det strulande elementet sitter i, blir det fortfarande inte det minsta varmt i enna radiator?
blir den inte varm alls elle bara lite varm.

radiatorn som krångler, är den strypt på retuten eller fult öppen? är den strypt där termostaten skulle suttit, eller funl öppen?

radiatorn som siter före denna, är den lika varm som övriga, eller något kallare?
är den radiator som siter före strypt på något ställer, o i såna fall hur mycke?

Det kommer vatten ur luftnippeln och det verkar som det kommer lika mycket som ur den som fungerar. Kan inte bedömma om trycket är högre!

Ja, det kommer även vatten när jag stängt kopplet.

Ja, det är tvårörssystem, helt och hållet

Det blir lite varmt. Ingen radiator är strypt, systemet är fullt öppet.

Det kan variera vilken radiator som blir varmast så det behöver inte vara den första som är varmast. Radiatorerna blir fesvarma.

Mvh
Per

Var inne på sidan med experten och läste om en som installerat ny värme och inte fått varmt på översta planet. Han sa då att cirk. pumpen kan vara för klen.

Kan det vara så i mitt fall också att det är så stora friktions förluster i den ena stammen så där blir flödet för litet och därmed blir det inte ordenligt varmt?

Jag har en Grundfos 21/60F, kanske skulle sätta in en större?

du ska ha de små radiatorerna strypta så att det skiljer ca 4-5 grader mellan stig & retur, när du mäter när värmepumpen går.

du ska även strypa de radiatorer som är i börjen på slingan, annars vänder allt vatten innan det når den sista radiatorn

Per_B skrev:
Var inne på sidan med experten och läste om en som installerat ny värme och inte fått varmt på översta planet. Han sa då att cirk. pumpen kan vara för klen.

Kan det vara så i mitt fall också att det är så stora friktions förluster i den ena stammen så där blir flödet för litet och därmed blir det inte ordenligt varmt?

Jag har en Grundfos 21/60F, kanske skulle sätta in en större?
Jag har den inbygda cirkpumpen i min Nibe 1215, tror det står Grundafors 15/60 på den.
Med den drar jag 2 slingor, som är mycker oljämna & klent dimensionerade.

en slingan innehåler 12 radiatorer. 22 rör är frabdraget nästan hela vägen. på 22 rörert finns 7 avstick. 4 av dessa går till endast en radiator 2 av dessa går till 2 radiatorer & då är det 12 rör till sista radiatorn, den sista avstingen är det 4 radiatorer på & hela den slingan är 15 rör.
(om vi bara mäter stigen så har jag ca 18m 22 rör +10m 15 rör för att komma till siste slingan & då har jag inte räknat in avstickarna till radiatorerna)
8 av dessa radiatorer går helt ostrypra, då dom är på nedervåningen & övriga är halvstrypta, alla radiatorer är 2 panel 50x 120.

Slinga numer 2 har 9 radiatorer, var av 4 är i garaget & är så kraftigt strypta så dem knapt lämnar någe värme alls 2 är halvstrypta & 2 är fult öppna, des sista är en litet enkelpanel på 50X40 & deta är också regält strypt, desutom är denna slinga underdimensionerad, det är 10m 22 rör + 18m 15 rör (på avsticken till garaget är det desutom 10m 15 rör)

svårt att baskriva, men vi kan lossas att jag har 12 radiatorer på ena slingan & 5-6 på andra så förstår ni att dom är rätt oljämna.
mitt system funkar bra, så du borde åtminstånde ha värme i radiatorn om du stryper så endast denna slinga är öppen

Har du satt pumpen på högsta hastighet? Har du det och det fortfarande inte är varmt så tror jag pumpen är sönder.
Mvh rogge

En sten har fallit och jag är evigt tacksam!

Jag har nu strypt radiatorer och den andra stammen och har fått värme.
. Nu snurrar allt, men om man ska göra det ordentligt så antar jag att varje radiator ska justeras in med hjälp av att mäta skillnaden mellan fram och retur på varje radiator. Finns det någon bra "anliggningstermometer" eller motsvarande. Eller ska jag bara gå på känn?

Nu när systemet är strypt så har det börjat låta en del (susande ljud) beror det på att hastigheten är för hög, bara att sänka, ja, jag kan prova innan jag frågar. Ska gå och göra det!

Tack än en gång!!

susningarna beror på den höga hastigheten på cirkpumpen.

vist ska man ha ett o samma flöde genom alla radiatorer för att få systemet helt jämt & det funkar bra att mäta tempraturen om man inte her en flödesmätare, själv har jag bara känt på stig o retur med fingertopparna.

radiatorerna som sitter längst bort på stamman ska som regel vara fult öppen & sen kan man strypa dom lite vart efter man närmarsig värmepumpen, men ofta behöver man inte strypa så mycke, är radiatorn liten kan man behöva strypa mycke på grund utav att den inte gör av med så mycke värme så det kommer onödigt varmt vatten tillbaka i returen, så man kan tillåta en störe tempskilnad , så länge man bibehåler rätt rumstempratur.

all temp mätning på radiatorerna ska ska när värmepumpen arbeter

har du en värmepump med fastkondensering så gäler inte det jag skrev

Jag vet inte om jag har så känsliga fingrar ;) men det ordnar sig på annat sätt.

Jag tackar och bockar för all hjälp. Nu är julen räddad!! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.