Hej,

Nybliven husägare med följande utrustning:

Vedpanna Atmos DC 30 SF
3 x 500 l. ack. tankar
Laddomat 21 med 78 gr. termostat

Fick problem med laddning av tankarna. Bytte termostat i Laddomaten och trodde problemet var ur världen. Nu får jag inte upp tempen i pannan och därav kan jag inte ladda tankarna fullt ut. Hur mycket jag än eldar på så går pannan inte över 80 gr. trots att termostaten på pannan står på max. Har testat alla tips från panntillverkare och rörmokare men ingen har en lösning. Var sitter felet? I pannan, laddomaten, tankarna eller ??? Börjar bli ganska frustrerande. Tacksam för alla förslag.

Tack på förhand!

Jag tror felet sitter i laddomaten.
Jag tycker att det låter som om laddpumpen inte går och därför tätar inte backventilen i botten på laddomaten och då släpps det in kallt accvatten direkt i pannbotten.

Kolla om laddpumpen faktiskt går.
När jag vrider min laddpumpstermostat fram och tillbaka (alltså startar och stoppar laddpump)
Så hör jag ett tydligt klingande ljud när backventilen slår mot sätet och tätar i laddomaten. Detta är ett tecken på att pumpen ger flöde. Kan du höra ett liknande ljud när du startar/stoppar pumpen?

Har det fungerat bra tidigare?

Välkommen.

Tack för tipset och det snabba svaret. Skall ner och checka det första jag gör imorgon bitti. Har inte tänkt på detta innan men det låter logiskt och ja, det har fungerat tidigare.

Någon enstaka gång har det hänt att jag inte har fått upp temperaturen i pannan fastän jag vet att laddpumpen går???
Jag har funderat på varför det blir så och jag har kommit fram till att det då måste läcka kallt accvatten igenom termostathuset (eftersom laddpump går och backventil tätar).

Vid dessa enstaka tillfällen detta har hänt så har laddpumpen startat sent. Laddpumpstermostaten har varit högt ställd.

Jag brukar därför alltid starta laddpump manuellt (vrida på termostaten) direkt när jag tänder pannan. Jag vrider tillbaka termostaten igen när pannan kommit upp i arbetstemperatur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.