För och nackdelar - vad ska vi välja? Vilket är och blir mest lönsamt i framtiden?

Mitt största argument mot fjärrvärme är att du är helt i händerna på en leverantör och dennes prissättning. Om du väljer jordvärme så verkar du på en konkurrensutsatt marknad där det är relativt enkelt att byta leverantör.

/Zeb

Majgårdarna
Vilken levrantör kan man byta?
El bolag eller...

skriver du inte något långt avtak kan du ju byta bort fjärvärmen när du vill.
dom flästa orter har ett högt total pris, även om just kWh priset är lågt på fjärvärmen & det är väll det jag är mest imot. Dom har alltså en masas fasta avgifter runt i kring & det gör ju att du inte tjänar specielt mycke på att snåla med energin.

Jag gissar på att du altid gommer ha ett lägre kWh pris med ytjordvärme än med fjärvärme, men det är ju en dyrare instalation med ytjordvärmen, men i de flästa fall skiljer det inte mer än 20 - 30 000:-

Andreas_Hansson skrev:
Vilken levrantör kan man byta?
El bolag eller...
Japp och det är ju deras kostand som står för den rörliga delen av uppvärmningskostnaden.

/Zeb

Vi har räknat på det och i dagsläget verkar jordvärme något billigare totalt sett. MEN, man pratar också om att vi idag har 1/3 elpriser mot övriga Europa, vilket på lite sikt kommer att jämnas ut till vår nackdel. Elen kommer alltså att bli rejält dyrare och då är ju frågan om fjärrvärme är ett bättre alternativ. Å andra sidan lär ju den enda leverantör man av fjärrvärme då är knuten till anpassa sina fjärrvärmepriser mot en europeisk energimarknad. Inte lätt inte...

Om du räknat och kommit fram till att kostnaden inte är särskilt stor med fjärrvärmen jämfört värmepump så skulle jag valt fjärrvärme.

+ Obegränsat varmvatten
+ Låg ljudnivå
+ Driftsäkerheten
+ Enkelheten

Fjärrvärmen kommer säkert att följa andra energipriser men alltid ligga något lägre.

en jättesvår fråga, som har så många individuella parametrar, men generellt så torde kommande miljötänkande, framtida elpriser, översyn av monopolen osv tala för fjv, dock inget som utesluter att ytjordvp kan vara mer fördelaktig i vissa specifika fall

om du är rädd för att lepriset stiger, så lär ju fjärvärmen också stiga om jag får gissa.
om du väljer jordvärme, så ta då en stor pump, så slipper du tillskottsa el !

när dom pratar om att dubbla eller tre dubbla elpriset så tror jag dom menar priset vi ger / kWh , inte det totala priset inklusive alla avgifrer !!!

Vad kostar elen i dag? 25 öre? + 75 öre i andra avgifter.

En enkel fråga:
Är det ett nybygge eller ett befintligt system vi talar om?

Svaret på vad som är bäst beror ju till stor del vilka förutsättningar markvärmen har att arbeta emot. Det duger inte men schabloner om minskning med en tredjedel osv..
Har man CarMans system kommer nog FJV att få svårt att konkurera efter som de i bästa fall sätter sina priser efter en tredjedels schablonen för VP.

Efter ett möte idag med en husleverantör fick vi tipset att satsa på en pelletsanläggning. Då har man i princip ett oberoende system. Dagens pannor verkar otroligt effektiva och hanpratade om halverade kostnader jmf fjärrvärme. Ska dyka djupare i det. Har någon här erfarenhet eller kunskap?

Oj, en brännare för pelletsnördar ;) Jag som redan har för många intressen som jag snöat in på...

Att verkningsgrad skijer stort är intressant att höra. Att storleken bör anpassas för att minska förluster låter också rimligt. Vilka tillverkare finns på marknaden?

Mats_surfer skrev:
Efter ett möte idag med en husleverantör fick vi tipset att satsa på en pelletsanläggning. Då har man i princip ett oberoende system. Dagens pannor verkar otroligt effektiva och hanpratade om halverade kostnader jmf fjärrvärme. Ska dyka djupare i det. Har någon här erfarenhet eller kunskap?
Om inte annat läs på http://pellets.info/ där finns de mycket nyttigt.. ;)
De här kan du oxå läsa http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/moderna_pelletspannor_2005.pdf
Finns även test med äldre pannor så du ser att de skiljer en hel del mellan nya o äldre pannor.. http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/kvrapport9juni2004.pdf

Om du kollar in thermia biomatic 20+ så ser du att den har en årsverkningsgrad på 85% o en maximal verkningsgrad på drygt 95%.. :)
OBS årsverkningsgrad då man kör även för vv på sommaren då pannan är minst effektiv..

Om du beställer den pannan i umeå kostar den 48000:- inkl pelletsskruv i södra sverige tar dom ca 57 för samma grejer..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.