Värme allmänt
CarMan: jag tror att en 8,5 komer att klara hele husets värmebehov utan elpatron, om det nu är välisolerat. men jag tycker du ska pumpa hustilverkaren på husets effektbehov & energibehov. en Nibe 1215 har inbyggd varmvattenberedare & kan göra 55 gradit vatten, den kan altså leverera 200liter 40 gradit vatten. en Nibe 1230 har också inbyggd beredare, men den klarar av att göra 65 gradit
henrik99: Lustigt - i den länkade artikeln (tack för länken!) nämns längst ner att fläktar på vinden kan göra större skada än nytta. När vi köpte huset rekommenderade vår besiktningsman just en sådan fläkt och vi satte därför in en. Jag slutar aldrig förvånas över att experterna ofta tycks vara så fundamentalt oeniga när det gäller fuktproblem, dess orsak och lösningar. hur som
Fixxaren: Hej! Alla skriver om hur billigt och bra de fått sina slangar nedgrävna. Kunde inte någon nämna var de bor och vilka firmor de pratat med så att vi som står inför detta arbete kan få lite hjälp med detta? Mvh F
Joukko: Det var massa luft kvar i ack.tanken. Det var bara att stänga av pumpen vid tanken så försvann all luft. Sen så har det varit strömavbrott >:( här så all luft har nog hittat ut. :) Elementen är luftade. Jocke
poiu: Nibe har dockningssatser för acctank till sina frånlufts VP. Jag är väl inte helt nöjd med lösningen, men det är inget fel på den. Det borde däremot gå att optimera den mer. När det gäller ventilationen så upplever en del kalldrag andra inte vid bara frånluft/VP. Det finns en lösning till förutom frånlufts-VP och FTX och det är hybridsystem med separat från- och tilluftsfläkt
KJE: Hur stor yta kan man räkna med att värma upp om man har en pelletskamin som inte är vattenmantlad? Mitt hus är på drygt 120 kvm i två plan, på nedervåningen där jag tänker placera pelletskaminen så utgörs nästan halva ytan av kök och matsal, med öppen planlösning. Alldeles bredvid där pelletskaminen ska stå finns dörren in till allrummet. Vad jag undrar är vad man kan räkna
pellefant: blås ur slingorna med tryckluft, inte för högt tryck! fyll på med glykolblandning 50/50 och låt det cirkulera ordentligt. jag har märkt att det är svårt att få ut allt vatten ur slingorna.
CarMan: ytjordvärme så klart, föstår inte at alla gkömer den billigaste varianten.. se denna tråd http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44538
BAS: Jag har kört med nattsänkning, men tog bort det. Det går alldeles för mycket energi då man ska "köra ikapp". Då det är plus 10 grader C ute tar det mer än 2 timmar att komma ikapp 3 graders sänkning, så egentligen är det bara veckoslut som du talar om då det är motiverat.
Hocke: Har lite problem med ventilationen. Jag har ett frånluftssystem med utsug i kök toa tvättstuga och duschutrymmet. Eftersom jag inte har värmeåtervinning så vill jag ha så låg fart på fläkten som möjligt. Problemet är då att dusch och tvättstuga ligger längst ifrån fläkten och det blir inte riktigt drag där (och ja, jag har skruvat in övriga ventiler till max.). Är det möjligt
df1: Har en luft/luft pump som sköter den mesta av värmehållningen i huset. Behöver dock lite stödvärme de kallaste dagarna och dessutom behövs tappvarmvatten. Man skulle då kunna ha en vattenmantlad pelletskamin till detta, eller? Men när den ska producera tappvarmvatten på sommaren blir det väl lite för varmt i det rum där den står eller? Kör man bara på el till en beredare på
axeg: Det är ju jättestor skillnad från gång till gång beroende på flera saker. T ex uttaget under tiden man eldar, om någon duschar, till radiatorerna mm. Sedan gör det ju hur mycket som helst med veden. Jag har nästan bara tall och lönn från förra vedsäsongen, det är jätteskillnad. Perfekt att tända med tall men om jag matar fullt med lönn så kokar pannan innan hälften brunnit ut.
Daddy-R: [citat] Såvitt jag kan förstå gäller denna lag inte oss, om vi inte heter vattenfall, fortum eller något liknande 8-)
fritzo: Jo, det skall spacklas mellan gips"planken - över slangen. En av fördelarna mot deflesta andra system är att cirkpumpen alltid är igång och därför kan man omfördela värme från varmare golvytor till kallare... detta även pga den låga temperaturen på det framledda vattnet - ca 1-2 grader högre än önskad rumstemperatur...
poiu: Hade jag kopplat in elkasseten hade jag försett den med en egen cirkulationspump. På min panna sitter elkasseten som en helt egen enhet med egen pump. Jag skulle gissa att det blir ngn form av "vatttenlås" med kallt vatten som hindrar cirkulationen. Om du vill ha varmt tappvatten från pannan med el måste den värma parallet med pannan, men då krävs cirkpump. Om man inte lyckas fixa
poiu: Pasta skrev: [citat] Jo det var Gustavsberg, men innan jag hittade det. Kopplingarna finns av ngn anledning inte under produkter. Canuto skrev: [citat] Problemet är att veta. Jag har provat olika fabrikat på kabelskor och toleranserna hos vissa firmor är så dåliga att kablarna antingen släpper eller att det är nästan omöjligt att pressa hylsan. Svårigheten som vanlig kund är ju att man
puia: Tack för snabba responsen! Krävs det en vakuumventil till varje sanitetsdetalj eller räcker det med en enstaka ventil och var kopplas den in? Hälsningar Puia
Canuto: Hur ser grejorna ut, rent fysiskt menar jag och tänker då främst på hur donet för reglering ser ut. (Själva aggregatet har jag sett) Monteras det i vanliga eldoser. Kan man montera det i badrummet eftersom man vill ju gärna köra fläkten på "turbo" när man duschar. Vidare: Hur ser luftflödet ut inne i aggregatet? Vilka anslutningar är ut o vilken är inluft? Har inte hittat något på
lob: Hej Här har de billiga kaminer. Jag TROR att de tillverkas i Ungern eller någon annan gammal öst-stat men jag är inte säker( och de gör dem förmodligen inte ett dugg sämre men kanske lite ovanligare). www.kaminkungen.se www.kaminexperten.se (el. com-commer inte ihåg) MVH/ LOB
saabstefan: Vänner! Jag ska senare idag lägga ut värmerören på mitt befintliga golv. Ska ju sedan täcka dem för att plastmattan ska bli slät och fin. Vilket är att föredra, golvgips eller golvspån? Gipsen släpper ju bättre genom värmen, men är det någon skillnad att räkna med? Andra skillnader? Mattläggaren sager att det är strunt samma för hans del Tacksam för just dina goda råd och
poiu: Varaktighetsdiagram för uteluften tas fram för varje ort. Kurvan ser ungefär lika dan ut för olika orter i Sverige, men är paralellförskjuten uppåt/nedåt. Helt sant är det naturligtvis inte för det skiljer i form på kurvan, men grovt sett så är de ganska lika. Ska du använda den för dim. så måste du ta "rätt" diagram.
chris47: Ofta tänker folk fel i sammanhanget. man ska inte flytta varm luft till kalla rum. Man ska flytta den kalla luften från rummen till värmekällan. Varm luft är nämligen mycket svårare att transportera med hjälp av fläktar. Luftunderskottet ersätts istället av varmare luft som sugs från värmekällan. Jag vet inte om det är tillämpbart i erat fall, men hursomhelt. I mitt fall hade jag
ingemar_o: enligt deras sida om 495 twin 6 kw 16 A 9 kw 20 A 13,5 kw 25 A
Per-Erik: just nu har jag en framlednings temp på 28 grader.. 20,6 grader inne & ca 5 grader ute.. Mitt hus är dessutom riktigt dåligt isolerat.. hela 15 cm spån på vinden.. Så jag håller helt med Carman det är helt inviduelt med framlednings tempen..
poiu: Lite bakgrunds info. http://www.svepinfo.se/dbcontent.php?action=a&id=29 http://www.svepinfo.se/dbcontent.php?action=a&id=27 http://www.svepinfo.se/dbcontent.php?action=a&id=8 http://www.svepinfo.se/dbcontent.php?action=a&id=9
poiu: Har inte läst uppsatsen, men ni som diskuterar frågan kanske hittar ngt intressant. http://epubl.ltu.se/1402-1617/2005/070/LTU-EX-05070-SE.pdf
poiu: Knepig fråga. Jag är högerhänt, men brukar manövrera blandaren med höger och hålla kastrullen med vänster. Det är i högerhand jag håller vispar och skedar eller kniven om jag steker.
El_-micke: kör själv med 4030 men har tankarna seriekopplade...........man får en bättre skiktning i: en hög o smal tank:...........
poiu: 2. 1000 l tank med två solslingor Om du inte måste offra isolering.