4 491 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Hur rensa radiatorventiler?
Jag bytte förra året de gamla radiatorerna och drog om det mesta av rören.
Det fungerade perfekt hela vintern, sedan stängde jag av cirkulationspumpen över sommaren (vilket tydligen var fel).
När jag nu i höst skulle dra igång systemet igen har det inte blivit hundra ännu.
Det är två kretsar det handlar om, den ena funkar perfekt och den andra funkar inte alls.
Från pannan går en stam rakt upp vinden där den sedan delar sig på två och går ner i nedervåningen igen. Den ena av dessa två slingor funkar inte. Jag har luftat, fyllt på vatten, luftat, stängat av alla element utom ett, stängt av alla, öppnat alla.
Inget tycks funka.
Nu sade någon att om det knäpper i rören(och det gör det) så tyder det på att det åker runt lite skit och då kan det vara stopp i nån ventil.
Hur rensar man dessa?
Det är Danfosstermostater och när jag tar av vredet så sticker det ut en liten pigg som man kan trycka på. Räcker det att trycka på den några ggr? Jag betvivlar det dels för att jag testat utan framgång men även för attdet väl egentligen är samma sak som att vrida upp termostaten på max.
Är det rätt att det kan vara skit i ventlierna och isåfall hur rensar jag dem.
Om inte vad tror ni kan vara problemet?
Det fungerade perfekt hela vintern, sedan stängde jag av cirkulationspumpen över sommaren (vilket tydligen var fel).
När jag nu i höst skulle dra igång systemet igen har det inte blivit hundra ännu.
Det är två kretsar det handlar om, den ena funkar perfekt och den andra funkar inte alls.
Från pannan går en stam rakt upp vinden där den sedan delar sig på två och går ner i nedervåningen igen. Den ena av dessa två slingor funkar inte. Jag har luftat, fyllt på vatten, luftat, stängat av alla element utom ett, stängt av alla, öppnat alla.
Inget tycks funka.
Nu sade någon att om det knäpper i rören(och det gör det) så tyder det på att det åker runt lite skit och då kan det vara stopp i nån ventil.
Hur rensar man dessa?
Det är Danfosstermostater och när jag tar av vredet så sticker det ut en liten pigg som man kan trycka på. Räcker det att trycka på den några ggr? Jag betvivlar det dels för att jag testat utan framgång men även för attdet väl egentligen är samma sak som att vrida upp termostaten på max.
Är det rätt att det kan vara skit i ventlierna och isåfall hur rensar jag dem.
Om inte vad tror ni kan vara problemet?
Jag är ingen expert på området, men om du stänger pumpen och låter pressa vattnet baklänges genom system, dvs stänger framledningen så att när du fyller upp systemet så går vattnet och därmed skiten tillbaka. Dock måste du få ut det någonstans, ta bort en radiator eller något.
Jag vet inte om det var glasklart.
Mvh
Per
Jag vet inte om det var glasklart.
Mvh
Per
Eftersom du har ett system med överfördelning uppstår lite funderingar
Har du flyttat/bytt expkärl från vinden till pannrummet, isf måste du ha en luftare på vinden? Fungerar cirkulationspumpen?
Är systemet urluftat och cirkpumpen fungerande så kan du prova att stänga radiatorerna på den slingan som funkar och på det sättet få igång den som inte fungerar.
Skit i systemet är väldigt ovanligt oftast är det något annat som är fel.
mvh rogge
Nja men om jag inte har några högre punkter än radiatorerna så kan jag ju lufta systemet via radiatorerna. Är det vanligt med avluftning på vinden?
Klicka här för att svara