Hej!

Jag har nyligen blivit klar med min vedeldningsinstallation. Den består av en 1500 liters rektangulär tank kopplad till min gamla allbränslepanna TMV Alpha från -81. I all litteratur och i detta forum fördöms en sådan lösning av flera skäl, varav ett är den låga verkningsgraden hos pannan.

Den vecka jag hållit på att elda har jag tyckt att det gått ganska lätt, fritt från rök och mycket lite aska kvar. Så jag har i kväll försökt mäta verkningsgraden. Jag lät tanken komma i jämnvikt vid 40 grader, stängde av till värmesystemet och började elda. Vägde veden jag använde från det att övre temometern visade 80 grader till dess att den undre gjorde detsamma. 18 kg barrved, om jag antar 20% vattenhalt och 5,2 kWh per kg torrsubstans ger det 75 kWh input. Volymen mellan temometerdykrören är 1155 liter, vilket kostar 54 kWh att höja 40 grader, vilket ger en vacker verkningsgrad ända in i tanken på 70%.

Är det någon som gjort en liknande mätning eller någon annan som vill kommentera detta, skulla jag tycka det var kul 8-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.