1 953 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Vad för värme?
Vi ska bygga ett hus med 60kvm byggyta = ca 50 kvm boyta på plintgrund, vi kommer också ha ett helt loft som är inrett. Vi kommer ha 170+45 isolering i väggarna med korsade reglar, >200mm i golvbjälklag, >220mm i taket.
Nu funderar vi på hur vi skall värma upp huset, vi kommer ha en vedspis och en kamin/öppen spis i huset och vi vill ha golvvärme i bottenvåningen.
Är det värt (map payoff tid) att dra vattenburen golvvärme eller ska man lägga elslingor för enkelhetens/prisets skull?
Vad tycker ni?
tacksam för alla svar...
fredrikochemma
Nu funderar vi på hur vi skall värma upp huset, vi kommer ha en vedspis och en kamin/öppen spis i huset och vi vill ha golvvärme i bottenvåningen.
Är det värt (map payoff tid) att dra vattenburen golvvärme eller ska man lägga elslingor för enkelhetens/prisets skull?
Vad tycker ni?
tacksam för alla svar...
fredrikochemma
Fördelen med vattenburet är ju förstås att du aldrig blir beroende av el eller elpris.
Det kostar lite mer med vattenslingor men du kan "mata" dem med vad som helst i form av pellets, el, olja, fjärrvärme etc.
Eftersom ni ska ha kaminer i huset så kan ni köpa en som ni kopplar på vattenslingorna på.
Då eldar ni inte för kråkorna utan värmer golvvärmesystemet samtidigt
Men det är mkt. enklare att lägga elslingor och kostar mindre än vattenburet.
Men när man bor i hus så måste man se det på lång sikt anser jag.
Och då är det vattenburet som gäller.
Det kostar lite mer med vattenslingor men du kan "mata" dem med vad som helst i form av pellets, el, olja, fjärrvärme etc.
Eftersom ni ska ha kaminer i huset så kan ni köpa en som ni kopplar på vattenslingorna på.
Då eldar ni inte för kråkorna utan värmer golvvärmesystemet samtidigt
Men det är mkt. enklare att lägga elslingor och kostar mindre än vattenburet.
Men när man bor i hus så måste man se det på lång sikt anser jag.
Och då är det vattenburet som gäller.
mmm... undrar ja hur glada alla villaägare som har villor som byggdes på 70-80 talet med direktverkande el är i dag.. med en el räkning på 30.000:- spänn.. o dyrare lär det ju o bli.. alternativ uppvärming på direktverkande el är ju typ Luft/luft pump.. och det är ingen direkt höjdare till alternativ det..
på 70-80 talet var man en "idiot" om man tänkte sattsa på vattenburen värme.. efter som man höll på att bygga ut kärnkraften elpriset sjönk som en sten.. synd att man inte kunde tänka lite längre framåt.. husen står ju kvar trotts allt..
Min granne har det så hus byggt 1975 (tror jag det var) tegel, fint hus.. huset kostade då hela 230.000:- :
om han ville ha vattenburet till så sa dom att då kostade det 80.000:- extra & det kommer du aldrig att tjäna in.. Gissa om han önskar att han hade vattenburet i dag.. 
på 70-80 talet var man en "idiot" om man tänkte sattsa på vattenburen värme.. efter som man höll på att bygga ut kärnkraften elpriset sjönk som en sten.. synd att man inte kunde tänka lite längre framåt.. husen står ju kvar trotts allt..
Min granne har det så hus byggt 1975 (tror jag det var) tegel, fint hus.. huset kostade då hela 230.000:- :
80,000 Pix!! 1975 det kostar det väl inte ens idag om man drar in det i efterhandPer-Erik skrev:
Då ytan är så pass liten så skulle jag definitivt satsat på el. Ska man tänka på payoff tid så kommer det dröja länge, kanske 50 år innan du betalat vattenburen golvvärme. Särskilt med tanke på att du dessutom har en kamin som du vill elda i.
Tack för de svar vi fått, ni som förordar vattenburet, vad tycker ni motiverar ett sådant system? Hur lång payofftid ska man ta hänsyn till? Vi vet inte om vi ens kommer att bo 10 år i huset vi bygger. Och inte eldar man väl bara för kråkorna med en klassisk vedspis och en vedkamin?
Normal sett innebär ju ett vattenburet system större frihet att välja uppvärmningssystem . Men om du skall ha både vedspis och kamin, med ganska litet husare och dessutom på plint . Så har du inte så stora fördelar med ett vattenburet system.
klart det är en fördel med vattenburen golvvärme, vedspisen eller kaminen kan ju vara en vattenmantlad variant. på så sätt får du varma golv utan att bränna el om du inte vill. Sen är det ju det är om det är ekonomiskt försvarbart. Det är ju bara att räkna på. Troligen blir det billigare med elvarianten. hur mkt vet jag inte.
Lycka till
Lycka till
Om jag uppfattat frågan rätt så är det en fråga om komfort.
Huset värms med ved, men man vill ha varma golv och el som back up.
Jag tycker det låter som om det är el som gäller, även om det är emot mina principer.
Vanlig vedspis/kamin är väl inte så jätte bra verkningsgrad på.
En fråga, måste det vara golvvärme?
Vanliga element och vattenmantel är ju ett alternativ.
Huset värms med ved, men man vill ha varma golv och el som back up.
Jag tycker det låter som om det är el som gäller, även om det är emot mina principer.
Vanlig vedspis/kamin är väl inte så jätte bra verkningsgrad på.
En fråga, måste det vara golvvärme?
Vanliga element och vattenmantel är ju ett alternativ.
Bara en liten kommentar...
Om ni funderar på vattenmantlad kamin så tänk på att ni måste ha en ackumulatortank också.
Om man har en klassisk öppen spis så eldar man för kråkorna, men idag finns ju massor av effektiva metoder att elda ved, själva har vi valt en rörspis med glasfront eftersom den lagrar värmen.. ( typ en kakelugn men utan kakel på utsidan)
Anders B
Om ni funderar på vattenmantlad kamin så tänk på att ni måste ha en ackumulatortank också.
Om man har en klassisk öppen spis så eldar man för kråkorna, men idag finns ju massor av effektiva metoder att elda ved, själva har vi valt en rörspis med glasfront eftersom den lagrar värmen.. ( typ en kakelugn men utan kakel på utsidan)
Anders B
Klicka här för att svara