20 707 läst ·
5 svar
21k läst
5 svar
Hur snabbt kommer värmen i golvvärme ?
Vad är "normal" uppvärmningstid för elvärmt badrumsgolv (med vanlig-klinkers).
Alltså från tidpunkt när elen slås på (då kallt golv) tills dess att golvet kommit upp i sin fulla värme, som det sen behåller under uppvärmningsprocessen av badrummet ( t.ex 27* som verkar vara standard på olika termostat - men går att ändra).
Anledningen till denna konstiga fråga är att det verkar vara ganska stort gap på den tidsrymd som går åt, när man jämför mellan elkabel-elmatta-golvärme med vatten.
Ni som har skaffat golvärme, vad har ni för erfarenhet på tidsåtgången från startögonblicket tills det att golvet blir kännbart varmt ?
Alltså från tidpunkt när elen slås på (då kallt golv) tills dess att golvet kommit upp i sin fulla värme, som det sen behåller under uppvärmningsprocessen av badrummet ( t.ex 27* som verkar vara standard på olika termostat - men går att ändra).
Anledningen till denna konstiga fråga är att det verkar vara ganska stort gap på den tidsrymd som går åt, när man jämför mellan elkabel-elmatta-golvärme med vatten.
Ni som har skaffat golvärme, vad har ni för erfarenhet på tidsåtgången från startögonblicket tills det att golvet blir kännbart varmt ?
Om jag har varmt vatten tillgängligt och kopplar in en slinga så har jag varmt golv efter ett antal timmar, säg 5, i en konstruktion där 20mm rör ligger i glespanel, dubbelgips och klinker ovanpå. Med ingjutna rör går det betydligt snabbare.
/M
/M
Undrar då vad hotellen kör med, när man checkar in är oftast golvet avslaget, man slår på och går och käkar, tillbaka c:a en tim senare är golvet varmt och gott. Kan det vara att dom dimensionerar c:a 150w eller högre per m2, för när golvet är avslaget ligger det alltså ingen ström på alls (typ vilande på 20* där man sen vrider upp termostatet)
Kanske det också kan förklara varför många hotell med mosaikgolv då också har problem där en del av mosaikbitarna faller bort efter ett tag, kan det vara att det blir för snabb värmeväxling = utvidgningsproblem m.m ?
Kanske det också kan förklara varför många hotell med mosaikgolv då också har problem där en del av mosaikbitarna faller bort efter ett tag, kan det vara att det blir för snabb värmeväxling = utvidgningsproblem m.m ?
Läste för ett tag sedan, kommer inte ihåg var, att nylagda klinker golv skall värmas upp långsamt. En grad ökad golvtemp per dygn har jag för mig rekommenderades. Kan kanske vara smart att även ta det lite lugnt om golvet är utkylt innan man drar på full effekt.
Tompa
Tompa
räkna med ett dygn, är föreslaget, och så är det nog. Det är väl också bra att det tar tid, rent ekonomiskt. Sedan det kommit upp i värme så sköter termostaten resten, alltså inget man springer och pillar på i tid och otid. Även vattenburen golvvärme är "trög", det tar sin tid innan hela betongplattan är uppvärmd och termostaterna tar över justeringen.
Klicka här för att svara