2 765 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Golvvärme + radiatorer
Har golvvärme i bottenvåningen och radiatorer på ovanvåningen. Ovanvåningen regleras med automatik baserad på utetempgivare och vald värmekurva dvs framledningstemp varierar med utetemperaturen. Samma variation skickas till golvvärmesystemet som har en manuell shunt som skall justeras in en gång för alla. Vid varierad framledningstemperatur så är det tänkt att detta även skall medföra mostvarande justering för golvvärmen. Resp rum i bottenvåningen har dessutom temp.styrda ventiler så man kan välja olika temp per rum. En krets har ingen raglering för att klara pumpen om alla ventiler stängda.
Det verkar helt omöjligt att justera denna manuella shunt så en jämn temp uppnås. Antingen är det för kallt eller så blir framledningstempen för hög i golvsystemet.
Har någon i forumet motsvarande erfarenhet?
Det verkar helt omöjligt att justera denna manuella shunt så en jämn temp uppnås. Antingen är det för kallt eller så blir framledningstempen för hög i golvsystemet.
Har någon i forumet motsvarande erfarenhet?
Jag har liknande setup där FVLPs värmekurva är inställd för radiatorer. För golvvärmen har jag dessutom en termostatstyrd shunt (mekanisk, Danfoss eller ngt likn) som är maxad till 45 grader framledningstemp i mitt fall. Då går golvvärmen på radiatorkurvan upp till 45 grader och vid högre framledningstemp från FVLP så shuntas golvvärmen till att hålla max 45 grader. Alla rum på bv med golvvärme (utom 1) har rumstermostater.
Jag har kört så i 5 1/2 år och det funkar alldeles prima. Kanske ska du skaffa en termostatstyrd shuntventil istf en fast?
Jag har kört så i 5 1/2 år och det funkar alldeles prima. Kanske ska du skaffa en termostatstyrd shuntventil istf en fast?
0840
Vad har du för värmekälla ?? Lite nyfiken eftersom vi ska som du i vårt tilltänkta hus. Golvärme nere och vatten radiatorer uppe + golvärme i garaget. Jag kommer mest troligt att ha ytjordvärme eller bergvärme eftersom jag anser att det blir för mycket "köra el patron" med en FLVP. En del menar opå att man måste ansluta en acc tank för att detta ska fungera bra. Har du acc. tank ??
Vad har du för värmekälla ?? Lite nyfiken eftersom vi ska som du i vårt tilltänkta hus. Golvärme nere och vatten radiatorer uppe + golvärme i garaget. Jag kommer mest troligt att ha ytjordvärme eller bergvärme eftersom jag anser att det blir för mycket "köra el patron" med en FLVP. En del menar opå att man måste ansluta en acc tank för att detta ska fungera bra. Har du acc. tank ??
Jag köpte min shunt från0840 skrev:
http://www.palmsgvteknik.nu/
som specialbyggde en shunt enligt mina behov och måttkrav.
Kolla bilder här:
http://www.palmsgvteknik.nu/styrenheter.html
Pris ca 2.500 kr exkl. fördelarblock (år 2000)
Matti.
Vi har Nibe 360 FLVP + vattenmantlad kakelugn + 500 l ack.-tank. FLVP klarar husets 270 M2 ner till +3-4 grader ute, mycket tack vare ack.tanken. Vi har inga problem med vv-tillgång.
I helgen har jag installerat separat styrning på golvvärmen, fungerar perfekt, tro inte att huvudsystemets styrning av framledningstempen fungerar även på golvvärmen. Fungerar gör det väl men inte med perfekt komfort dvs jämn temperatur.
Skall du ha vp så välj luft-vatten, det är inom det området som utvecklingen sker map COP-effektivitet. Eller gör som vi, stötta med vedkamin. Vår kalkyl är en förbrukning på 14-15000 KWh per år, 270 M2 varav garage 40 M2 (17 grader) bad i snitt 1 ggn/dag + 1-2 duschar. Jag tror det blir svårt att fixa detta billigare.
Vi har Nibe 360 FLVP + vattenmantlad kakelugn + 500 l ack.-tank. FLVP klarar husets 270 M2 ner till +3-4 grader ute, mycket tack vare ack.tanken. Vi har inga problem med vv-tillgång.
I helgen har jag installerat separat styrning på golvvärmen, fungerar perfekt, tro inte att huvudsystemets styrning av framledningstempen fungerar även på golvvärmen. Fungerar gör det väl men inte med perfekt komfort dvs jämn temperatur.
Skall du ha vp så välj luft-vatten, det är inom det området som utvecklingen sker map COP-effektivitet. Eller gör som vi, stötta med vedkamin. Vår kalkyl är en förbrukning på 14-15000 KWh per år, 270 M2 varav garage 40 M2 (17 grader) bad i snitt 1 ggn/dag + 1-2 duschar. Jag tror det blir svårt att fixa detta billigare.
Klicka här för att svara