C
CarMan: [citat] Varför håller en ytjordvärmeanläggning dubbelt så länge som en FLVP? Borde vara tvärtom tycker jag, eftersom kompressorn i FLVP är mindre och därför arbetar med lämpligare driftstider.[/quote] vet inte varför, men när man pratar med folk som har FLVP så verkar dom inte hålla så länge & många som kör markvärmepumpar med vätske kolektor kör dom mycket länge
28 svar · 3,9k läst
C
CarMan: 20-25 år är nog max livslängd på en sån pump så det är ju ändå dags att byta ut den. om du gör ett planerat byte kan du få tag i den maskin du vill ha til det pris du vill betala, pajar den mitt i vintern blir det lite av ett pannik köp. en ny värmepump klarar av att sänka värmekostnaden till en tredjedel av vad det skulle ha kostat att värmehuset med el & det brukar vara en
6 svar · 3,6k läst
Y
Yondalar: nja sådar solklara enkla svar finns inte, ty tyvärr har det varit nån okunning försäljare hemma hos dig 1977 så att du har för klen anläggning (även idag) men isolera utav tusan i nya delen (kWh som inte finns är billiga) Låter som ni har radiatorer idag, fortsätt då med vattenburet , ger flexibilitet överdimensionera de nya radiatorerna (eller skall det vara golvvärme) så att du
3 svar · 2,0k läst
Y
Yondalar: intressant projekt och då gör du pannan för självcirkulation förståss ::) ::) fläktar ingen stenkoll men kolla lantbruksnet.se ellr några jag kom på http://www.swegon.se/index.htm http://energycenter.info/produkt.asp?id=114 http://www.janfire.com/fastighet/rok.html och fråga vem som är deras leverantör http://www.bradrag.com/
1 svar · 5,2k läst
Y
Yondalar: [citat] Detta är / har varit ett kärt ämne på olika forum (själv skrivit en hel del om denna idioti med en massa lull för att åstadkomma detsamma som naturkrafterna fixar gratis) titta/sök på tex energifirman.com , novator.se Dialogen utveckling är när man kan plocka bort prylar med bibehållen funktion - dvs inte konstruera pannan så att man tvingas köpa till en massa
2 svar · 1,9k läst
P
Pedersen: LK (och jag skulle gissa på att Wirsbo gör likadant) har samma rör till både tappvatten och radiatorrör. Givetvis är dom diffspärrade. http://www.lagerstedt-krantz.se/pdf/29_A_1_1-2_0502_screen.pdf
8 svar · 5,8k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Mät tempraturen när pannan är nysotad..
1 svar · 2,2k läst
H
hogdefoo: Hej, Jag har precis köpt hus och vi har en Aquaes 380 i källaren. Nu när det har blivit lite kallare så verkar den inte fungera så bra... Man har ett antal kurvor som man kan välja, jag har ställt in den på kurva 6 som ska ge en framledningstemperatur på ca 50 grader (när det är ca -10 ute) Problemet är att den verkliga framledningstemperaturen idag är ca 30 och har varit så de
0 svar · 3,4k läst
E
Eld: Du shuntar antagligen ut alldeles för varmt vatten till radiatorerna då får ventilerna väldigt dåliga förutsättningar att göra sitt jobb. Här finns lite att läsa: http://varme.danfoss.se/PCMFiles/5/HE_se/vart_att_veta/vart_att_veta.asp?MenuUID=9D615BE2-E06E-44E9-8FA9-95999D35927A&MenuID=60
6 svar · 1,6k läst
H
Herman: Ehm... ingen som kan bekräfta? Jag behöver bara ett ja eller nej ;)
1 svar · 2,5k läst
C
Cedrix: Hej! Jag har också AGA termostater/kranar (Från 82). Hur vet jag om det är termostater eller om det bara är flödesventiler/kranar som sitter på mina radiatorer. Det enda som står på dem är AGA std. Jag har 1 rörs system, vad är bäst att ha alla ventiler / kranar öppna för fullt och justera shunten eller att ha ganska konstant temp på vattnet och försöka justera varje termostat
7 svar · 20,2k läst
C
CarMan: ja kör du med fast strypning så behövs ingen bypass. om du instalerar rumsreglering efteråt så måste du även instalera bypass då. jag tycker att du ska testa att köra med fast strypning. på ditt golv värmesystem 8slangen ) så kan du läsa vilken max framlednings tempen är för denna produkt
3 svar · 3,2k läst
S
Steff: Någon som är intresserad att köpa ett helt nytt vattenburet luftvärmeaggregat Alig 250 ? Jag vet att det inte är rätt forum för min tråp men jag kunde inte komma på ett bättre ställe för det :-/ Har alltså ett helt nytt oanvänt vattenburet fläktaggregat som kan ersätta t e x Bahco minimaster systemets luftvärmare på el. Ska ej konvertera till vattenburet som det var tänkt utan
0 svar · 2,9k läst
K
Kalsipper: [citat] Jag är nog trög, men jag förstår inte riktigt hur du menar.. 10000:- extra kostade det mej att byta upp mej från 490 till 495 (installerad på plats) och 25000:- kostade borran.Det övriga är ju samma till båda pumparna (ventilation el m.m)så någon annan kostnad ser jag ej. Och vad grannen betalat för sitt värmesystem vet nog bara Anebyhus..... ;)
13 svar · 3,7k läst
2
2an: Frajon i umeå tar 43000:- för en thermia biomatic 20+ Till s.vall kan han nog åka o justera in den.. Han har då varit i Gävle o fixat brännare.. Bygg bulkförråd för pelletsen av golvspånskivor för ca 3500:- så ska du ha en pellets anläggning med en "årsverkningsgrad" på 85% för ca 65000:- om du tar bort befintliga pannan själv..
10 svar · 5,8k läst
K
Krille68: Någon som vet hur mycket fjärrvärme man gör av med om man har den kopplad till en frånluftvärme pump (Nibe fighter310). Är tyvärr tvingad av kommunen att använda fjärrvärme :(
6 svar · 12,0k läst
G
Gummigum: Vår area är 1 kvm .... vi lade golvvärmen själv men hade en elektriker dra resten då¨vi ville enkelt kunna stänga av intill. Just det ! Vi satsade faktiskt på ett pöööööötte elelement i vår hall också - försvinnande litet det med. I vårt fall med 1 kvm var det elgrunkor ifårn Clas Ohlson, men efter elinstallatören sade ja. Ifall nån undrar vilka mer försvinnande små ting
8 svar · 8,1k läst
E
Engan23: Hejsan! Jag ska (om jag bara får bygglov) bygga ut huset och då sätta in en pelletspanna. Med en taklutning på 30 grader så kommer det med en "vanlig" skorsten behövas typ 4-5 meter uppstick ovanför taket för att komma över nock, hur snyggt är det? Därav att jag tänkt mig denna typ av skorsten som man kan vinkla efter innertaket (loft) för att sedan gå ut vid nock. Nedanför de 2st
0 svar · 4,1k läst
Masses
Masses: Hej alla! Kör förbi företaget alltsom oftast och har sett deras reklam. Frågan är bara, hrmm hur bra kan det vara till det priset?  www.varmekonsult.se Nu ska jag enbart ha det till uppvärmning av 40kvm verkstad och anslutande lekrum på 20kvm som är belägna i källaren. Eller ska man satsa på en värmefläkt, billig men dyr i drift. Tacksam för era synpunkter och hjälp! Ha en bra dag
0 svar · 2,3k läst
S
Sarastro: Läs mina funderingar i annan tråd : Enrörssystem - värmepump Och passa på att tilläggsisolera vinden nu innan det blir riktigt kallt. Tänk då på fuktisoleringen mellan övervåningens tak och (tilläggss)isoleringen och att ha spalt mellan isoleringen ocg yttertakets insida
5 svar · 4,5k läst
S
Sarastro: Enrörssystem kan fungera bra, men 2-rörssystem är bättre. Enrörssystem anses besvärliga i kombination med värmepump eftersom värmepumpar bör arbeta med låg framledningstemperatur för att få hög verkningsgrad. Därför ska man helst köra utan radiatortermostater alternativt med öppna termostater. Å andra sidan kan det vara svårt att trimma in enrörssystem och därför använder
0 svar · 11,7k läst
C
CarMan: JAg läser o läser, men får inte kläm på hur dit system är tänkt att fungera, sak äta nu, får kanske lite tid över så ska jag se om jag kan få över mina tankar till bogstäver
16 svar · 6,5k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Du kan ju plocka ihop samma saker (minus golvspånet) på Rinkabyrör så har du svaret i din hand..... :=) Några tusingar kan du spara på att lägga golvet i glespanel istället, kolla wirsbos förläggningsanvisningar eller sök på forumet!
1 svar · 2,8k läst
G
Gummigum: Vi har ved också förutom fråmnluftsvärme å resonerar att ved går la bra å värma luft med den också när man återvinner värmet :-)
8 svar · 3,5k läst
snuttjulle
snuttjulle: Är det tjockt gods i tanken så tycker jag det borde funka att gänga i en "stos" så att man kan stoppa in en termometer.
2 svar · 2,1k läst
P
Pasta: [citat] Årsmedeltemperaturen för orten är vad man normalt har för att bestämma antalet gradtimmar, inte grovhuggna tabeller över stora regioner där det kan skilja upp till 20% inom samma region pga just årsmedel temperaturen. /Patrik
5 svar · 4,6k läst
C
Carla: Förlåt jag missade att det var ett fritidshus, då är nog belletsbrännare ingen bra ide om du inte kommer vara där ofta.
3 svar · 1,2k läst
D
df1: Är det enkelrörsystem ni menar så fungerar det enligt följande: Saken är den att enrörssystem ofta kräver lite högre framledningstemperatur. Ofta har man två eller tre kretsar i ett system. Radiatorerna sitter i serie vilket betyder att det varma vattnet går in i första med kanske 60 grader, men sedan följer det med ut i samma rör igen och sänker då värmen ett par grader till
2 svar · 2,5k läst
P
Pasta: Ett företag sim har vattenmantlade kaminer: Nordic Värmesystem http://www.nordic-trabygg.se/varme/index.htm Olivia Aqua /Patrik
1 svar · 2,4k läst
P
Poggan: OK, där ser man! Tackar! ;)
16 svar · 7,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.