1 456 läst ·
27 svar
1k läst
27 svar
Feldimensionerat.......
ackstorlek 18 x eldstads volymen, pannan e ju svanen godskänd .
Du eldar väl inte upp mer ved än ditt hus förbrukar ... laddar dina tankar, värmer huset och förbrukar varmt vatten.Bananen skrev:
Med större ackvolym skulle du så klart få färre besök i pannrummet men du kan inte minska husets värmebehov = minska vedförbrukningen bara genom att öka akumulatorvolymen . Mao du tillverkar så mycket värme som huset behöver och den behöver tydligen dom 150l/dygn. Troligt att om du lägger litet mer isolering på vinden ( 15 cm är för snålt ) så räcker den lagrade värme längre. Kan du inte få plats med fler tankar så blir det inte fel att satsa på förbättringar i isoleringen
gaia
Javist, det håller jag med om .... men Bananen var litet bekymrad för sin höga vedförbrukning och det var förbrukningen mitt svar handlade omByggareBob99 skrev:
gaia
men med färre upp eldningar så blir det ju givetvis mindre åtgång på veden... Det tar ju trots allt en stund innan pannan blir helt varm och verkningsgraden ligger på topp.. har man då två eldningar per dag emot en så skiljer det nog en hel del..
Jag har 2250 liter (3*750). Det tar två inlägg i min panna (Atmos DC 35 SF) för att värma tankarna fullt, om de är sådär 30ºC ända upp i toppen, dvs helt utkylt.
Då eldar jag med blandved. Hade det bara varit löv hade det klart inte gått riktigt lika mycket.
Det är ju snarare så att det går åt fler kWh ju större tankar du har, för de står och svalnar bort mer värme då. Att elda för fullt, men ändå precis vad som behövs, borde ju vara bäst, men då måste man ju byta panna så snart temperaturen ändras, så det går ju inte heller.
Då eldar jag med blandved. Hade det bara varit löv hade det klart inte gått riktigt lika mycket.
Det är ju snarare så att det går åt fler kWh ju större tankar du har, för de står och svalnar bort mer värme då. Att elda för fullt, men ändå precis vad som behövs, borde ju vara bäst, men då måste man ju byta panna så snart temperaturen ändras, så det går ju inte heller.
Helt riktigt..Wizeguy skrev:
Läste att de kan va 40 kWh kvar i pannan efter avslutad eldning..
Min panna rymmer 80 liter vatten. Om det svalnar från 80ºC till 20ºC motsvarar det 5,5 kWh. Men sen finns det ju plåt och keramik, som också är varmt, i pannan. Fast en del av det vädras ju ut i skorstenen, även efter det att det slutat brinna.
Förluster och förluster.... inte alltid är det förluster enligt min resonemang. Murad skorsten avger värmen i rummen den går genom så jag kallar det "tillsköttsvärme".
Pannan står i källaren och medan den svalnar värmer den källaren, likaså akumulatorer. Allt är rymligt isolerat så det blir ingen sauna precis. Vid alla dom "förlusttillfällen" får ju radiatorer jobba mindre.
Det är bara under dom riktigt varma sommarperioder då värmen inte behövs som man kan prata om förluster
. Eller om man inte har någon nytta av dom så kallade förluster - separat pannbyggnad, skorsten utanför huset ....
Man kan inte stirra sej blind på termometrar och betrakta all värme som inte når radiatorer som förluster så länge värmen kommer huset till nytta, tycker jag.
gaia
Pannan står i källaren och medan den svalnar värmer den källaren, likaså akumulatorer. Allt är rymligt isolerat så det blir ingen sauna precis. Vid alla dom "förlusttillfällen" får ju radiatorer jobba mindre.
Det är bara under dom riktigt varma sommarperioder då värmen inte behövs som man kan prata om förluster
Man kan inte stirra sej blind på termometrar och betrakta all värme som inte når radiatorer som förluster så länge värmen kommer huset till nytta, tycker jag.
gaia
Om man vill kan man ju göra en återvinningskoppling,
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktablad/artkoppl1.pdf
Jag byggde in en sån när jag hade 500l acc och en diom panna med 240l vattenvolym!
+ att pannan står i separat byggnad. Då sparade jag enormt med pannrumsbesök/boende ;D!
Sen lät jag den vara kvar när jag bytte till en Vedex 3000 eftersom det verkar vara skapligt med energi i keramiken och investeringen (1500 kr) var ju redan gjord.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktablad/artkoppl1.pdf
Jag byggde in en sån när jag hade 500l acc och en diom panna med 240l vattenvolym!
+ att pannan står i separat byggnad. Då sparade jag enormt med pannrumsbesök/boende ;D!
Sen lät jag den vara kvar när jag bytte till en Vedex 3000 eftersom det verkar vara skapligt med energi i keramiken och investeringen (1500 kr) var ju redan gjord.
Tack för alla svar.
Nu har jag börjat använt nattsänkningen och då spar jag faktiskt ganska mycket värme.
Temperaturen då jag måste elda 2 ggr / dag ligger nu vid ca - 5 grader fast då är tankarna nere i 25 - 30 grader när jag kommer hem efter jobbet.
Funkar det att ställa en tank i garaget dvs ca 4 meter bort och ca 2meter högre än dom andra?
Nu har jag börjat använt nattsänkningen och då spar jag faktiskt ganska mycket värme.
Temperaturen då jag måste elda 2 ggr / dag ligger nu vid ca - 5 grader fast då är tankarna nere i 25 - 30 grader när jag kommer hem efter jobbet.
Funkar det att ställa en tank i garaget dvs ca 4 meter bort och ca 2meter högre än dom andra?
borde väl funka, men om dom bara är paralellkopplade så stiger all värme till den högst belägna tanken. då kanske du måste ta värmen till huset från garagetanken?
detta är bara spekulationer, vad tror ni andra?förlusterna i pannan minskar om man har stor ackvolym och måste elda fler än en brasa efter varann. jag har räknat med att elda 2 brasor så småningom när allt är byggt. kalmar v65+2m3+2st 500liter+kulvert till hus med 750 l tekniktank.
detta är bara spekulationer, vad tror ni andra?förlusterna i pannan minskar om man har stor ackvolym och måste elda fler än en brasa efter varann. jag har räknat med att elda 2 brasor så småningom när allt är byggt. kalmar v65+2m3+2st 500liter+kulvert till hus med 750 l tekniktank.
Klicka här för att svara