Hej jag har en konstig fråga?

Vi har ett "enkretssystem" och vi har en nibe 1215-7

När det var kallt ute 15 minus eller mer så fick vi inte upp temperaturen över 20 grader och barnen frös :(

För ett tag sen kom en Nibekille och ändrade från 45 grader till 60 grader på VB fram max

Det blev guld från att ha frysit vid temperaturskiftningar ute blev det nu helt plöstligt minst 22 grader varmt inne och de knäppningar vi hade tidigare har i det närmaste försvunnit, men det får inte vara för bra :-?

Igår hade vi över 20 grader minus och då när värmepumpen ska jobba slår den av efter nån minut bara pga hög retur och då går elpatronen in så det dygnet när vi hade kallt fick vi "käka" 12 timmar på den, men vad gör man för att inte barnen ska slippa frysa?!

Idag blev det mildare ca 15 grader minus och då är det inga problem då fungerar allt som det ska... :)

Nu till min fråga för vi vill gärna ha varmt så länge vi har småbarn i familjen...kan man reglera VB fram och minska ned den nån grad när det det blir köldtoppar och på det sättet minska att värmepumpen slår av pga hög retur samt att elpatronen slås på...eller är det ett val vi får göra varmt eller kallt!

Vi bor i de djupa skogarna i norrlands inland *Brrr* men vi trivs som fisken i vattnet...och på de femton månader vi haft bergvärmen installerad och igång har Elpatronen endast gått 50 timmar...men då körde vi ALL Time High i förrgår

Å andra sidan verkar vintrarna överlag bli mildare och vi är nog ett bra exempel på att det går att få riktigt varmt även med ett enkretssystem om man borrar tillräckligt djupt + att man anlitar en rörmokare som har koll på läget så att man får rätt från början. Det var säkert jag som hade nollställt pumpen på nåt vis....innan Nibe kom...

God fortsättning på Er Alla

gå till meny 3 & ändra max retur till A

Då går pumpen tills den löser på presosteten.
Problemet du har är att du har för små radiatorer. du bör kompletera med nån radiator eller fläktkonvektor, för att hålla ned tempraturen & då också öka verkningsgraden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.