hello vi har en kakelugn och undrar om det finns nått effektivt sätt att sprida värmen till fler rum (vi har en takfläkt nu men det är inte så snyggt) som är rimligt dyrt :)
tacksam för alla förslag !!!!

Citat från www.fresh.se (hittade ingen mer bra länk på deras usla site, men du kan väl leta själv):

Jag har en braskamin, hur kan jag fördela värmen mer effektivt i huset?

Svar: Med hjälp av Fresh värmeflyttare som är ett komplett paket, kan du enkelt flytta överskottsvärme till ett angränsande rum. En annan viktig faktor är att överluften fungerar i hela huset. Om ej, använd överluftsgaller.

ja den sidan var verkligen kass:)
fler förslag ?

näää :) nån snyggare

Någon form av värmeflyttare är den enklaste lösningen, d v s hål i väggen, och sedan en rörfläkt som blåser vidare luften.

Pax (som ni tydligen ratade) är en tillverkare, Myson en annan. Finns hos bl.a. Clas Ohlson (art nr 36-1957 695 kr). En sådan flyttar max 60 m3/timme, så det är begränsade volymer den klarar.

Ibland kan det vara idé att köra omvända hållet, d v s tillföra mer kall luft till rummet med kakelugnen.

Granit999 skrev:
Denna [url [länk] [/quote]
Det är exakt samma som jag menar, men Clas Ohlson är 200 kr billigare...

ok tackar för alla svar 8-)
blr nog en från classe

Kompis som har L-format enplanshus, kopplade ett luftintag i taket ca en halvmeter från spisen som ligger i ena änden och drog isolerade spirorör till andra änden av huset (15m) med utluftdon. En varvstyrd rörfläkt sköter värmeförflyttningen.
Fungerar perfekt med värme i hela huset numera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.