784 läst ·
4 svar
784 läst
4 svar
Vad ska jag välja?
Hej alla hjälpsamma huskunniga!
Jag bor i ett hus (1949) i södra Skåne som för närvarande värms upp med olja. Huset är på 115m2 + 75 källare. Av de 115m2 ingår inredd vind (isolerad). Alla fönster är bytta 2002 (treglas). Nu undrar jag förstås vilka alternativ som är aktuella då oljepannan skall avvecklas. Marknaden är ju rena djungeln. Övrigt som kan nämnas är att det finns gott om radiatorer och kamin (Contura 550) skall installeras på bottenplan. En del menar att pelletskamin är det enda vettiga. Andra menar att den lilla tomten på 750m2 gör en luft/vattenpump till det naturliga valet. Jag har ingen som helst koll på mina uppvärmningskostnader men gissar att det går åt lite drygt 3 kubik olja på ett år. Vad jag förstår innebär det geografiska läget ett plus om man överväger en värmepump. Jag känner mig även villrådig beträffande storleken på pannan/varmvattenberedaren.
Kort och gott: Vad hade Du/Ni satsat på och varför?
Jag bor i ett hus (1949) i södra Skåne som för närvarande värms upp med olja. Huset är på 115m2 + 75 källare. Av de 115m2 ingår inredd vind (isolerad). Alla fönster är bytta 2002 (treglas). Nu undrar jag förstås vilka alternativ som är aktuella då oljepannan skall avvecklas. Marknaden är ju rena djungeln. Övrigt som kan nämnas är att det finns gott om radiatorer och kamin (Contura 550) skall installeras på bottenplan. En del menar att pelletskamin är det enda vettiga. Andra menar att den lilla tomten på 750m2 gör en luft/vattenpump till det naturliga valet. Jag har ingen som helst koll på mina uppvärmningskostnader men gissar att det går åt lite drygt 3 kubik olja på ett år. Vad jag förstår innebär det geografiska läget ett plus om man överväger en värmepump. Jag känner mig även villrådig beträffande storleken på pannan/varmvattenberedaren.
Våra hus påminner mycket om varann, vårt byggt 1947 i nv skåne, 120 kvm + 60 kvm källare. Vi har i höstas installerat pelletspanna Biomatic 20+. Jag är så här långt nöjd med den, tyvärr är inte vintern riktigt rättvis att jämföra med men än så länge har uppvärmning och varmvatten kostat oss 4000 kr sen mitten av augusti. Jag räknar med att en normalförbrukning av pellets hamnar på 12000 kr/år att jämföra med oljekostnaden på 30000 kr/år.
I arbete lägger jag ungefär 20 min/mån.
Källaren och självdraget mår bra av att skorstenen blir varm samt att jag får bra omsättning på luften i källaren.
Installationen kostade 74000 kr då hjälpte de till att asa upp den gamla pannan. Stämmer allt detta (det verkar stämma mer än väl i dagsläget, mycket tack vare den milda vintern) så är hela alltet betalt på 4 år. ;D
Rejält med varmvatten klarar den av att producera, skönt när man ska hoppa i bubbelbadet.
Thermia som tillverkar dennna panna har haft en del problem med en del av brännarna och min var en av dessa men installatören fixade detta snabbt o lätt. Sen dess går den helt utan problem.
I arbete lägger jag ungefär 20 min/mån.
Källaren och självdraget mår bra av att skorstenen blir varm samt att jag får bra omsättning på luften i källaren.
Installationen kostade 74000 kr då hjälpte de till att asa upp den gamla pannan. Stämmer allt detta (det verkar stämma mer än väl i dagsläget, mycket tack vare den milda vintern) så är hela alltet betalt på 4 år. ;D
Rejält med varmvatten klarar den av att producera, skönt när man ska hoppa i bubbelbadet.
Thermia som tillverkar dennna panna har haft en del problem med en del av brännarna och min var en av dessa men installatören fixade detta snabbt o lätt. Sen dess går den helt utan problem.
Primuz skrev:Hej alla hjälpsamma huskunniga!
det är samma instalations kostnad för pellets som värmepump, förutsatt att du inte kan andvända din oljepanna.
kan du andvända din oljepanna ska du veta att du inte får lika hög verkningsgrad som man en ren pelletspanna.
värmepumpen är billigare i drift än pellets anläggningen.
om du vid svinkyla behöver varmare vatten än 55 grader så är inte värmepumpen lämplig att välja !
( tänk på att du idag säkert schuntar ut varmare vatten än vad som behövs & sen låter radiator termostaterna strupa ner till rätt tempratur, med värmepump ska alla termostater vara öppna & värmepumpen styra tempraturen, deta håller ned framlednignstempen & ökar verkningsgraden hoss värmepumpen)
ska självdrags ventelationan fungera som tänkt så kan man inte ha pellets eller morderna olje panna, man måste ha nått med mycket låg verkningsgrad så att skorstenen blir så varm att dom omgivna ventilationskanalerna också blir varma, vi pratar riktigt varm rökkanal, som helst går kontinuerligt.
Stämmer bra det i dagsläget ja. Vi får hoppas det även stämmer om 8 år då VP är betald..CarMan skrev:
Ang självdragsventelationen så stämmer det ju bra det du säger Carman. 80grader från toppen på skorstenen ska det vara (bra verkningsgrad =låg rökgas temp = kondens). Annars får man kondens i skorstenen.. vilket ger rökgaser på kanske 150 grader från pannan.. borde ju värma skorstenen en del tycker jag.. mer änn att sicka in 20 grader..?
Om inte annat så behöver ju pannan luft så i källaren är det hur bra luft som helst ;D
Man borde kanske ta o mäta tempen i dom andra kanalerna också? bara för skojs skull..
Sen bör man provtrycka skorstenen om man nu funderar på att byta panna för att se om den är tät.. en renovering av skorstenen gör ju att det blir ännu dyrare.. Och då kan ju tex Luft/vatten värme vara en bra lösning.. inte så kul dock o bo granne med en sån.. låter ju en del.. Dessutom ska dom helst vara monterade på syd sidan (där man har ute platsen typ)
Bergvärme kanske kan vara nått? kostar ju en hel del :-[ frågan där är nog hur dyr elen kommer att bli i framtiden..
Det här med uppvärming är inte lätt.. jag är glad att jag har valt mitt redan så slipper jag bry mig.. bara att hoppas att jag har valt rätt.. framtiden får visa det..
Klicka här för att svara