Hej,

Håller precis på med finpillet, elanslutningar osv. Har satt in en värmebaronen Vedolux 50 UB 3000l konverterad oljetank, förslinga på 15m i botten toppslinga på 22m i toppen till varmvatten, 15m slinga till värmesystemet. förberett för solvärme med thermoventil för att släppa vatten på rätt nivå i tanken. Förhoppningsvis proveldning på Söndag! Någon annan som gjort något liknande? Jag har använt mig av Teknikos byggbeskrivning mycket bra förutom att plaseringen av elpatroner kolliderade med varvattensslingan! (bara att borra nya hål och ta fram svetsen) ;D

Majgårdarna
Rejäla slingor!
Du får nog inget problem med varmvattnet :)

Svetsade du i stag för att styva upp tanken eller?

Mvh/Andreas

Gammal tanke jag haft. Var hittar man Teknikos beskrivning. Hur sanerade du tanken innan du började att svetsa.

Majgårdarna
Ohh innebär detta att någon vill ha en gammal oljetank?? ;D ;D

haha . jag har en tank på 5m3 undra hur många gånger man lär elda för att få upp värmen i den då :)

Tack för snabbt svar Andreas. Men hur sanerar man bäst en oljetank. Jag har själv svetsat på en större utomhus, då tömde vi 2 eldsläckare med koldioxid i den innan. Detta kan man ju inte göra om tanken står i en källare - utan syrgasmask.

Ok!

Nu är det proveldat... Fungerar kanon! nu skall bara härligheten isoleras, och solvärmen skall anslutas..... Svar på några frågor i tråden. Jag har inte stagat upp tanken mer än de stag som sitter orginal, det blir ju inte högre belastning på tanken nu än det var tidigare (öppet trycklöst system) Tanken sanerades enligt följande: Jag började med att luta tanken lite så att oljebrännaren kunde suga ut så mycket som möjligt, därefter så täckte jag botten med kutterspån som fick ligga och dra en dag, detta skyfflades upp och eldades upp i pannan. Till sist så sköljde jag tanken med vatten och samlade upp spillvattnet i 20l dunkar som jag lämnade på avfallsstationen. Jag har ovan nända byggbeskrivning om någon är intresserad.

ofa skrev:
Ok!

Nu är det proveldat... Fungerar kanon! nu skall bara härligheten isoleras, och solvärmen skall anslutas..... Svar på några frågor i tråden. Jag har inte stagat upp tanken mer än de stag som sitter orginal, det blir ju inte högre belastning på tanken nu än det var tidigare (öppet trycklöst system) Tanken sanerades enligt följande: Jag började med att luta tanken lite så att oljebrännaren kunde suga ut så mycket som möjligt, därefter så täckte jag botten med kutterspån som fick ligga och dra en dag, detta skyfflades upp och eldades upp i pannan. Till sist så sköljde jag tanken med vatten och samlade upp spillvattnet i 20l dunkar som jag lämnade på avfallsstationen. Jag har ovan nända byggbeskrivning om någon är intresserad.
Mycket intreserad :)

Nu börjar isolerinen att ta form, inet roligt jobb men det måste göras :) Det lir 70mm cellplast ytterst samt 145mm mineralull dubbelt av detta i taket. Har tyvärr inte kunnat elda på några dagar, det blir lite taskig arbetsmiljö att ligga och isolera när det är 55 grader i pannrummet ;)

Hur fungerar det? Har du eldat något mer? Vilken temp får du på varmvattnet? Hur varmt har du i tanken? Har du använt vanliga släta kopparrör till slingorna i tanken?

Mkt intressant, kan du skicka beskrivningen?

snåljåpar! beställ en egen beskrivning från tenico!!
jag beställde båda beskrivningarna-bygg om oljetank och bygg acktank.
jag ska bygga en tekniktank på ca 750 liter enligt beskrivningen. jag håller även på att bygga om en begagnad 2m3 tryckluftstank, som jag köpte för 800:-, till acktank- den ska med råge klara 1,5 kg systemtryck...

fungerar tanken bra ? skulle vara lite kul med update

Isacsson skrev:
Haha. Jag har en tank på 5m^3, undrar hur många gånger man lär elda för att få upp värmen i den då?
5000 liter med en temperaturhöjning på 50º motsvarar 290 kWh. Så en 35 kW panna värmer den på 8,5 timmar, om ingen annan värme behövs under tiden. Men det är (uppenbart nog) en för liten panna till så mycket vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.