Hej!
Jag har kört lite olika värmekällor så som olja ved och nu pellets :o
I förra huset bytte jag från olja till pellets utan några problem, man kan säga att det var en första test om hur pellets funkade i praktiken :)... Med en Jungsele på en Asea panna från 70-talet körde jag igång. Inte visste jag väl då att 15000 rikare skulle jag bli det året jämfört med olja....jaja ;D

Nu kommer vi till det som är "the big question" :P. Vi köpte ett nytt hus med en gammal oljespis som vi omedelbart skickade på tippen.. In med en fräsch Biomatic 20+ ;D med alla tillbehör. Fint som snus.. :D

När vi drog igång den vid ungefär 12+ ute så började tryckt falla i systemet. Jaja tänkte jag och fyllde på igen och igen och igen, ni förstår vad jag menar.  :( Tänkte då att det måste läcka nånstans? eftersom trycket sjönk hela tiden. Men hur stor är sannolikheten att det börjar att läcka just när man byter panna?  Om det nu läcker var läcker det nånstans?

Jag har fyllt på i snart 7 veckor varenda dag! Men nu när det är kallt så funkar allt som det ska, jag har inte fyllt på en liter sen det blev under en plusgrad. Kan nån hjälpa en stackars undrande om vad som har hänt? :-?

Om du har ett expansionskärl med blåsa är den kanske trasig

Det trodde jag också, men det är ett nytt expansionskärl och ny pump = allt är utbytt (inte rör och element i huset). Allt funkar som det ska så länge som det är lägre än ca 1 plusgrad.

Det läcker alltså bara när det är varmt ute??? >:(

Inte ens rör johan kan säga vad som är fallt. Visst kan jag köra så länge det är under 1+ men när det är varmare så tapar jag trycket? :-/

Har du avluftat systemet under tiden du behövde fylla på?
Finns det automatiska avluftare i systemet?
Har du fått tryckfall igen efter att du slutade fylla på, eller är du "bara" rädd för att få det igen?

Slangis skrev:
Det trodde jag också, men det är ett nytt expansionskärl och ny pump = allt är utbytt (inte rör och element i huset). Allt funkar som det ska så länge som det är lägre än ca 1 plusgrad.

Det läcker alltså bara när det är varmt ute??? >:(
Är förtrycket i blåsan kollat??

Hej!
Efter lite mer efterforskning och tester så har jag inte kommit någon vart, suck!
Så jäkla skumt att det är utetempen som avgör om det "läcker" eller inte???

Skönt att det har varit kallt ett tag så man slipper att springa ner och fylla på jämt.

Det var några dagar i December där det var + grader och då var det bara att ställa in timern och fylla på med jämna mellanrum igen..

Jag får väl helt enkelt fylla på några liter varenda dag tills våren kommer och jag kan stänga av systemet för service av någon vvsare.

Har du ett läckande rör som sticker ut genom väggen och får isplugg och håller tätt vid minusgrader?
Hur mycket fyller du på egentligen? Någonstans måste det ju komma ut. Är det verkligen ingen säkerhetsventil som släpper ut något?
Det låter precis som att det skulle kunna vara fel tryck i luftbälgen i expansionskärlet så att systemet blir för stumt. När det är kallt ute blir systemet varmt och trycket kanske stiger så mycket att säkerhetsventilen släpper ut en del. När det blir varmt ute sänks temperaturen i systemet och då blir trycket för lågt.
Får du rimliga tryckvariationer när temperaturen i systemet ändras? Om du har 0.5 bar vid kallt system (20 grader) bör du inte ha mer än 1 bar när systemet är hett (80 grader, shunta ut högsta möjliga temp). Har du högt hus ska trycken ligga lite högre.

Men är det inte så här: När det är varmt ute så har du ingen värme i rören och då sjunker ju trycket automatiskt och när det blir kallt ute så kör du en massa värme i rören och då stiger trycket. Inget ovanligt eller märkvärdigt med detta!

Ska försöka förklara igen...
Huset är ett tvåvåningshus ca 6meter högt och ett pannföretag var här och bytte från en olje spis till en biomatic 20+, ny pump och nytt expansions kärl (trycktestat).
panntempen är alltid 80grader och vid ca 0grader ute så skickar den ut 40 gradit vatten till elementen detta ökar eller minskar då men några grader beroende på utetemp givetvis.

Alltså är det +1 grad eller varmare (spelar ingen roll om det är +5, +10 eller +20) så måste jag fylla på (uppskattat) ca 5-10 liter i systemet varenda dag då trycket sjunkit från 0,8bar till i stort sätt 0,0 bar.

Är det 0 grader eller kallare (spelar ingen roll om det är -5, -10) så ligger trycket konstant.
Jag är ju inte någon vvsare men så mycket är väl klart att det är ett slutet system det är väl därför man just har den dära trycktanken för expansion av vattnet när det blir varmt.
Det sitter även en säkerhetsventil på den som brukligt och den tömmer inte systemet då jag satt ett kärl under då jag trode det var där det läckte.
MULPAC jag var också inne på ispropp men vattnet vid en utetemp på nån minusgrad är ju minnst 40 grader i rören och då tror jag att det svårligen skulle kunna bildas en isplugg och ja nån j...vla stans måste det ju ta vägen men VAR, det är ju ett slutet system..
Dunstar det i pannan? och i så fall varför just bara när det blir varmare än nån + grad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.