10 612 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Borö eller Dalatanken?
Sida 1 av 2
Kökspanna + solväme. Ska jag välja Borötanken med 120 mm mineralull eller Dalatanken med 90 mm PU? Rörisen kan fixa båda, priset är ungefär likvärdigt. Rörisen påpekar att PU i princip har bättre isoleringsvärde men att det finns risk för "köldbryggor" i och med att isoleringen monteras i bitar och skarva kan uppstå på sikt. Båda tankarna är 750 l.
Vad välja? Spelar det någon roll?
Vad välja? Spelar det någon roll?
OK, jag har alltid funderat på Dalatanken men å andra sidan är ju mineralull mer åldersbeständigt och flexibelt än PU. Vad är felet med din Borö? Läcker den värme? Nån som vet hur stor det är i isoleringsvärde mellan PU och mineralull?
Den läcker väl inte så farligt men jag skulle hellre vilja ha pur isolering.
A-Tank säljer med 100mm pur.
På sommarn kan det bli lite varmt i mitt pannrum.
2000L vatten 98grader
Vad jag har läst motvararar 40 mm pur 80mm mineralull..
Kolla in Råd O Rön test av ack tankar
http://www.radron.se/templates/test____3718.asp
Skiljer en hel del mellan den sämsta och den bästa i testet..
45 mm pur Förlust 1717kwh per år
90 mm pur Förlust 1156kwh per år
2000L vatten 98grader
http://www.radron.se/templates/test____3718.asp
Ärligt talat trodde jag inte skillnaden var så stor. Så jag började söka nån källa för ditt påstående ;-) Men du har helt rätt. Hittade en intressant jämförelse:
http://www.arbetsvagnar.se/upload/isolering.pdf
Det som dock förtfarande gör mig tveksam är PU:s åldringsbeständighet. Känner en som har en PU-solerad tank utan plasthölje så man kan se PU-isoleringen. Tanken är bara 5 år gammal men den börjar gulna och verkar lite "fnasig". Har också sett gammalt fogskum som förvandlats till rent pulver... Nu vet jag inte om fogskum och PU påminner om varandra men mineralull lär ju knappast åldras alls.
Ytterligare en faktor för oss är att isolering en eg. är viktigast för oss under sommarhalvåret då vi bara använder tanken för tappvarmvatten. Under vintern bidrar ev. värmeläckage till uppvärmningen eftersom tanken står inne i huset.
Dalatanken vinner. Men jag vill ha en isolering som håller tankens livslängd... Nån som har fakta kring PU eller andra synpunkter?
Är dom där "få" förlusttimmarna värda så där många 1000 lappar extra ?Andreas_Hansson skrev:Den läcker väl inte så farligt men jag skulle hellre vilja ha pur isolering.
2000L vatten 98grader
[länk]
Det var inget dåligt pris dom ville ha
Nästan ingen plast/polymer är UV-beständig "av sig själv" och jag vill minnas att det är samma sak med PUR. Är då ytan inte skyddad så bryts den ned.
Har man "oxidation" av ytan så den blir försprödad och den inte är skyddad så smular det sig av den orsaken. Sedan kan jag tänka mig att man blåser upp skummet max, med låg hållfasthet som föld.
Men vänd på det; vad händer med åren med en oskyddad mineralull?
Ytan ska skyddas helt enkelt.
Vad gäller å.b. för skyddad PU, ingen aning.
Har man "oxidation" av ytan så den blir försprödad och den inte är skyddad så smular det sig av den orsaken. Sedan kan jag tänka mig att man blåser upp skummet max, med låg hållfasthet som föld.
Men vänd på det; vad händer med åren med en oskyddad mineralull?
Ytan ska skyddas helt enkelt.
Vad gäller å.b. för skyddad PU, ingen aning.
Jodå men mineralullen på Borö-tanken är skyddad på samma vis som Dalatanken, d v s med ett tunt plasthölje. Så för min del är valet Dalatanken om PUR:en är tillräckligt åldrings/värmebeständig. Annars blir det Borö.
Köp dalatanken el effektas med 90 mm pur borö är ingen höjdare..Kasch skrev:Jodå men mineralullen på Borö-tanken är skyddad på samma vis som Dalatanken, d v s med ett tunt plasthölje. Så för min del är valet Dalatanken om PUR:en är tillräckligt åldrings/värmebeständig. Annars blir det Borö.
90 mm pur är nog dubbelt så effektiv som 120 mm mineralull.. Sen så ska slingorna vara utdragna inte som borös solslinga..
Om inte det finns skyddshölje så går de lätt att fixa.. T.ex en kompis har köpt en rostfriplåt som han virat ett varv o popnitat ihop (blev snyggt som f-n)
Är det inte vettigt att på sommaren dels skruva ner "maxtemp" (det måste ju gå att ställa in på solvärmestyrningen) och om man har flera acktankar stänga av så att man bara har en tank varm, om man vill slippa kokhett pannrum? Liksom med 2 kubik 98gradigt vatten så kan du ju värma upp drygt 5 kubik 4gradigt vatten till 40 graders temperatur om jag räknar rätt...Andreas_Hansson skrev:
Skälv köpte jag faktiskt 2 st 750 L tankar från Husqvarna tanksvets.
Dom har 45mm PU isolering.
Jag vet att dessa inte fått bra kritik pga den tunna isoleringen ,
MEN....dom ligger Jäkligt bra i pris!
jag gav 18,000:- för dessa två ink isolering
1 st teknik tank med tre slingor och en herrejössös massa muffar.
1 st Slav
en anledning till dom låga priserna är ju att man köper dom direkt av tillverkaren , inte massa melanled som skall tjäna pengar oxå!
/Johan
Dom har 45mm PU isolering.
Jag vet att dessa inte fått bra kritik pga den tunna isoleringen ,
MEN....dom ligger Jäkligt bra i pris!
jag gav 18,000:- för dessa två ink isolering
1 st teknik tank med tre slingor och en herrejössös massa muffar.
1 st Slav
en anledning till dom låga priserna är ju att man köper dom direkt av tillverkaren , inte massa melanled som skall tjäna pengar oxå!
/Johan
Dom har inte med 90 mm pur??2an skrev:
[/quote]
Kommer inte ihåg vad dom sa om det , eller så var det så att det belv så jäkla mycke dyrare.
/Johan