Värme allmänt
CarMan: [citat] ju torrare desto semre. det är istprtserr fuktigheten på marken som styr mest
CarMan: [citat] självklart är CZ ett bra alternativv, då andra frånluftsvärmepumperinte är värda namnet. bergvärme tar mycket långtid att räkna hem i ett nytt hus, men ytjordvärme är som sagt mycket prisvärt!
Steff: Jag vet inte om jag kommer att lyckas med värmespridningen med hjälp av luftvärmen? Tanken är att jag skall placera ugnen framför återluftsintaget i vardagsrummet. Om man skall tro på tillverkarnas siffror så avger ugnarna i regel en snitteffekt på ca 2 kW. Alltså fortfarande efter avslutad eldning är ugnen fortfarande varm 7-8 timmar efter och avger då ca 2 kW innan den sakta börjar
animon: Det finns eller fanns en typ värmeväxlare för sommaren att sätta in.Värre med styrkorten dom görs inte mera.utan styrkort =kört.Har du andra erfarenheter av systemet?
CarMan: [citat] sät aldrig in en värmepump i ett hus som har högtemp ststem ! inte ens om värmepumpan kan produsera 65 gradit vatten!!! om din syster har tur så kräver inte huset så varmt vatten som hon schuntar ut, så denna siffran är misvisande [/quote] Jo, jag tror nog att siffrorna stämmer, alltså sisådär 60[sup]o[/sup]C vid 0[sup]o[/sup]C ute. På gammal oljepanna finns en manuell
Yondalar: Dokumentera och be någon granne intyga det hur allt är gjort innan du gör något. Har du verkligen ritat av allt rätt och är det så skall du ha det åtgärdat kostnadsfritt. Sen beror det på avtal/överenskommelse hur det skulle se ut och vad som skulle ingå. I princip så funkar schemat o det är kanske inte komplett, men - har du ingen shunt till golvvärmen, som nu är så har du samma
morsan: Tyvärr, vi hade inte så högt i tak utan det räckte med en del :-[
Macke202: Satte in en Värmebaronen Comet med Viking brännare, då ingick veckoförråd o skruv mm till. Det man ska kolla är de där extra grejorna som kanske måste fixas, såsom omdragnign av el, eventuella byten av rör. Hos oss slutade kalaset på 67000 men då är alla rör i pannrummet utbytta pga diverse rost, fick dra in en kabel till till pannan samt installation av två givare. *edit* stavar
Snickar_Palle: Jajemen, sotarn godkänner vanligt "plåtrör" även numera men föredrar isolerad skorsten, Jag med men ej min plånbok. Enda jag bryr mig om är om det blir varmt och säkert vilket det blir då Palleman är i farten. Fan måste ju förbereda sig för rekordkylan alla snackar om..
Porky: "Nja l/l pump i norra norrland och gratis ved - då skulle jag satsa på ev lite isolering och något som kan magasinera värmen i ett dygn och då räcker det inte med täljstenskamin. " Täljstenskamin räcker inte. Men en lite tyngre brasugn på 2ton eller så maganiserar lätt värmen i över 24 timmar. www.tulikivi.se
ejwbegysv: Här hittar du allt du behöver veta : http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
Yondalar: En tanke som kanske är den minst känsliga för framtida prishöjningar. Taket ligger rätt (och med större vinkel hade det varit ännu bättre för sol vår o höst, men ...) Det finns mycket matnyttigt att läsa om detta i tidigare inlägg och gm att Googla runt på tex Solentek, Klaus Lorenz, solfångare osv Sen finns det system med otroligt mycket prylar på och kan man lite själv och kan
Yondalar: Det mesta är nog besvarat ovan (och vi som har gjort oss mödan släpper förståss inte sånt, framför allt för att det kräver kunskap och inte är något som bara kan användas rakt av) Program som är klarar mera generella/stora/komplicerade kombinationer och system kostar givetvis pengar att utveckla och hålla fri från buggar och att uppdatera, och därmed att köpa/använda, men om man
Gummigum: Ja kompressonljud är det ju. men ta å kolla hur sitetr den monterad i huset - visst sitter den i ett pannrum?? Har Du dörr dit?- kolla om Du fåpr plats med en ljuddämpande låda eller huv. Tyvärr är dte så att de alla låter.
2an: [citat] Jag vet då 2 st som gjort så i garaget o de funkar bra.. De går koppla ihop flera bil kylare oxå.. 8-)
2an: Helt klart räcker exp.kärlet till.. De är antingen för högt el lågt tryck i kärlet.. Släpp trycket på systemet kolla sedan vad förtrycket är i kärlet.. pumpa/släpp ut tills de är 0,5-0,7 sedan fyller du systemet tills du har 0,7 när systemet är kallt då ska de funka. 8-)
daniellindgren: Ok, då lär det vara öppet ... som sagt, dags att masa sig upp på vinden. :)
saturnus: läckage/trycksänkning kan bero på att säkerhetsventilens fjäder är för vek. Säkerhetsventilen är den där röda ratten man även luftar med någon gång. Trycket på Aquas 380 sjönk så mycket att jag fick tappa på ett par gånger om dagen, så jag var på väg att köpa nytt expansionskärl. Men eftersom pannan är 11 år gammal villa man serva den. Och det var just den där lilla
CarMan: man ska aldrig seriekoppla radiatorer & värmegolv, detta ger oljämn värme på golvet, det komer så att skilja i temp från ena till andra änden av rumet. man sak aldrig seriekoppla nåt när det gätter värme överrhuvud taget det är fel att säga att radiatorer kräver högre framlednings temp !!! det beror ju på hur man dimensionerar, själv kör jag med radiatorer som har mycket
Per-Erik: Att änns diskutera havre/spanmål till en Villa är igentligen dumt.. Spanmål Ger Massor med Aska. Du måste dessutom ha ett mycket större förråd då det är mindre energi i spanmål. Sura rökgaser ger det också då spanmålen är mycket fuktigare änn pellets. Vilket gör att Pannan & skorstenen & grannarna får lida av den sura röken. Visst om man är bonnde på landet så
moliden141: kolla på www.skorsten.nu där finns mycket info. det lämpligaste om man ska göra det själv är väl att lägga i en slang för glidgjuta verkar ju inget man ger sig på det första man gör kanske...
moliden141: kolla in på www.skorsten.nu där står allt du behöver veta...
LB: Kolla på framledningspumpen till golvvärmen. En svart grunka med en svepande skala från blått till rött vid golvet (ta bort frontplåten). Den har tre olika lägen: (c:a) Läge 1 = upp till 100 kvm Läge 2 = upp till 130 kvm Läge 3 mer än 130 kvm. Det som brummar och låter är troligtvis turbulens i rören. Min stod på 3 (122 kvm LB-Jordugglan) och blev tyst när jag slog över till
LB: Min röris sa att deltatemperaturen bör ligga på c:a 5-6 grader mellan framledning och retur. Går alldeles utmärkt att mäta med IR-mätare. Var dock uppmärksam med att inte mäta på metalldelar (helst en bit ifrån också då mätaren sprider mer än vad "laserpunkten" avslöjar) dvs mät med pistolen väldigt nära plaströret, men en bit från kopplingen. Mindre än en grads skillnad
Mate: Är det någon som har erfarenhet av kaminer med värmeslingor som man kan leda vatten igenom och docka in i värmepumpen; kaminen skulle då fungera som en vedeldad panna...
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49320/0]Ventilation[/link] [move by] MathiasS.
Stig-Rune: Vi har en kickspace. Visst låter den men inte störande. Är det tyst i köket för övrigt så hör man den tydligt, på lägsta hastigheten, på högsta låter den givetvis mer. Är jättenöjd med den. Skönt att slippa ett fult element plus att vi kunde bygga köksskåp där elementet satt.
Thor: [citat] Du har nog rätt (ska komma ihåg att säga det till den som visste) får fixa en ny imorrn å pröva.