Värme allmänt
SkaneErik: Jag har också en NIBE 310P, och visst sparar den en del jämfört med eluppvärmning, men inte så mycket. Några MWh/år bara. Om jag valde idag med de erfarenheter jag har nu så skulle det bli *Antingen bli en effektivare frånluftsvärmepump som Comfortzone. www.comfortzone.se *Jordvärme. Tveksamt om det är lönsamt med ditt lilla hus dock. Kan kanske fixas billigt i samband med
Sture: Det är nog svårt att få det så torrt som 60% med häst-"skit o piss" inblandningen. Jag får väl göra som Kosch säger, gödsla landen med det istället. Eldar ensilageplasten gör jag redan. Jag delar rundbalsplasten i 3 delar, rullar ihop så hårt jag kan och använder 1 el. 2 sådana rullar per pannfyllning, blandat med veden. Det funkar bra.
TurboDykarn: [citat] Kanon tack så mycket, känns som en bra riktlinje att gå på iaf :)
TMC: Men om vi då tittar på alternativ att driva frånluftsvärmepumpen med så är det jord- eller bergvärme och varken de hustillverkare eller frånluftsvärmepumpleverantörer vi varit i kontakt med kan visa upp någon kalkyl där det blir en ekonomisk fördel att välja berg- eller jordvärme när man räknar in den extra investeringskostnaden i förhållande till besparingen på vårt hus som
CarMan: lite dumt att svara i denna tråd, men gör det ändå. bor man norr om stockholm ska man inte ens tänka tanken luft/vatten värmepump
poiu: Det är nog en sådan här fråga där man ligger på marginalen. I bland blir det problem i bland inte. Min egen erfarenhet är bara från olja i en rejäl tegelpipa ca 120*230 10m motdragslucka och nog är det problem. Så eldar man ved i en så liten pipa (särskilt om den är isolerad)som ni skriver så är det kanske inga problem med pellets, men använder man en gammal tegelpipa kan det bli
morsan: Glöm inte att räkna på vad skorstenen kostar också :o
gaia: Lägg inte för mycket ved på en gång ;). Veden är fuktigare än pellets och många klabbar lagda på en gång kyler brasan som börjar rycka i stället för att brinna. Det går mycket energi åt att värma och torka bränne innan den kan brinna med klar låga. Att du tar kall luft till kaminen utifrån utan att kunna reglera/ stryppa den försämrar procesen också - luften skal ju värmas
JockeR: Swetrade har nog också montörer... Kan man inte fråga nån annan snickare annars bara? Det står ju i installationsanvisningarna vilka avstånd det skall vara till väggar osv...
poiu: Optimalt är att kunna växla returens höjd. Lite mässing. Om det är värt det är en helt annan fråga. 8-)
poiu: Jag tar tillbaka en del, euronom har tydligen kommit med ny info om sitt system som inte fanns senast jag kollade. Jag har tittat på den nya informationen och fattar fortfarande inte om de har tänkt eller inte tänkt när det gäller VPn. Prioriteringen sker mha den bivalenta shunten, och just den delen är optimal om vi bortser från VPn. Tappvatten beredningen är inte optimal om systemet ska
nobba: Måste lyfta upp detta igen., tyvärr. Nivån sjönk så att jag inte ens såg vätskan och rörm. kom och fyllde på igen. Nu efter påfyll har det sjunkit ca 8 cm till på 4 veckor. Han sa att temperaturen gör sitt men att det nog berodde på mycket luft i slangen eftersom han bara körde med sin cirk.pump vid installation och inte samkörde med VP då elen ej var igång på den. Detta skulle
Yamma: Hej, jag skulle behöva lite hjälp med dimensionering av radiatorrör samt även tappvatten. Jag hade tänkt lägga 15mm prisol men har fått rådet från flera håll att köra med Multipex eller Combipex istället. Det låter ju väldigt bra men jag kan inget om dessa rör. Vilka dimensioner behöver jag? Jag tror att jag skall lägga rör-i-rör. Merparten av installationen kommer att göras i
lars__hbg: Har en 10 år gammal frånluftvärmepump som jag inte har någon instruktionsbok till. Det är en elektroteknik aquaes 470 som är kopplad till fjärrvärme, samt golvvärme. IVT har köpt upp elektroteknik, men de har letat frenetiskt efter instruktioner till min anläggning,....förgäves. Har också pratat med den firma som installerade anläggningen 1995, men de har inte heller kvar något.
Triboman: Hej, Jag har problem med ett av elementen i huset (vattenburet). Elementet är i princip kallt och verkar inte ha någon genomströmning. Systemet är ett enrörssystem och detta element ligger någonstans mitt på slingan. Elementen före och efter är ok. Har luftat elementet enligt mitt tycke ordentligt utan att det blir skillnad. Har också plockar bort termostaten/ventilen så den bör vara
Bananen: Tack för alla svar. Huset är från -68 (98+98) och det satt en oljepanna förut. Elementen är väl inga nymodigheter men dom är ju varma iallafall ;). Jag har provat att ställa cirkpumpen på läge 2 men då måste jag höja kurvan på autoshunten och returtempen diffar lite mer men är det bättre???? På gamla pannan stod cirkpumpen på högsta och jag har den så nu med. Det är kanske
yonna: Sök på 'värmekamera' i forumet. Har diskuterats ett flertal gånger tidigare.
synpunkter: Jag är övertygad om att att arbete på löpande räkning lönar sig i många fall, även i detta. Vägrar hantverkaren så är det en indikation på att han försökt blåsa Dig på det fasta priset. Om man kör på löpande räkning tycker jag man ska komma överens om hur många resor som ska göras, och vad de kostar, hur jobbet ska göras (i ett sträck eller hatta hit och dit från olika
ejwbegysv: Har fått samma problem 1 gång i år på våran nya pump.. Körde ACn på 16 grader i ca 5 min så var allt borta :) nu verkar den avfrosta själv.. vet inte varför den inte gjorde det den gången..
dedden: [citat] Tjena, Det stämmer ganska bra, ställer jag fläktstoppet exakt på 80, bryter fläkten ungefär på 75-77 på panntermometern.
dedden: [citat] Hej, Exakt, om det inte finns nån mekanisk anordning (läs pump) så ser naturlagarna till att det varma vattnet stannar i toppen, det är detta CTC menar med att det bara går att köra på vintern, när cirkulationspumpen till elementen är igång. Rätt kopplat så trycker cirk-pumpen seriesystemet. Men på sommarn när man stänger av pumpen kan man ladda hur fullt som helst, men du
aiskylos: Värt att tänka på är att Sydgas låter gaspriset följa oljepriset, även om det är en bra bit lägre så kommer du vara låst till oljeprisets fluktuerande pris. Annars har både IVT och Fighter kombinerade frånluftsvärmepumpar med gaspanna. Priser finns på http://www.sydgas.se/templates/InformationPage.aspx?id=39112
Lukin: Specialrengöringsmedel för glaskeramikhällar funkar klockrent på nedsotade glasluckor! Prova och se!
sanne78: ser sådär ut just nu.. ligger på runt 30' för detta jobb.. känns ändå som det är ganska mycket pengar för jobbet.. några tips ????
BJohan: Ett alternativ till Nibes FVP på 2 kW är Comfortzones FVP på 5 kW. Den är kraftigare än IVT495 och du slipper gräva ner markslingor.
Jehu: Låter som att en eldriven handdukstork är rätt intressant. ;)
CarMan: [citat] Jag har kört två år utan någon styrning alls på gv förutom på VPn då. Får se om det funkar nu när gv-ytan ökat rejält. Annars blir det till att montera lite termostater.[/quote] tror inte det blir några problem hoss mig nu när ja bara kopplar in badrumet, men i framtiden ska köket också kopplas in & det är stor skilnad på dessa rum, men det tar vi då.
per_erik: Wardberget Jag har också en Diplomat 8. Genomsnittlig energiförbrukning per timme 2.2kw/h med cirk.pumparna. (elmätare på pumpen). Jag har jordvärme mintemp. ca -1deg vi -20. Det skulle för dig betyda en ca. förbrukning på 2.2*2467=5427Kw/h. ;D Det tycker jag är MYCKET Bra. Beträffande tillsatselen är gissningsvis en del av timmarna från installationen när den gick som