Halloj

Jag har en gammal oljepanna som jag tror har möjlighet att svälja även vedträn.

Jag inser såklart att det inte är precis vad ni skogsägare med dubbla ackumulatortankar skulle rekommendera - men jag vill ändå ha möjligheten ifall det blir strömavbrott etc.

Här är en bild på pannan http://www.henriklilienberg.com/huset/Tuva 001.jpg

Kan någon vänlig själ förklara hur det går till, hur jag ställer in dragregulator och draglucka etc ? Hur tänder man? Hur städar man efteråt?

Om man öppnar den övre luckan och kikar ner så sitter det ett roster en bit ner.
När jag hörde av mig till Euronom sa dom att jag troligen skulle behöva komplettera med följande :
Roster 1130:-
Gallergrind 224:-
Nit 29:-
Dragregulator 515:-

Vad menas med gallergrind? Vad är den bra för och var skall jag leta för att se om jag har en ? :)

Nit ?

Henrik

Hehe... En såndär panna hade vi i mitt barndomshem. (Ok. Jag är bara 25...)
Vi använde den endast för vedeldning utan backup året runt och jag minns alla kokningar, hur kallt det var på vintermornarna samt alla turerna till pannrummet för att fylla på ved mm... Men visst funkade det om man inte var allt för kräsen. Och det var tydligen inte min far... Jag minns att murstocken var ordentligt varm 1,5 meter ovanför pannan så nån risk för kondensutveckling var det nog inte heller tal om...

För att du ska kunna få värme på dina element vid ex strömavbrott krävs det att radiatorvattnet kan cirkulera själv utan hjälp av cirkulationspumpen. Här i mitt hus som är byggt på 40 talet fungerar det om man öppnar shunten för fullt. Det blir ingen vidare värmekomfort på det viset och bara värme på några av elementen. Men tillräckligt för att inte frysa ihjäl... Om inte det fungerar måste du skaffa en spänningsomvandlare så du kan köra pumpen med hjälp av ett bilbatteri.

Ett annat alternativ kan ju vara att investera i ett bensindrit litet elverk. Då kan du köra både oljebrännaren, cirkulationspumpen och reglersystemet. Det finns ju även dieseldrivna elverk. Dessa är troligtvis dyrare, men du kan ju mata den med eldningsolja direkt från tanken.

Allt beror ju på var du bor och hur ofta du är utsatt för strömavbrott. Men som sagt, du måste få vattnet att cirkulera för att få nån nytta av värmen i pannan även om du eldar med ved...

hmm
tror inte det ser ut som du har något bra drag iom att det är fullt med sot över oljebrännaren. Verkar inge roligt alls :'(
Har dock en driftanvisning till min panna, grunderna är ca dom samma.
Skicka din mejl med ett PM så mejlar jag den till dig.

Oj jag fick det nog att låta som om jag bodde i orkan-småland där strömmen abvbryts och kommer tillbaks som en blinkers.

Huset ligger i Älvsjö i Stockholm och jag kan väl räkna strömavbrotten på min vänstra hand de senaste 10 åren.

Det handlar kanske mer om oljeavbrott eller kanske "för att det går" som jag vill lära mig hur vedeldning funkar.

Lilienberg skrev:
Halloj

Jag har en gammal oljepanna som jag tror har möjlighet att svälja även vedträn.

Jag inser såklart att det inte är precis vad ni skogsägare med dubbla ackumulatortankar skulle rekommendera - men jag vill ändå ha möjligheten ifall det blir strömavbrott etc.

Här är en bild på pannan [länk]

Kan någon vänlig själ förklara hur det går till, hur jag ställer in dragregulator och draglucka etc ? Hur tänder man? Hur städar man efteråt?

Om man öppnar den övre luckan och kikar ner så sitter det ett roster en bit ner.
När jag hörde av mig till Euronom sa dom att jag troligen skulle behöva komplettera med följande :
Roster 1130:-
Gallergrind 224:-
Nit 29:-
Dragregulator 515:-

Vad menas med gallergrind? Vad är den bra för och var skall jag leta för att se om jag har en ? :)

Nit ?
Vad gallergrind och nit är för prylar har jag inte en susning om...

däremot kan jag med 99.999% sannolikhet säga att den där mässingspluppen med tillhörande kedja man ser på bilden av din panna är dragregulatorn.

Den funkar så att när du stoppat i mer ved än absolut nödvändigt så stryps luften in så att veden brinner skitdåligt, miljön förstörs, det blir mycket sot och mycket aska, men pannan kokar inte kan man säga. (något överdrivet).

Jag har en sån på min panna, jag har eldat med ved enstaka gånger, och mitt råd är att det är nog faktiskt smartare att dra upp shunten på max värme och "ta" att det blir bastu inomhus när du eldar med ved, än att låta dragregulatorn styra i onödan, använd bara den som kokningsskydd... det bästa är väl annars att stoppa i lagom lite ved för att hålla rätt temperatur i pannan utan att dragregulatorn behöver strypa luften för mycket.

Om du orkar så är det nog absolut bäst att stoppa i en vedklabbe eller två i halvtimman eller vad det nu kan gå åt (nu gissar jag lite här) på dagarna när nån är hemma och man är vaken, sluta fylla på en stund före läggdags och när veden brunnit ut slå på oljebrännaren igen.

När du eldar med ved så ska alltså den där luckan längs ner öppnas av kedjan. Pinnen som nu sticker rakt uppåt från mässingsknoppen är kanske felmonterad, jag skulle tro att den ska sticka rakt fram eller nåt sånt om det är 85 grader eller nåt sånt i pannan (när du kör med olja så ska man väl ha ca 85 grader tror jag), men om du slår av oljebrännaren och låter pannan svalna av till 40 grader eller nåt sånt så bör den nog peka uppåt. genom att flytta den där flyttbara grejen som håller kedjan i pinnen så ändras i första hand hur "snabbt" spjället reagerar på temperaturändringar, med kedjan långt ut på pinnen så kommer spjället att gå från helt stängt till vidöppet på ganska få grader, med kedjan nära "mässingspinnen" så går det åt större ändringar för att luckan ska reglera. Det ser itne riktigt ut sådär på pannan jag har, där är kedjan alltid ansluten längst ut på pinnen... det kanske är tänkt att din kedja ska krokas upp på den där mojängen lägst ut på pinnen, och då reglerar man istället bara önskad temepratur med den där flyttbara saken, så funkar det ungefär på pannan jag har fast där är kedjan trädd genom ett hål i pinnen... (på min panna, inte ens samma fabrikat, fattas ena skruven som fäster fästet för kedjan på luckan där nere, jag stoppar i en spik där skruven ska sitta när jag eldar ved, sen tar jag ur spiken och då slår luckan igen fast jag redan har kedjan inställd så att säga, mycket praktiskt :) )

Det lär vara så att du absolut inte får elda både ved och olja samtidigt. Jag tror jag ser ett fel på installationen på bilden också, nog sjutton ska väl det sitta en brytare till oljebrännaren innanför dörren? Det kanske är den svarta saken invid dörrkarmen, eller är det för att tända/släcka lyset? Kolla i alla fall upp så att det inte är så knasigt att du även slår av cirkulationspump och shuntstyrning om du slår av strömmen till oljebrännaren (inte så troligt men man vet ju aldrig).

Ah! vilken lysande beskrivning. Tackar och bockar.

Brytare till pannan finns i rummet brevid så jag kan stänga av brännaren utan att stänga av shunt och cirkulationspump.

Har aldrig sett dragregulatorn ändra läge, men det är väl då för att jag har oljebrännaren med termostat igång misstänker jag. Jag får testa att låta temperaturen falla och se om den rör sig.

Ja såhär kan det se ut när det är dags att slänga i ved (MAP dragregulatorn).
DSCN0383.JPG
Skaffa en rökgastermometer innan du börjar elda, räkgaserna får max komma upp i 350grader).

Hej !
Jag hadde exakt samma panna, men den byttes i sommras. Den fungerade bra med ved om man inte eldade för mycket (risk för kokning). En sak du kan göra är att sätta en plåtburk på oljebrännar munstycket så att det inte sotarigen när du eldar med ved (du kan inte elda olja då :) )

Mvh Peter

En annan jobbig grej är att oljebrännaren verkar vara lite större än vad som är tänkt...det går nämligen inte att öppna askningsluckan speciellt bra upptäckte jag igår :(

Lilienberg skrev:
En annan jobbig grej är att oljebrännaren verkar vara lite större än vad som är tänkt...det går nämligen inte att öppna askningsluckan speciellt bra upptäckte jag igår :(
Har sett vissa som satt brännaren i 45 graders vinkel, och det funkar ändå verkar det som. det kanske kan hjälpa dig?
Har du en SYR ventil förresten (ventil som tömmer vvberaderen med varmvattnnet vilket gör att pannan kyls). detta är ett krav vid eldning med ved om jag inte minns fel.

Ingen aning... vart skall jag leta efter en sådan?

Lilienberg skrev:
Ingen aning... vart skall jag leta efter en sådan?
syr%203065.jpg

Skall sitta på ett rör som T-koplat på framledningen till tappvarmvattnet. Röret bör sitta så det slutar t.ex över en golbrunn.

Men detta är väl ett krav bara vid nyinstallation? (men kan väl vara bra annars också)

Det sitter något liknande vid expensionskärlet - men det trodde jag bara var avrinning från just kärlet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.