Lilienberg skrev:
Det sitter något liknande vid expensionskärlet - men det trodde jag bara var avrinning från just kärlet.
Jag vill gärna ha svar på ovanstående oavsett om det är fråga eller inte.

Är det så att syrventil och exp kärl ofta använder samma "avloppsrör" till golbrunn för jag har svårt att tro att exp kärlet behöver en syrventil som min syster hävdar?

ppalm skrev:
[quote author=Lilienberg link=1134114995/0#11 date=1134386272]Ingen aning... vart skall jag leta efter en sådan?
syr%203065.jpg

Skall sitta på ett rör som T-koplat på framledningen till tappvarmvattnet. Röret bör sitta så det slutar t.ex över en golbrunn.
[/quote]

En såndär har INTE jag... det enda jag har är övertryckskydd, två stycken på uppvärmningssystemet och en på kranvattnet (den sistnämnda antagligen för att inte spränga varmvattenslingan ifall styrningen till hydroforpumpen får tokspel), och till dem en halvfull 5-10liters vattendunk med bortskuren överdel... jag undrar om mitt expansionskärl är riktigt friskt för när jag eldar rejält med ved så brukar det bli rätt högt tryck och läcka lite, då är jag väl uppe på kanske 85 grader drygt panntemperatur, ingen kokning vad jag vet, och sedan när elpatronen håller 70 grader så är trycket nere på ungefär hälften och jag får fylla på högre tryck för att det inte ska "skjuda" så mycket vid elpatronen (speciellt när den kör på 9kW och inte bara 4.5kW så "skjuder" det ju mer vid lägre tryck)... jag har ett rätt litet tryckepansionskärl, gissningsvis lika gammal som pannan, d.v.s. 36 år...

Lilienberg skrev:
Ah! vilken lysande beskrivning. Tackar och bockar.

Brytare till pannan finns i rummet brevid så jag kan stänga av brännaren utan att stänga av shunt och cirkulationspump.

Har aldrig sett dragregulatorn ändra läge, men det är väl då för att jag har oljebrännaren med termostat igång misstänker jag. Jag får testa att låta temperaturen falla och se om den rör sig.
Dragregulatorn ska INTE vara "uppriggad" för vedeldning om du eldar med olja, d.v.s. kedjan bör vara slak då. Om dragluckan är öppen så borde det bli så att rökgaserna delvis går ut i pannrummet där, och sen cirkulerar de in i brännaren igen, till slut blir det inte mycket syre kvar utan det blir kolmonoxid=gengas vid oljeförbränningen = gifitgt och explosivt (be nån som varit med under andra världskriget berätta om gengasaggregaten på bilarna då, typ...)... nu gissar jag iofs vad som är "worst case", det kanske också istället blir så att man i onödan bara suger med extra inomhusluft ut i skorstenen... det beror kanske också på hur bra drag man har, men oljebrännaren har väl fläkt för luften så risken för rundgång och syrefattig eld är väl rätt stor...

Jag skulle kunna scanna instruktionen för pannan jag har om jag bara får tummen ur... fast det står ungefär det jag beskrev ovan, fast istället för "ved" står det "koks" ;D

yxis skrev:
[quote author=ppalm link=1134114995/0#12 date=1134392216][quote au

jag undrar om mitt expansionskärl är riktigt friskt för när jag eldar rejält med ved så brukar det bli rätt högt tryck och läcka lite, då är jag väl uppe på kanske 85 grader drygt panntemperatur, ingen kokning vad jag vet, och sedan när elpatronen håller 70 grader så är trycket nere på ungefär hälften och jag får fylla på högre tryck för att det inte ska "skjuda" så mycket vid elpatronen (speciellt när den kör på 9kW och inte bara 4.5kW så "skjuder" det ju mer vid lägre tryck)...  jag har ett rätt litet tryckepansionskärl, gissningsvis lika gammal som pannan, d.v.s. 36 år...
Dags att kolla om du har rätt lufttryck i luftbälgen i expansionskärlet. Du har fel tryck, eller också är membranet sönder så att bälgen är vattenfylld.

mulpac skrev:
[quote author=yxis link=1134114995/0#16 date=1135013790][quote author=ppalm link=1134114995/0#12 date=1134392216][quote au

jag undrar om mitt expansionskärl är riktigt friskt för när jag eldar rejält med ved så brukar det bli rätt högt tryck och läcka lite, då är jag väl uppe på kanske 85 grader drygt panntemperatur, ingen kokning vad jag vet, och sedan när elpatronen håller 70 grader så är trycket nere på ungefär hälften och jag får fylla på högre tryck för att det inte ska "skjuda" så mycket vid elpatronen (speciellt när den kör på 9kW och inte bara 4.5kW så "skjuder" det ju mer vid lägre tryck)...  jag har ett rätt litet tryckepansionskärl, gissningsvis lika gammal som pannan, d.v.s. 36 år...
Dags att kolla om du har rätt lufttryck i luftbälgen i expansionskärlet. Du har fel tryck, eller också är membranet sönder så att bälgen är vattenfylld.
[/quote]

ja du.. vid vedeldning så skall man väl ha ett expansionskärl som motsvarar 5% av hela värmesystemets volym (slutet) öppet system 10% eller om det va tvärtom.. :-X

Man behöver större kärl när man har slutet eftersom trycket stiger när man komprimerar luften. I princip har man dubbla trycket när halva volymen fyllts med vatten.

I min gamla panna (CTC 266B) satt en extra baffel mellan de olika eldstäderna, för att inte delar av veden/koksen skulle trilla ner framför oljebrännaren, när man eldade med fastbränsle.

En del finessrika dragregulatorer är gjorda så att de automatiskt kan "släppa taget" när pannan blir kall. Man krokar upp dem manuellt när man börjar elda. När pannan blivit driftvarm (80ºC), sätter man fast kedjan så att den håller dragluckan öppen. Men när veden brunnit ut, drar regulatorn upp luckan. När den lutar tillräckligt mycket hoppar kedjan av, och luckan slår igen. På så sätt slipper man självdragsförluster när det inte brinner. Annars drag skorstensdraget igenom en massa kalluft i pannan, som kvickt kyler av den igen.
Det är därför luckan ska vara losskopplad från kedjan när man eldar med olja. Då kommer all luft som ska komma in genom oljebrännaren.

Slutet kärl 10% av ackumulatorvolymen, öppet kärl 5% av volymen.

SYR-ventilen har aldrig samma avlopp som säkerhetsventilen. SYR-ventilen matas ju med kallvatten från vattenledningen, men säkerhetsventilen sitter på radiatorvattnet.
SYR-ventilens uppgift är att skicka kylvatten genom pannan, om den kommer för nära kokningstemperaturen, medan säkerhetsventilen ska öppna om trycket blir för högt i elementen. Ofta innebär detta 1,5 bar, men i höga hus (som mitt) kan det behövas 2,5 bar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.