Värme allmänt
TMC: [citat] Nog har du väl en högre prislapp per kvm i ett TrivselHus än 10.000 kr? (Vi får ju för en korrekt jämförelses skull utgå från nyckelfärdiga hus och inte stomresta med extremt mycket eget arbete.) Jag förmodar att det är IVTs Kompaktkollektor du avser - denna är inte avsedd som ett alternativ till vanlig jordkollektorslang eftersom den vänder sig till husägare som inte har
Erik_D: www.varmepumpsforum.com Där finns svaret på alla dina frågor och tusen därtill.
ejwbegysv: Min ger ca 10liter kondensvatten/timme vid 0 gradigt... är inget konstigt med det.. Utedelen blir kall och avfuktar då luften..
saturnus: räkna med ett dygn, är föreslaget, och så är det nog. Det är väl också bra att det tar tid, rent ekonomiskt. Sedan det kommit upp i värme så sköter termostaten resten, alltså inget man springer och pillar på i tid och otid. Även vattenburen golvvärme är "trög", det tar sin tid innan hela betongplattan är uppvärmd och termostaterna tar över justeringen.
Daddy-R: Jag en ventil från SYR. På agentens hemsida www.somatherm.se finns en broshyr. Där står Vid öppen anläggning skall trycket på reduceringsventilen inställas så att vattennivån når upp till det öppna kärlet. Exempel: Om höjden från pannan till det öppna kärlet är 7 m ska reduceringsventilen ställas in på 0,7 bar. Jag antar att trycket justeras genom att skruva på
ejwbegysv: Sverige anpassningen är vad jag har fattat klistermärken och en värmeslinga i tråget på maskinen för att den ej ska frysa ihop.. Värmeslingan kostar 150kr att köpa och är hur enkel som helst att installera själv.. Självklart ville han att du inte skulle köpa en importerad pump :) Jag har en "fulpump" själv och en bekant installerade den åt mig för 750kr.. Går något sönder så
spocks_beard: Tackar Då stämmer det, elementet svalnade till 20c efter en stund när termostaten känt av värmen i rummet.
poiu: För att förbränna en liter olja åtgår det ca 12-14 m^3 luft beroende på luft överskott. Siffrorna skiljer inte så mycket för torr pellets för samma energimängd, men luft överskottet är större. Nu ska ingen räkna vidare på dessa siffror för de är för oprecisa men de ger en hint om luftmängderna.
singelhit: 50Bq/m3 är väldigt bra.... med tanke på att de finns fiskare som bor i skärgården i gbg med 20000Bq/m3. Vi har 620 i vårt hus men håller precis på sanerar med radontapet och nytt ventilationssystem. bara vi kommer under 200 är jag nöjd. Är man inte rökare eller har en rökare i huset så är risken väldigt lite att man får lungcancer av ett radonvärde på 200, då inser du att 50
Mickew: [citat] Kolla på http://www.pellets.info/ där får du mera info.
Dem00niX: Är det en laddomat 21 du har så luftar man den via den blanka skruven i mitten på pumpen. Bara att öppna den och släppa ut luften. Tankarna ska ha antingen automatisk avluftare eller nått vred för att släppa ut luften. PÅ mitt system sitter det på röret till tryckkärlet.
2an: [citat] Om inte annat läs på http://pellets.info/ där finns de mycket nyttigt.. ;) De här kan du oxå läsa http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/moderna_pelletspannor_2005.pdf Finns även test med äldre pannor så du ser att de skiljer en hel del mellan nya o äldre pannor.. http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/kvrapport9juni2004.pdf Om du kollar in thermia biomatic 20+ så ser du
poiu: Expansionskärlet kan ge upp, för att inte tala om styrelektronik om den är integrerad i pannan och den kostar över 5000, om den går att få tag på.
smebo: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44453 här hittar du synpunkter på "din" pump. :o Kolla även på Warmforless.com som säljer panasonic till bra pris. :)
bmw: Bara en liten kommentar... Om ni funderar på vattenmantlad kamin så tänk på att ni måste ha en ackumulatortank också. Om man har en klassisk öppen spis så eldar man för kråkorna, men idag finns ju massor av effektiva metoder att elda ved, själva har vi valt en rörspis med glasfront eftersom den lagrar värmen.. ( typ en kakelugn men utan kakel på utsidan) Anders B
Daddy-R: Hej! Jag har nyligen blivit klar med min vedeldningsinstallation. Den består av en 1500 liters rektangulär tank kopplad till min gamla allbränslepanna TMV Alpha från -81. I all litteratur och i detta forum fördöms en sådan lösning av flera skäl, varav ett är den låga verkningsgraden hos pannan. Den vecka jag hållit på att elda har jag tyckt att det gått ganska lätt, fritt från
Ellax: Cirkulationspumpen till vår Nibe Fighter 360P stog på högsta läge (3) och det lät som om elementen var på väg att lyfta. Jag har nu sänkt till läge 2 och nu verkar de ha "landat"... Men jag har förstått att det finns något slags samband mellan cirkulationshastighet och återledningstemperatur, att det finns något slags optimalt värde som man bör erhålla. Inte för långsamt - då
CarMan: [citat] om det är stor skilnad vid eldning som du säger så är det en bra lösning, men tänk på att en innegivare kan du ju ha också, för att ta tilvara på den värmen som faktiskt spridersig till restan av huset. inne givaren behöver ju inte sitta i vardagsrumet & om du ändå sätter den där så går det ju att ställa känslighetan på den & oftas så stänger inte en
lolo: Hej och tack för alla inlägg! Huset har s k torpargrund och på fackspråk heter det tydligen "utomhusventilerad krypgrund" vilket innebär att grunden inte har insyn utifrån. En avfuktare ingår i grunden så det är en tät grund, avfuktad. Enligt byggbeskrivningen har husets grund isolerats med 100 mm cellplastisolering i två skikt med mellanliggande plastfolie, grunden är dränerad plus
olan: Ok, tack för svaret! Är dock inte säker på om röret är prisol, brukar inte de vara i koppar?
Ontop: Kolla på http://www.oilpress.com/oljebrannare.htm Att elda med rapsolja är inga problem. Dieseln du pratar om är RME dvs en estervariant av rapsolja som inte lämpar sig för eldning i panna. Ontop
Immobil: ...testa även att lufta när cirkulationspumpen är avstängd. ;)
brevik: Hej! Jag lägger in en bild i detta meddelande på vår övervåning. Jag skriver resten nedanför bilden. [bild] Bilden visar en dålig planskiss på vår övervåning. Den får hursomhelst duga. 1. De röda objekten på bilden är vattenburna radiatorer. (vi har bergvärme) 2. Matsalen är en utbyggnadsdel 3. Det gröna området har inga radiatorer alls utan där har förra ägaren lagt in
Gummigum: Bara själva radiatorn kostade 5 000 kr per st i vårt fall, men vi valde speciell lågtemperaturradiatorer med bra effekt. Det finns billigare..... Jag tror inte på att räkna 'hem' en konvertering ifrån direkt el till vattenburet om man måste dra allt rör så där rakt upp och ner men huset ökar ordentligt i värde. Vi har gjort det men det var rejält dyrt.
SkaneErik: [citat] Men vi skåningar är iaf mycket coolare än alla andra! 8-) ;) ;D
Mattias L.: Jag köpte digital termometer på ÖB igår för 99 kr. Tog en modell där man kunde demolera utegivaren så att man fick loss transistorn(?) lite tejp på röret så att det inte blir kortslutning och sen tejp utanpå så att den pressas mot röret. Fungerar hur bra som helst får även lite enkel loggning med max & min temp. :)
Kasch: [citat] Kanon - tack, jag tror jag ska bjuda på den stora tanken! Å nej, Immobil och 2an, det duger ju gott med kökspannan. Lite mycket sågande med 28 cm bitar men vilken kropp jag kommer att få. Å andra sidan - den där gårdspannan imponerade. Elda hel rundbal... 8-)
msFalke: Tack för råden! :) Tror defenitivt att jag måste försöka täta askluckan eftersom det knappt märks om spjället är öppet eller stängt. Funkar inte det får det bli en ny kamin :-/
CarMan: du lagrar "energi i den" om du eldar med ved tilexempel så kanske du inte vill stoppa i et ved trä i timmen dygnet runt, då kan du stoppa i många ved trän under en kort tid, sen lagrar man den energin & plockar fram den när du slutat elda.
Jkullberg: Följdfråga till någon som har Wirsbo Push 12, Kan man ta loss kapilärröret från termostaten eller från givaren?, varför jag undrar är att jag vill dra detta i ett 16 mm Vp rör upp till vinden där Pushen skall sitta. Eller det kanske är så fint att man kan få igenom hela Givaren i VP röret.... 8-) /Johan