1 582 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
luft i elementen.
Hej!
jag vet inte om jag skriver i rätt kategori men jag tyckte det verkade rätt.
jag har ett litet problem och är tacksam för lite hjälp!
Vi har nyligen flyttat in i våran radhus och elementen varkar inte fungera som de ska.
det kan hända att hälften av elementen är kall och den andra halvan är varm. eller hela elementen har en jämn värme men inte alls tillräckligt för att det ska värma upp rummet.
själv misstänkte jag att dessa behöver "luftas" men det är bara en gissning.
jag har varit o köpt en nyckel men ville höra mig för innan jag börjar skruva.
är tacksam för hjälp.
jag vet inte om jag skriver i rätt kategori men jag tyckte det verkade rätt.
jag har ett litet problem och är tacksam för lite hjälp!
Vi har nyligen flyttat in i våran radhus och elementen varkar inte fungera som de ska.
det kan hända att hälften av elementen är kall och den andra halvan är varm. eller hela elementen har en jämn värme men inte alls tillräckligt för att det ska värma upp rummet.
själv misstänkte jag att dessa behöver "luftas" men det är bara en gissning.
jag har varit o köpt en nyckel men ville höra mig för innan jag börjar skruva.
är tacksam för hjälp.
Prova att lufta. Det blir i alla fall inte sämre. Innan du gjort det är det ingen mening att leta efter andra anledningar till att det inte fungerar bra.
Har du termostatventiler på elementen?
Har du termostatventiler på elementen?
Oftast finns det en luftningsnippel högst upp på motsatta sidan mot termostaten där en liten fyrkantnyckel passar.
Den behöver oftast inte öppnas speciellt mycket utan det brukar börja pysa eller komma vatten efter mindre än ett varv.
Kolla trycket i systemet före, efter och ibland under luftningen och fyll på vatten om det behövs så trycket inte blir för lågt eftersom det då kan sugas in mer luft någonstans.
Fyll inte på för mycket heller, utan håll dig runt nedre gränsen om systemet är kallt.
Den behöver oftast inte öppnas speciellt mycket utan det brukar börja pysa eller komma vatten efter mindre än ett varv.
Kolla trycket i systemet före, efter och ibland under luftningen och fyll på vatten om det behövs så trycket inte blir för lågt eftersom det då kan sugas in mer luft någonstans.
Fyll inte på för mycket heller, utan håll dig runt nedre gränsen om systemet är kallt.
Hos mig sitter många av luftningarna precis intill termostaten, några mittemot.
Det "forsar" knappast ut ens om du av misstag skruvar ut hela nålventilen. Hålet är för litet för det. Om det inte kommer något alls efter ett halvt varv kan luftningshålet vara tilltäppt med målarfärg. Det ska finnas ett hål i sidan på luftningsventilen, där luften pyser ut när ventilspindeln skruvats ut en liten bit. Om det är stopp, brukar jag köra med ett litet (ca 1,5 mm) borr i en batterimaskin, för att röja upp kanalen.
Du ska alltså inte skruva ut hela ventilen (sexkant på utsidan), utan bara ventilspindeln inuti (fyrkantig). Det är kanske folk som av misstag har skruvat av hela ventilen som fått det att forsa?
Termostatventilerna sitter inte längst ner, utan högt upp. Nertill har du kanske strypningar för att justera in flödena?
Det "forsar" knappast ut ens om du av misstag skruvar ut hela nålventilen. Hålet är för litet för det. Om det inte kommer något alls efter ett halvt varv kan luftningshålet vara tilltäppt med målarfärg. Det ska finnas ett hål i sidan på luftningsventilen, där luften pyser ut när ventilspindeln skruvats ut en liten bit. Om det är stopp, brukar jag köra med ett litet (ca 1,5 mm) borr i en batterimaskin, för att röja upp kanalen.
Du ska alltså inte skruva ut hela ventilen (sexkant på utsidan), utan bara ventilspindeln inuti (fyrkantig). Det är kanske folk som av misstag har skruvat av hela ventilen som fått det att forsa?
Termostatventilerna sitter inte längst ner, utan högt upp. Nertill har du kanske strypningar för att justera in flödena?
Är du osäker på dina radiatorers funktionalitet - så tycker jag att du tar dit en rörmokare eller annan sakkunnig som går igenom dem med dig: hur du luftar, ställer in, eventuella åtgärder som krävs, etc. Den kostnaden har du igen flerfalt om du skulle göra fel.
Klicka här för att svara