G
grutt: Om man bortser från investeringskostnaden (som är betydligt högre på en gasolkamin inklusive flaska) så blir kostnaden per kwh följande: Gasol PK10 påfyllning 10kg gasol: 370kr (ca pris) dunk 4l fotogen: 60 kr (capris) gasolkamin: 145g/h för 2kw, dvs ca73g/kwh fotogenkamin: 0,195l/h för 1,9kw, dvs ca 0,1l/kwh 10kg gasol => 10000/73=137kwh 4l fotogen => 4/0,1=40kwh Gasol 370kr för
4 svar · 17,4k läst
M
mulpac: Blir det undertryck någonstans är det lätt hänt att det läcker in luft. Det ska alltid vara ett visst övertryck även i de element som är högst upp.
8 svar · 38,9k läst
M
mulpac: Det kanske råkade bli mildare ute så att temperaturen i systemet gått ner under de dagar du kollade trycket? Det kan vara luftläckage så luften pyser ur expansionskärlet. Membranet kan ha gått sönder i expansionskärlet. Det kan läcka ur ventiler eller kopplingar någonstans eller om man har otur kan det läcka i något dolt rör.
1 svar · 6,7k läst
morsan
morsan: [citat] Jodå, sökfunktionen fungerar :) Sök på kakelugnspannan, värme, i år så får ni 39 träffar ;) Vet inte om det finns flera om ni söker på föregående år Där finns minst 1 som ska installera en...
2 svar · 2,7k läst
M
martin_s: Tack för tipsen och God Jul
4 svar · 1,4k läst
S
Stringfellow: [citat] Nej det är batteriväxlaren i frånluften (Förångaren) som frostas av. Det går till så att kompressorn stannar tills frånluften frostat av batteriet. Du kan läsa om avfrostning i dokumentationen som följer med värmepumpen. /Patrik[/quote] Rätt, så klart är det förångaren som frostas av... :-[
5 svar · 1,8k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Lite om effekt bristen http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1441902
4 svar · 996 läst
D
dastysk: Ja det stämmer .....enrörssystem ....kan det vara för klent dimensionerat ? 15mm PEX 11mm inv ? kanske är för dåligt för enrörs på övervåningen ?
13 svar · 13,4k läst
P
ppalm: Ja ja höftade fel dom börjar på 500:- :-[ http://www.rinkabyror.se/rn.shop.asp?jn15IutHGBiELiw2839f2hTZ%40rnMCse18540065328392651%2F3%2FAG120%2F1%2F8%2F1%2FTrue Men som sagt inte säkert dom är billigast, bättre köpa lokalt här iallafall.
7 svar · 4,9k läst
G
Gustav1: Känner en som har Kmp och han är jättenöjd med den. I hans kamin tänds pelletsen med en tändstift och den får man byta ibland men om du köper något annat så kolla hur pelletsen tänds i skålen och hur mycket kostar det att byta tänd grejorna. Tändstiftet kostar 100-150 kr men hur mycket kostar det till dom andra fabrikaten.
1 svar · 2,3k läst
Ranchn
Ranchn: Dammet skall väl torkas bort med dammvippa eller trasa?  ;) Har man som jag en relativt öppen planlösning torde det fungera. I vårt fritidshus kommer vi att ha en temp ca 10 grader när vi inte är där med hjälp av vattenburen värme. När vi kommer dit eldar vi upp i braskaminen med alla innerdörrar öppna och takfläken på. [citat] Tropikfläkten fördelar nog endast värmen i det rum
11 svar · 17,9k läst
E
Ellax: Detta är min egen skapade uppfattning om du har värmepump t ex frånluftsvärmepump som vi har: Skillnaden mellan temperaturen ut till elementen och tillbaka skall optimalt vara någonstans mellan 5-10 grader kallare tillbaka. Om du bara har 1 grads skillnad skall du alltså sänka cirkulationspumpen, och följdaktligen om du har 15 graders skillnad skall du höja hastigheten så att vattnet
5 svar · 12,4k läst
S
saidlasf: Hej Myson har även vattenradiatorer: http://www.myson.se/varme/01_vatten.htm Lite svårt att hitta på sidan Eftersom vi håller på med egna beräkningar följer jag tråden med värme :) Said
10 svar · 5,4k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Ingen orsak! Slå gärna en signal till deras support också - de är mycket bra att ha att göra med :)
3 svar · 2,5k läst
P
Pedersen: Nej. 22mm klämring passar inte på stålrör. Jag vet inte hur det ser ut längre bort (utanför bilden). Finns olika alternativ, ett är: Kapa röret, skruva ur det ur T-et (lär vara 1/2" gänga) man ser och nästa skarv (utanför bild), ersätt med 1/2" inv. klämringskoppling t.ex 22 (eller 15mm) i denna änden och i den utanför bild. Skaffa motsvarande klämringkopplings T och passande
6 svar · 2,0k läst
·
B
bjorn55: [citat] Taket är inte så lämpligt och inte klimatet heller. Jag lägger en rulle 100 met svart bevattningsslang på plant betongtak (eller mark). Inget glas. Slangen behöver inte rullas ut. Kopplas direkt till kall vatten resp varmvatten beredare eller ack. Ingen cirkulation. Bara förvärmt. Ger runt 50 liter varmvatten vid sol. Här i Spanien blir det över 60 grader men jag vet det kan bli
2 svar · 2,0k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] ;D
7 svar · 2,3k läst
T
tuffeuffe: [citat] Varför det? Det är ju bara att sticka in måttbandet i öppna spisen och mäta.[/quote] Ahaa..du menar så!!....hmmmm....*mäta* *mäta*...Helt Ok! 120cm obrännbart får jag på golvet då. Tackar. //Uffe
8 svar · 13,9k läst
Y
yxis: Enda helt idiotsäkra sättet, om det inte står "thermostat" eller så på den, eller om man inte lyckas söka på nätet eller fråga tillverkaren, lär väl vara att ställa den så att elementet är "fisljummet" och sen hålla en påse isbitar mot känselkroppen, blir elementet klart varmare då så är det thermostat, eller så kan man säkert testa att blåsa på termostaten med hårtorken
1 svar · 4,3k läst
T
TJ71: Hej! Bor i ett hus från 1937 med vattenburen värme via fjärrvärme och radiatorer. I ett rum som finns golvvärme. Rummet har länge varit någon form av kallveranda men kläddes in och gjordes om till ett vanligt bostadsrum för ca 4 år sedan, innan vi köpte huset. Nu till saken: I det rummer blir det inte varmt, det är alltså vattenburen golvvärme och ett laminatgolv som beläggning.
0 svar · 2,2k läst
t955i
t955i: Hej. Hoppas på lite goda råd. Vi har stött och blött länge på vad vi skall satsa på för värmesystem igentligen.. Lite info. Har ett 1,5 plans hus med källare, ca: 225 m2. byggt -83 av en riktigt stolle har jag kommit fram till efter en hel del egna renoveringar. Nu till problemet, det är idag vattenburen golvvärme i källare och 1 planet, (Oljeradiatorer på övervåningen), men detta
0 svar · 1,7k läst
B
Bricky: Har du så pass lång kanal bör det bli bra drag ändå men som vanligt.... rådfråga sotaren, det är han som är enväldig härskare när det gäller sånt. Kolla även upp 90 graders böjarna. Två såna kan krångla till det vid sotning, men du har kanske sotningsluckor vid böjarna.
1 svar · 772 läst
S
SkaneErik: Enligt mig så är golvvärme ETT KRAV FÖR ATT KLINKERSGOLVEN SKALL BLI DRÄGLIGA. Och jag vet, jag har klinkers med golvvärme i hela huset! Lite trist på sommaren...
5 svar · 1,5k läst
2
2an: [citat] Om man är så handikappad att man inte kan sköta en janfire nh så ska man nog fundera på att sälja huset istället.. ::)
4 svar · 2,7k läst
Y
yxis: [citat] Fast man ska väl se till att man har nån annan reglerutrustning först :) En modern shuntstyrning med inomhusvigare, av den där modellen som alla rekomenderar vad den nu heter, är väl det allmänna tipset :) Rent tekniskt borde det kunna funka acceptabelt att ha en sånhär anläggning, jämfört med alla sunkiga utomhusgivarsystem som kan pendla 4-5 grader upp/ned beroende på
2 svar · 3,3k läst
P
perf: Jag ska bygga in 3*750 liter acktank med skivor och lösullsisolering. Rören mellan tankarna vill man helst ha inne i isoleringen, men då blir ventilerna ett problem. Man kan i och för sig göra luckor i skivorna och trycka in handen i lösullen när man vill stänga en ventil, men det hade ju varit fiffigt om man kunde få ut vreden utanför isoleringen. Är det någon som känner till om det
0 svar · 1,2k läst
D
daniellindholm: Huhu, efter att de slutade sälja T-gul (visst heter den där tändgelen det? Perfekt för att starta brasor i kaminer osv) i vår lokale icahandlare så återgick vi till tidningar. Det blir som någon påpekade enorma mängder småbitar som följer med i skorstenen. Då man öppnar sotluckan till skorstenen brukar man mötas av en vägg med sånt där. Ibland undrar man över hur det ens gått
14 svar · 10,9k läst
C
carra: :) :) Elgolvvärme i spauterum är det ruinens brant? Överväger att till befintligt hus göra en tillbyggnad avsedd för ett utespa... Vill gärna ha golvvärme,med typ 10 grader i vart fall i golvet på en välisolerad platta/golv bestående av vad (nedifrån o upp)? Som ytbeläggning,närmast fötterna, har jag tänkt mig plastmatta(vill inte ha klinkers).... Tak modell platt garagetak med
0 svar · 2,9k läst
Abuquir
Abuquir: Jag har kopplat in en "www.kakelungspannan.se" till våran Comfortzone. Jag har dockat kakelugnen till en 300 liters tank med 2 slingor i, den ena slingan för golvvärmen och den andra för tappvarmvattnet. Temperaturen i toppen på kakelugnen blir ca: 50-60 grader. Temperaturen i 300 liters tanken ligger på ca: 40-50 grader och ut till golvvärmen är det ca: 30-37 grader (med en
9 svar · 2,2k läst
2
2an: Då du kommer behöva en hel del energi då du byggt färdigt så tycker jag du ska kolla upp alternativet pellets/sol.. Har du solfångare som klarar poolen sommartid så kommer dom klara en stor del av värmebehovet vår o höst.. Pellets/sol alternativet har även lägre drifts kostnad än vp.. ;) Då det är flera hus som ska värmas så räkna med XXX antal % i förluster (ökad energi
8 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.