Hur många liter varmvatten får ni ut ur era system?

Jag vill ha ett stort hörnbadkar och ett krav är att jag (åtminstone) ska kunna fylla upp det med härligt hett vatten. Gärna att man ska kunna ta en dusch strax efteråt också (bara för att ha lite redundans i systemet).

Jag håller nämlingen på att bli fullkomligt tokig nu. Verkar ju vara helt omöjligt att kombinera ihop det perfekta värmesystemet. jord, berg, frånluft, ftx, ved, pellets, sol.... Allt jag tittar på känns för klent. Värmepumpar på 2 kilowatt... Va tusan ska det vara bra för? Värma upp akvariet kanske?

Hur stort bad ska du ha??

Ett normalt hörnbadkar antar jag. 150 X 150. Har inget speciellt märke bestämt än.

Dom brukar väl ligga på ca 300 liter o de är då inga problem med en pelletspanna eftersom att den har först värme i vattnet i pannan sedan börjar den produsera när du börjar tappa.. 300 liter fyller man ju inte på 1 minut direkt.. ;)

Nä, det är sant...

Pelletspanna alltså? Hm...

Men om jag nu väljer en pelletspanna....hur gör jag då med ventilationen? Det blir ju rätt dyrt att installera ett ftx-system + en pelletspanna. Det är ju ett av argumenten för FP, att man får två funktioner i ett, liksom...

daniel_168 skrev:
hur gör jag då med ventilationen? Det blir ju rätt dyrt att installera ett ftx-system + en pelletspanna. Det är ju ett av argumenten för FP, att man får två funktioner i ett, liksom...
Jo men de kostar ju att byta fvp oxå.. Livslängden verkar ju inte va riktigt övertygande då dom byts efter 6-10 år.. :-/

Sen slipper du ju kalldrag från tilluftsventilerna ovan fönstren med ftx.. ;)

Vad kan man komma undan med om man installerar ett ftx-system och en pelletspanna. Om jag väljer bort IVT-pumpen ur leveransen får jag dra av ungefär 40 000 tror jag. Frågan är vilken "pay-off"-tid man får med den ökade investeringen?

Thermias pelletspanna Biomatic 20+ klarar galant ett bad i bubbelbad följt av lång dusch.

daniel_168 skrev:
Hur många liter  varmvatten får ni ut ur era system?

Jag vill ha ett stort hörnbadkar och ett krav är att jag (åtminstone) ska kunna fylla upp det med härligt hett vatten. Gärna att man ska kunna ta en dusch strax efteråt också (bara för att ha lite redundans i systemet).

Jag håller nämlingen på att bli fullkomligt tokig nu. Verkar ju vara helt omöjligt att kombinera ihop det perfekta värmesystemet. jord, berg, frånluft, ftx, ved, pellets, sol.... Allt jag tittar på känns för klent. Värmepumpar på 2 kilowatt... Va tusan ska det vara bra för? Värma upp akvariet kanske?
ja frånluftsvärmepumper är för klana för att kallas värmepump, det kan jag hålla med om.

men om du ägger jordvärme eller bergvärme så kan du ju själv välja storlek på pumpen !
du kan inte köpa en värmepump med inbyggd vvb, utan köp en med extärn vvb.

Själv så har jag bergvärme & har till denna kopplat en extärn VVB, såkallad VPA, det är en speciell ack som är bygd för att jobba mot värmepumpar & den är ingen ack utan en ren vvb !

jag valde en som helter 300/200, med en sånn kan man fylla ett stoooort badkar & senad rurscha före & efter badet uten att vattnet tar slut.

om det är nybygnation vi pratar så är det billigt att lägga ytjordvärme !
en sån här ska du ha (det är en 5kW pump & funkar bra till mellanstora nybyggda hus, är det ett stort hus så välj en 7:a)
http://www.hallberga.se/mitten.asp?...amp;artikelnummer=100009&tillverkare=Nibe

till denna kopplar du sedan en sån här
(välj storlek efter vaten behov, första siffran är mängden varmvatten den rymmer)
http://www.nibe.se/vvs/produkter/ack/vpa.htm

Det låter som mycket bra råd, CarMan. Tack!

Men, hur kan ackumulatortankarna vara så dyra? Vad är det som göra att den större kostar över 20 papp!?

Är det något speciellt med just dessa tankar, eller kan man köpa en annan tank av något slag?

daniel_168 skrev:
Det låter som mycket bra råd, CarMan. Tack!

Men, hur kan ackumulatortankarna vara så dyra? Vad är det som göra att den större kostar över 20 papp!?

Är det något speciellt med just dessa tankar, eller kan man köpa en annan tank av något slag?
Dessa tankar är optimerade för att jobba bra ihopp med värmepumpar, antar att det blir liten seria då.
jag kör själv med en 300/200 & är mycket nöjd.
Du kan köpa tanken hoss samma firma som jag visa i första länken o då kostar en VPA300/200   13 000:- ink. moms & frakt.

du kan säkert köra med andra tankar med, men dessa är byggda för endamålet, tänk på det.

den för 20 papp, räcker till en mindre hyrefastighet !

Det är dyrare att producera vv med vp än pellets.. ;)

En vpa300/200 innehåller 12,5 kW vid 50° o de är lika mycket som krävs till ett 300 liters bad på 40° (35° höjning = 5° in) o sen tar de sin lilla stund innan de finns vv igen..

En kompis har ett stort bubbel bad o vpa 300/200 o han sa att det ä kritiskt med vv efter badet.. Om både han o frun badat samtidigt så räcker det inte vv till för att duscha en karl o en kvinna.. ;) 2 karlar går nog därimot bra.. :-/

Det finns ju även alternativet med en kraftig frånluftsvärmepump, Comfortzone CE50L på 5 kW. L:et står för att den är gjord för att kopplas till en separat ackumulatortank för varmvatten. Då räcker varmvattnet till ett stort badkar. Den kan sedan kopplas ihop med solpaneler, vattenmantlad kakelugn etc. Enkel installation, och troligen billigare än en markvärmepump. I CE50 sitter en scrollkompressor som även sitter i mark/bergvärmepumpar, så livslängden borde inte vara sämre än dessa.

2an skrev:
Det är dyrare att producera vv med vp än pellets.. ;)

En vpa300/200 innehåller 12,5 kW vid 50° o de är lika mycket som krävs till ett 300 liters bad på 40° (35° höjning = 5° in) o sen tar de sin lilla stund innan de finns vv igen..

En kompis har ett stort bubbel bad o vpa 300/200 o han sa att det ä kritiskt med vv efter badet.. Om både han o frun badat samtidigt så räcker det inte vv till för att duscha en karl o en kvinna.. ;) 2 karlar går nog därimot bra.. :-/

är inte säker på att du räknar rätt!
det är 300 liter varmvatten i intermanteln som andvänds för tappvaten, men dom 200 liter i ytermanteln är också lagrad energi, som hjälper till att värme inermanteln.

jag har inte kollat hur mycke vatten jag själv får ut ur min 300/200, men jag fick ut 200 liter ur min förra 160/45 (40 gradit vatten) eller 40 minuters durschande (36 gradit vatten)

ett 300 liters badkar fyls inte med 300 liter vatten ! man får räkna bort kropsvolymen/volymerna.

BJohan skrev:
Det finns ju även alternativet med en kraftig frånluftsvärmepump, Comfortzone CE50L på 5 kW. L:et står för att den är gjord för att kopplas till en separat ackumulatortank för varmvatten. Då räcker varmvattnet till ett stort badkar. Den kan sedan kopplas ihop med solpaneler, vattenmantlad kakelugn etc. Enkel installation, och troligen billigare än en markvärmepump. I CE50 sitter en scrollkompressor som även sitter i mark/bergvärmepumpar, så livslängden borde inte vara sämre än dessa.

grejen är väll att den endast ger 5 kW, medans en markvärmepump går att köpa i olika storlekar, desutom så kosar den som en markvärmepump & sak du koppla till soplaneler så är du uppe i samma pang som en bergvärmeanläggning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.