tynnis
tynnis: Jag har alltid eldat blandved. Sotar själv 2 ggr om året, sotaren kommer ca vart 4:e år. Han har i princip ingenting att göra skorstenen är alltid ren o fin.
36 svar · 54,3k läst
M
Magnus_Redin: [citat] Hur fungerar det? För avfukting med värmepump behöver luften kylas, dvs värmen pumpas ur källaren. Kan baklängeskörningen för avfrostning av utomhusdelen ge märkbar mängd med kondensvatten, dvs avfuktning, inomhus? Det känns lite långsökt.
7 svar · 3,0k läst
H
hempularen: Skulle kunna vara om man vill ha varmvattencirkulation, dvs man har i större hus en separat cirk pump för varmvatten i stigarledningarna, så att det inte skall behöva ta 5 minuter att få varmvatten i kranen.
6 svar · 689 läst
P
Per-Erik: problemet med etanolen är väll att vi importerar typ 80% av all etanol som finns i sverige.. skulle tro att det bla är därför vi har den prislappen vi har.. ::) Brasilien står för ca 50% om jag inte minns fel, övrigt dvs 30% är i från tyskland..
2 svar · 2,9k läst
P
papaJ: Nån som vet nåt om det här med stödet för byte till pellets eller annan biobränsle? Hörde att man kunde få 30% av konventeringskostnaden, arbetet får ej ha påbörjats innan 1 Jan 2006. Gäller det även brännare eller bara arbetet?
0 svar · 1,9k läst
G
Gutte: Jag kör med en CTC 1100 från -99 med en Baxi Eurofire brännare. Visst funkar det! Problemet är väl att man får aska ur den 1gång i veckan när det är riktigt kallt. Ang. brännare så kan jag rekomendera Baxis Eurofire. Den är PLC-styrd och väldigt lätt att ställa in via den digitala displayen. Kostade oss 18000:- instalerad och klar.
3 svar · 2,1k läst
G
gaia: [citat] Slutet gott allting gott! Grattis! Inget glädjer mer än den susande ljudet i skorstenen :) gaia
7 svar · 9,3k läst
B
BAS: Alternativ 1) Låt VP styra ett tidrelä som slår på elpatron efter en timme. Alternativ 2) Låt VP gå hela tiden nu på vintern (då den ändå ska gå dygnet runt) och en rumstermostat som styr elpatron. Det finns fler alternativ. Är det separat VP och elpatron eller är det i samma enhet?
1 svar · 844 läst
H
HaraldBossner: Kanon!!! Tack så mycket. ;D
4 svar · 3,4k läst
D
Dem00niX: Om du inte har nått förtryck i expansionskärlet så åker trycket jojo. Dvs kallt = 0 Varmt = Max om man nu fyllt i vatten så att man får ett tryck. Hos mig så var nästan hela mitt kärl fullt i vatten. Blåsan var tryckt nästan ner i botten.
8 svar · 7,1k läst
M
Maba: Nu har jag fått svar från Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet och svaret lyder: "Regeringen har valt att fokusera stödet på åtgärder som är särskilt kostsamma för den enskilda individen, samtidigt som de är mycket bra ur miljösynpunkt. Att installera en luft/luft- eller luft/vattenpump, är en mindre kostsam investering än att installera till exempel en bergvärmepump och den
3 svar · 3,7k läst
E
El_-micke: sitter patronen i pannan? vad har den för effekt? är den styrd av en kontaktor eller bara över termostaten? vilken hastighet har du på cirkpumpen?
3 svar · 1,6k läst
D
Daddy-R: Nu har jag fått ackumulatortanken på plats och allt går som en dröm trots att jag eldar i en av alla föraktad TMV Alpha från 80-talet. I tanken satte jag naturligtvis en slinga för solvärme. Men när jag nu läser SP:s studie, kollar priser och räknar på detta, så inses lätt att jag måste bli 125 år innan investeringen är hemräknad. Det håller inte att investera 30-50 kkr för
3 svar · 4,2k läst
B
Bobby_Byggare: 0840: Nej ytterdörren är ordentligt stängd ;)
22 svar · 2,7k läst
B
Balder14: Tack för alla tips, jag får ge mig ut o leta igen. Som sagt, dom är inte så pigga på att bara sälja en liten skiva med stenull, men det kanske går med lite övertalning 8-)
6 svar · 10,0k läst
C
CarMan: skilnaden på bergvärme & ytjordvärme är att bergvärmen är dyrare att instalera, så valet är ju enkelt. Du ska ha ytjordvärme. mitt dunder tips är att dimensionera radietorerna för en mycket högre effekt än normalt, dett gör att du kan hålla ned framledningstempraturen & då blir värmepumpen mycket billig i drift, för sök att få en framlednings tem som ligger mycket
1 svar · 1,8k läst
Z
zoviey: [citat] Får man fråga varifrån man kan köpa en rumsgivare? Köpte en Danfoss shuntventil & utegivare på Jula för ett par år sedan och tänkte nu koppla in en rumsgivare men hittar inte någon som säljer den.[/quote] Via en polare på dahl
16 svar · 10,7k läst
S
synpunkter: Du har träffat ett avtal om köp av elementet. Det avtalet måste du hålla om rörmokaren kräver det. Man har ingen ångervecka eller öppet köp i detta fall, om det inte särskilt avtalats i förväg.
5 svar · 1,7k läst
V
volvobruden84: Hejsan. Jag & min sambo köpte oss en Honeywell från Jula och installerade själv och den har hållt våran kåk varm nu sen september och fortfarande, märks när det blir -10 och -15 att han inte riktigt orkar med hela huset vilket är logiskt, för den är inte gjord för mer än 90 kvadrat.. och nu värmer han det dubbla i stort sett.. så vi har bara positiva erfarenheter av denna
4 svar · 6,2k läst
N
NordiCs: Att tänka på är att om man isolerar med lösull så kan det vara ideé att bygga som en typ av låda/shackt där skorstenen skall gå upp, då blir det mindre och enklare att installera skorstenen sedan.
10 svar · 2,2k läst
S
sveno: Om du har slutet expansionskärl (tryckkärl) och eldar med ved, dvs tempen pendlar mellan 20 och 100 grader som mest, så verkar 190 liter expansion vara lite i underkant. Med en höjdskillnad i systemet på mer än 6 meter och kärlet lågt placerat så är 190 liter säkert för litet. Jag har 1500 liter ack och drygt 100 liter vedpanna, höjdskillnad på 6,5 meter och sluten expansion på 200
3 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Sedan är det väl bara att vänta tills någon av grannarna under klagar på dålig luft i badrummet. ;D
2 svar · 3,2k läst
H
hakan_975: Hejsan. Jag har själv en Janfire i en gammal Albinpanna och det fungerar utmärkt. Jag har väl egentligen bara ett enda råd till dig, kolla på: www.pellets.info Där får du svar på allt du kan tänka dig runt olika pelletsbrännare och pelletskvaliteter. Lycka Till /Håkan
1 svar · 903 läst
L
LinaoMarkus: Låter ju bra, men det är mest kamineranas prestanda jag är ute efter. Kakelugnar är ju som bekant en lite smartare konstruktion och funkar allt som oftast riktigt bra!
2 svar · 845 läst
C
coztello: Kan garantera att värmen blir uthärdlig.. Jag har ju kaminen i ett rum på 30kvm, i rummet är det kök+allrum.
35 svar · 13,6k läst
R
ronnberg: Vi gör av med 13000 kWh/år. Huset är ett eksjöhus, söderviken. Vi har en IVT 490 med golvvärme nere och element uppe. Myseldar upp cirka 3-4 km2 ved per år.
5 svar · 3,3k läst
·
C
Chao-Li: Tack för tipset, men denna rörisen har visat en hemsk sida, både mot mig och bekanta, så det enda jag vill är att få jobbet gjort (som ingick i priset från början) och sedan kan han dra nån annanstans. Han är tyvärr inte medlem i SVP. Tacksam för fler tips!
2 svar · 561 läst
S
super_sam: Gott, då slipper jag byta :) Tack för alla svar. Detta fantastiska forum!
11 svar · 4,1k läst
M
mulpac: Brandmattor av stenull får ligga direkt mot skorstenen och kan användas för att hindra övrig vindsisolering att hamna mot skorstenen. Golv, lister och takspont ska också gå ända mot skorstenen.
1 svar · 4,0k läst
P
poiu: Nja, så väl isolerat är det nog inte. Av din beskrivning så tror jag det är ett lättbetonghus med tegelfasad. Nja på det där med temp ut. Jag syftade på ungefärlig dygnsmedeltemp. för det är den som avgör, eftersom huset är "värmetrögt". Det är när solen bidrar betydligt, tidig höst, som det varierar så mycket vad man behöver shunta ut.
17 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.