Hur har ni gjort med era inkommande bergvärmerör när det kommer till isolering ?

Mina är det frost på och ibland kondens. Jag har för mig att dom var tvugna att ta bort en del av isolering på rören från grunden och upp i huset då dom annars inte hade fått plats i mitt inkommande tomrör för bergvärmen. Det är lite irriterande för det droppar ju en del vatten när frosten smälter och även kondensen.

Har ni på något sätt isolerat rören (det som syns innefrån huset) ?

Inkommande köldbärare skall vara isolerad. Minsta lilla hål eller glipa i den isoleringen resulterar ofelbart i droppande vatten. Det blir stundtals rätt mycket vatten, speciellt om det landar på fel ställe....som du märkt.

Vid en trång genomföring borde du kunna hitta någon lämplig produkt som du kan spruta dit och sedan ansluta den vanliga isoleringen mot.

Hos mig finns inget vatten alls.

Tackar grabbar, ytterligare en puck som hanterats fel från röris eller vår snickare >:(

Vad trött man blir på hantverkare som inte kan sin sak och är slarviga !!!!

Den där produkten ByggaNytt skall jag kika in på ...

Ni isolerar alltså hela vägen från synligt inkommande BV rör fram till anslutningen på pumpen right ?

Tackar tackar :)

Fasen ByggaNytt, det ser ju ut som i maskinutrymmet på en Ubåt hos dig asså hehe :)

M@ZE skrev:
Tackar tackar :)

Fasen ByggaNytt, det ser ju ut som i maskinutrymmet på en Ubåt hos dig asså hehe :)
Det beror på att det är nån jäkla hobby-röris som har släppts lös därinne - sådär många c-pumpar och kopplingar finns det ju inte ens i ett hyreshus..... ;)

Kontakta installatören och reklamera.
Finns det dessutom genomgång i trävägg som inte är isolerad så är det bara att ringa anticimex och fixa möglet (ja om några år alltså)
Det får inte sippra in luft som når kopparrören någonstans på kalla sidan.

Bas : Rören kommer upp ur ett ingjutet 100mm rör i grunden som gjöts in när grunden gjordes, så det är ingen genomföring genom trävägg. Vad menar du med :

"Det får inte sippra in luft som når kopparrören någonstans på kalla sidan" ?

M@ZE skrev:
Bas : Rören kommer upp ur ett ingjutet 100mm rör i grunden som gjöts in när grunden gjordes, så det är ingen genomföring genom trävägg. Vad menar du med :

"Det får inte sippra in luft som når kopparrören någonstans på kalla sidan" ?
I pumpen är det kopparrör som leder köldbäraren till själva pumpen/värmeväxlaren. Utanför pumpen är det sannolikt plaströr. Oavsett material så är dessa rör väldigt kalla, kring nollan eller strax däröver. Om luft kommer i kontakt med ytan på dessa rör så kyls luften och vattnet i luften kondenserar => dåligt.

Det var nog vad Bas menade.

• Gilla
Ahjohansson
  • Laddar…
Plaströren leder inte värme lika bra som koppar, det räcker ändå för kondens.
Om de är ingjutna i betong är det inga problem.
Problem uppstår då de kalla rören går genom träväggar som blir fuktskadade av kondensvattnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.