2 589 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Acctankar olika höjd??
Om jag har två acctankar med olika storlek och därmed höjd måste jag då palla upp den mindre tanken så att den hamnar i samma nivå som den stora tanken tex om jag har en 500l (höjd 1600mm) och en 1500l (höjd 1900mm)?? Och i sådana fall varför?
/Mikael
/Mikael
Om toppen på tankarna har olika höjd, och du har dem parallellkopplade, får du värme kvar i den högsta när det har blivit helt nerkylt i den andra. Då beror det på var du tar ut varmvatten och värme, när det gäller att avgöra om detta är bra eller dåligt.
Min rörläggare hävdar att har man tankar som är olika kan det vara klurigt att få det att fungera med parallellkoppling. Kör du med seriekoppling spelar det väl rimligen ingen roll hur du gör.
Vad händer om man har tankar med olika höjd, parallellkopplade, när laddningen börjar? Körs det in vatten i båda, vatten som sen försöker omfördela sig till den högre tanken, eller hur reagerar ett sånt system, egentligen? Nån som har det så?
Min rörläggare hävdar att har man tankar som är olika kan det vara klurigt att få det att fungera med parallellkoppling. Kör du med seriekoppling spelar det väl rimligen ingen roll hur du gör.
Vad händer om man har tankar med olika höjd, parallellkopplade, när laddningen börjar? Körs det in vatten i båda, vatten som sen försöker omfördela sig till den högre tanken, eller hur reagerar ett sånt system, egentligen? Nån som har det så?
Koplettering jag vill köra acctankarna paralell kopplade. Den minsta tanken är på 500liter och innehåller en vvb 120liter. Den största tanken kan vara tex 1500l.
Tankarna kommer att vara i olika rum och den minsta tanken kommer att stå 1m från pannan och den större kommer att stå 2m från den mindre i ett annat rum. Stigaren i taken mellan panna och tankar och returen från den största tanken nerfälld 1.5 m i betonggolvet och fram till den mindre tanken. Hur mkt måste man isolera returen i betonggolvet?
/Mikael
Tankarna kommer att vara i olika rum och den minsta tanken kommer att stå 1m från pannan och den större kommer att stå 2m från den mindre i ett annat rum. Stigaren i taken mellan panna och tankar och returen från den största tanken nerfälld 1.5 m i betonggolvet och fram till den mindre tanken. Hur mkt måste man isolera returen i betonggolvet?
/Mikael
Du bör ha tekniktanken, alltså den med VVB i, högst.
Jag har tekniktanken högst och slavtankarna kanske 20cm lägre.
Fungerar bra, men då har jag en avstängningsventilen i botten på tekniktanken på 3/4 stängd, men det beror främst på att jag har 1500l slavtankar och 500l tekniktank.
Returen behöver du inte isolera så väl, jag har returledning i betonggolv och isolerade med tunn isolering.
Jag har tekniktanken högst och slavtankarna kanske 20cm lägre.
Fungerar bra, men då har jag en avstängningsventilen i botten på tekniktanken på 3/4 stängd, men det beror främst på att jag har 1500l slavtankar och 500l tekniktank.
Returen behöver du inte isolera så väl, jag har returledning i betonggolv och isolerade med tunn isolering.
Har du parallellkopplat, och då behövt trixa lite med ventilen för att få lagom spridning på laddningen?
Många kör utan isolering på returen. Det betalar sig nog aldrig att isolera den.
Många kör utan isolering på returen. Det betalar sig nog aldrig att isolera den.
Då har nog rörläggaren rätt. Mina tre tankar är identiska, och de laddas på några enstaka grader när (inom noggrannheten för termometrarna) lika mycket, med parallellkoppling. Utan att trixa med ventiler.
Ja, fast jag har strypventil främst för att jag har olika stora tankar parallellt, en tekniktank på 500 och en på 1500l, det blir skev laddning annars, att har tekniktanken högre ger fördelar.
Har faktiskt testat att kära fritt flöde utan strypningar och det funkar också, jag överfyller då tekniktanken och laddar tillbaka blandat vatten kanske 60C till pannan, tempen stiger då i pannan och laddomaten ger högre flöde till tankarna eftersom den stryper rundpumpningen, funkar det med, men har bara testat detta vid några tillfällen.
Har faktiskt testat att kära fritt flöde utan strypningar och det funkar också, jag överfyller då tekniktanken och laddar tillbaka blandat vatten kanske 60C till pannan, tempen stiger då i pannan och laddomaten ger högre flöde till tankarna eftersom den stryper rundpumpningen, funkar det med, men har bara testat detta vid några tillfällen.
Klicka här för att svara