Varför sätter man slutna expansionskärl på den varma sidan (har sett detta på flera ställen)? Det är ju slöseri med energi att värma upp expansionskärlet till 90 grader C. En avluftning borde väl räcka på den varma sidan?

Mvh

Jag håller med, så har jag gjort.
Läste att det gav minst förluster så + att blåsan håller längre.

Que !? som emanuel sa.
På vilket rör har ni satt expansionskärlet?

Istort sätt alla rörkrökare sätter den i toppen på acktanken/varma sidan men det är fel för då trycker man ut vv i kärlet som svalnar för att sedan åka in o kyla tanken då tempen sjunkit i systemet/acktanken.. Har läst hur mycket de kunde bli/år men kommer inte ihåg var, stem kanske de va.. ::)

Kanske är bekvämare att jobba högre upp än på golvet.. ;)

Jag har satt den i en T-koppling från "returen" nederst på acken.

Sen har ju jag ett 200L slutet kärl (golvstående) och då blev det desutom kortare rördragning ;)

Mitt sitter också på returen från tank till Laddomat. Enl. min rörläggare ritas det ofta till varmvattenröret, liksom cirkulationspumpen oftast ritas i framledningen, men han brukar koppla in kärlet på kalla sidan och pumpen i returen.

Sa han varför han tyckte det var bättre med pumpen på returen?

Kallare vatten = längre livslängd. Om han har belägg för det, eller om det är en känsla, vet jag inte. 25 år i branschen, så han bör ju ha snappat upp en del.

Jag gissar att det sitter i ryggen på dom gamla rävarna.

Vad jag förstått så måste man sätta på den varma sidan då man använder öppen expansion , jag tror detta hänger i.
Och därför väljer många att forsätta med det även för sluten expansion.

/Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.