Vi står mitt i våra funderingar om framtida uppvärmningssystem av vårt förnärvarande el/olje-värmda hus. Vedpanna ligger nära till hands då vi har tillgång till billig ved, men så fort man börjar offerera en installation av en vedanläggning så verkar det bli så förbaskat dyrt! Vi fick en offert på en Euronom Airex som slutade på nästan 150 000!!! Det känns lite hårt...

Så min fråga är: vad är det egentligen för prylar som behövs? Om vi utgår från en Baxi Bonus 30 och 1500 liters ackumulatortankar. En laddomat 21 och ett nytt expansionskärl behövs ju också, men vad mer behövs? Alla dessa termometrar mm, är de verkligen nödvändiga? Hur snålt kan man installera en modern vedpanna? Någon som vet eller har synpunkter?

Tre termometrar i tankarna anser jag är minimum. Annars ser man inte när/hur mycket man ska elda.
Laddomat levereras med termometrar.
För övrigt behövs vanliga installationskomponenter, alltså rör, shuntventil, kopplingar, tempbegränsare för varmvattnet, diverse kulventiler för att kunna stänga av olika delar vid behov, cirkulationspump, SYR-ventil (förmodligen), säkerhetsventil, manometer, div. stag och fästen och isolering till en del av rören.

I mitt fall hade pannleverantören ett installationskit, där allt utom rördragningsrelaterade ting ingick.

Jag får väl snart sluträkningen, så att jag kan se hur dyrt det verkligen blev.

Nyfiken försås, vad har du köpt för paket, och vad kostade det?

Majgårdarna
Det behövs inte mer än du skriver..
Jag räknade lite på www.rinkabyror.se
Laddomat 21
Ackumulatortank 750L - 90mm isolering
Ackumulatortank 750/120Lvvb - 90mm isolering
Cirkpump 25/40 180 mm
Tryckexpansionskärl 140L
Perifal Bonus
TermOmatic reglersystem
Pris 54.323,00 kr

+ rör ventiler mm

Euronom Airex som slutade på nästan 150 000!!!

jag köpte syster pannan till euronom 1500l ack borttagning av gammal panna rivning av olja tank ladomat21 termomatick motor shunt rör och koplings detaljer isolering +montering 72000:- med kvitto

Jag minns inte vad inkopplingspaketet kostade. Bruttopriset finns på deras websida, ser jag nu. 8400:-
Titta på http://www.atmos.se
Här finns ett drygt ett år gammalt pris på komplett anläggning. Titta nederst. Min panna är en modell större, tankarna 750 liter och så har jag ju solpaneler också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.