6 473 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Elda spikbräder i vedpanna- Problem?
Jag har nyligen (sept -05) köpt en Nibe Vedex 3000.
Igår när jag sotade pannan upptäckte jag att en keramiksten hade spruckit
.
Även kanten till "eldhålet" var alldeles porös!!! (på denna sten, dom andra såg fräscha ut)
Påtalade detta till inköpsstället och dom skulle ev. fixa en ny på garantin.
Men dom sa också detta kan inträffa om man eldar mycket ved med spik i och även om man eldade mjölkkartonger (då bildas det tydligen syror som förstör keramiken)
Någon mer som har erfarenhet av detta?
Förövrigt såg jag att tillverkningsåret på pannan var 1999 enl. märkskylten.
Är det rimligt att få en 6 år "gammal" panna när man köper en ny?
Någon fler med Vedex som har sett/erfarit detta??
Igår när jag sotade pannan upptäckte jag att en keramiksten hade spruckit
Även kanten till "eldhålet" var alldeles porös!!! (på denna sten, dom andra såg fräscha ut)
Påtalade detta till inköpsstället och dom skulle ev. fixa en ny på garantin.
Men dom sa också detta kan inträffa om man eldar mycket ved med spik i och även om man eldade mjölkkartonger (då bildas det tydligen syror som förstör keramiken)
Någon mer som har erfarenhet av detta?
Förövrigt såg jag att tillverkningsåret på pannan var 1999 enl. märkskylten.
Är det rimligt att få en 6 år "gammal" panna när man köper en ny?
Någon fler med Vedex som har sett/erfarit detta??
Jag anser att en ny panna ska vara rimligt ny, inte bara oanvänd. Annars får man komma överens om ett annat pris, om man ändå väljer att köpa en hyllpelle.
Pannor från Nibe har min far haft. Två stycken. På fyra år...
Pannor från Nibe har min far haft. Två stycken. På fyra år...
Har nu fått besked att ny keramik är på väg, på garantin.
Det var inget som helst problem, killarna på Dahl (köpte den där via en rörpularpolare) fixade det utan frågor.
Appropå tillv.året så var det inget som helst konstigt med det enl. Nibe.
Det var precis samma panna ändå, (sorgligt 6 år utan en minsta förbättring).
och hur stora lager har man på Nibe, om man kan tillverka pannor så att lagret räcker 6 år.
Nog svammlat
Det var iallafall installationsbeviset som styrde garantin.
Då till nästa fråga:
-om man har gjort installationen själv, ska man själv fylla i beviset då?
Hur har ni andra självpulare gjort?
Det var inget som helst problem, killarna på Dahl (köpte den där via en rörpularpolare) fixade det utan frågor.
Appropå tillv.året så var det inget som helst konstigt med det enl. Nibe.
Det var precis samma panna ändå, (sorgligt 6 år utan en minsta förbättring).
och hur stora lager har man på Nibe, om man kan tillverka pannor så att lagret räcker 6 år.
Nog svammlat
Det var iallafall installationsbeviset som styrde garantin.
Då till nästa fråga:
-om man har gjort installationen själv, ska man själv fylla i beviset då?
Hur har ni andra självpulare gjort?
Såg just i dagens tidning att Nibe söker en truckreparatör. Det stod i annonsen att de har 80 truckar i Markaryd. Sen kan ni ju uppskatta själva hur stort det är.
Jag har inte varit där på evigheter, men på den tiden då min far eldade med Nibe Optimal var jag på Nibe en gång var eller varanna månad, eller så, för att hämta reservdelar...
Fast Nibes pannor numera är väl inte Nibe, utan TMV, som man säljer för att fylla ut sortimentet, tror jag.
Jag har inte varit där på evigheter, men på den tiden då min far eldade med Nibe Optimal var jag på Nibe en gång var eller varanna månad, eller så, för att hämta reservdelar...
Fast Nibes pannor numera är väl inte Nibe, utan TMV, som man säljer för att fylla ut sortimentet, tror jag.
Klicka här för att svara