Vår granne vill sätta upp en luft-vattenvärmepump på en fasad som ligger ca 10 meter från vårt hus (och ett av sovrummen). Det är en Sanyo Inverter CO2 Eco som enligt spec skall ligga på 45 dB(A) vid en meters avstånd. Vad jag förstår har han inte så mycket alternativ att placera den på något annat ställe.

Jag är ändå rädd för buller, speciellt kanske då vi sitter ganska nära den på vår (blivande) altan.

Vi har en god relation till vår granne, väldigt sjysst av honom att fråga oss om det var OK. Vi har dessutom fått OK för altanen från honom. Jag vill gärna vara smidig mot honom.

1) Hur mycket låter dessa i realiteten, är det obetydligt eller kan man störa sig på det (speciellt om man är en ljudkänslig person som jag och min fru är) ändå?
2) Kan det vara så att de är tysta i början men att de blir värre efter ett par år då lager och upphängning slits?

/Ambivalent

svårt at ge dig ett bra svar.
ljud kan uppfatas så olika.
ljud fortplantarsig, eller tystasner, beroende på omjivningen runt maskinen.

jag tror personligen bara att du komer höra avfrostningerna, & det bara om du ligger o lysnar o det är helt tyst.

Våran granne har just en sådan, men den är vänd mot gatan, alltså inte mot vårat hus.
Så vi hör inte den.
Men går man väl förbi den, ca 3m ifrån, så hörs den rätt duktigt.....mkt beror nog på hur kallt det är har jag märkt, ju kallare desto hårdare jobbar den, lr om det är inbillning.

Kan kolla up det senare om du vill, att försöka jämföra ljudet från fläkten vid olika ute. temp. ;)

Du kommer förmodligen inte att höra att den är igång sommartid. Företaget jag arbetar på har satt upp ett 50-tal luftvattenpumpar (olika tillverkare) och aldrig hört några klagomål om ljudnivån. Men vi sätter dem aldrig, vid sovrum, altaner, nära grannar etc...
Förteckning över olika decibelvärden (klipp från susning.nu)
dB-värde Exempel:
0 det svagaste ljud vi kan uppfatta
10 svagt lövsus
20 tyst stadslägenhet
30 viskning
40 fågelkvitter, att skriva på tangentbord
50 samtal med låg röst
60 normalt samtalston
70 diskmakin, tvättmaskin
80 stark trafik, hårtork
89 Friskis och Svettis, genomsnittligt
90 tung trafik
100 maskinbuller, fabrik
100 gränsvärde för disco
110 åska i omedelbar närhet
120 jetplan
130 smärtgräns
140 pistolskott vid mynningen
170 rymdraket
180 trumhinnan brister
190 högsta nivå som kan förekomma i luft

mvh rogge

På sommaren, när ni sitter ute på altanen, så går bara pumpen lite då och då för att leverera varmvatten.
På vintern, när pumpen går hela tiden så sitter man knappast själv ut på altanen..

SkaneErik skrev:
På sommaren, när ni sitter ute på altanen, så går bara pumpen lite då och då för att leverera varmvatten.
På vintern, när pumpen går hela tiden så sitter man knappast själv ut på altanen..
lite då å då = max 4-5 ggr / dygn.

Jag vet inte hur mkt en sån pump låter...
Men är det några problem så kanske er kära granne kan tänka sig att plantera en liten (eller större) buske strax framför aggregatet. Detta borde tysta ner det ganska rejält. (Som ett litet bullerplank).

Poxeman skrev:
Jag vet inte hur mkt en sån pump låter...
Men är det några problem så kanske er kära granne kan tänka sig att plantera en liten (eller större) buske strax framför aggregatet. Detta borde tysta ner det ganska rejält. (Som ett litet bullerplank).

Jag skulle precis säga det: Ett litet plank någon meter framför pumpen tror jag är en bra lösning - ni kan säger komma överens om att ett sådant sätts upp om ni får besvär med ljudet.

Min erfarenhet av luftpumparna är att dom inte slåter speciellt mycket när det är varmt ute. När det är kallt och dom stundtals är fulla med is på konstiga ställen så knakar och brakar det en del pga detta - mer vibrationsljud helt enkelt.

Jag kan tyvärr inte länka, men Göteborgs Posten hade en artikel om en rejäl osämja om en sådan pump.

Jag skulle gå runt i granskapet och titta efter liknande pumpar och helt enkelt ställa mig och lyssna på dem.

Sedan finns det en tillverkare av VP som riktar luften rakt upp, och den uppfattar jag som tystare, men det kan vara inbillning.

MathiasS skrev:
[quote author=Poxeman link=1137317315/0#6 date=1137399456]Jag vet inte hur mkt en sån pump låter...

Jag skulle precis säga det: Ett litet plank någon meter framför pumpen tror jag är en bra lösning - ni kan säger komma överens om att ett sådant sätts upp om ni får besvär med ljudet.

[/quote]

Tror faktiskt att en buske är bättre än ett bullerplank. Ljud har ju som bekant en förmåga att studsa på fasta föremål. Med ett plank så kommer ljudet studsa på planket och sen väggen igen, antagligen kommer det leta sig ut till er altan ändå.
En buske däremot har inte så mkt fast massa och en massa små pinnar som gör att ljudet studsar massa gånger alternativt får buskens löv att vibrera lite. Detta gör att ljudet dör på ett helt annat sätt.
Båda alternativen är dock bra.

Förutom risken med stutsar så har planket resonansfrekvenser. För att vara riktigt effektiva måste bullerplank vara ganska höga, efter som ljudet diffrakterar vid kanten.

T
Jodå-det finns risk att den stör er om ni nu har sovrummet mot pumpens tänkta placering. Det är oftast vid själva start/stopp som det stör en del. Även vindriktningar kan medföra att ljudet förstärks i ogynsamma fall. Om ni också sover sent på morgonen och grannen är tidig och har många i familjen kommer pumpen ev att bli ett irritationsmoment med många start/stopp vid varmvatten-uttaget för duschen.

Bästa lösning är att installatören ser till att ljudisolera utblåset mot ert håll när den installeras. Om man vill köra med plank/plywood eller liknande rekommenderas en Rockwollisolering som sitter med harnät riktat mot aggregatet ( då Rockwool är mjukt bromsas ljudenergin i matrialet, enbart plank kan istället ge en reflektion mot husväggen. Buskar dämpar försumbart i ljud, men är trevliga att dölja grejor med, så en kombination av buske/plyfa/plywood med rockwool kan göra susen.

Hej Phulden!

I min kommun gäller följande:

Mellan 22.00 och 7.00 får ljudet inte överstiga 40 dB A vid tomtgränsen.

Det går ju att hyra ett instrument, eller be kommunens miljökontor komma och mäta.

AlfM skrev:
Hej Phulden!

I min kommun gäller följande:

Mellan 22.00 och 7.00 får ljudet inte överstiga 40 dB A vid tomtgränsen.

Det går ju att hyra ett instrument, eller be kommunens miljökontor komma och mäta.
Jo, men då drar man det hela till en formalitet. Grannen har ju frågat mig om det är OK och jag försöker väga att smidig mot min justa granne som frågar och samtidigt värna min egen ljudmiljö, speciellt som jag är jäkligt känslig mot (lätt hör och irriterar mig över) buller.

Tack alla andra som har svarat, bra idé med buske, det växer redan en där, det hade jag inte tänkt på. Kanske kan man komplettera med plank och annan ljuddämpning också och prata med grannen om de redan innan, så att vi är överrens.

En frågar har inte behandlats dock och det är huruvida buller från värmempumpen ökar med tiden, dvs att den börjar skramla och knirka, både vid uppstarter och vid drift. Men det finns naturligtvis inget riktigt svar eftersom detta är en ganska ny produkt. Men det är klart - blir den värre har man ju inte samma situation som man var utlovad från början.

T
Dina misstankar om förslitning/högre ljud efter en tid stämmer. Grannen har en Panasonic, den "viskade" för 2 år sedan, nu låter det mera, dels från kompressorn men också från fläkten. Sen är frågan hur väl dessa underhålls, i stadsmiljö blir lamellerna i kylpaketet skitiga snabbt p.g.a damm/avgaser, och då försämras också
maskinens verkningsgrad en del och den jobbar då hårdare.

Innan jag skaffade hus bodde jag i en lägenhet som låg c:a 100m från ett kontorshus där aggregaten fanns på taket, i början var dom tysta, efter 2-3 år lät dom rejält, vi klagade men inget hände, sen byggdes en bostadsrätthus brevid och kontorshuset tvingades då bygga ett "ljudplank" uppe på taket, inte snyggt-men effektivt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.