V
vento: Ingen som tänkt på Comfortzone den nya generationen frånluft Vp som lämnar upp till 5 kw.. ;)
6 svar · 937 läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Priserna på vacumrör har ju fallit som en sten. 6kvm för 8000kr. Man kan söka bidrag som ger som mest 7500kr. Då måste dock sol fångarna vara p märkta det är tyvärr inte många kina importerade rör. Hade jag skaffat en värme pump skulle jag lätt satsat på den här lösningen. Med stigande elpriser framtiden o så.
5 svar · 680 läst
T
TMC: Jo, det är nybyggnation med "metallskorsten" - troligtvis från Contura (NIBE).
6 svar · 2,1k läst
A
andreashj: Tackar för den länken. Ska göra ett nytt försök i morgon! /A
3 svar · 2,4k läst
·
S
smogge: Finns ju en massa olika golvvärme ....men det vanligaste man lägger idag med tanke på elpriser är inte golvvärme utan "komfortvärme" som det så fint heter alltså golvet värms upp så att det inte blir kallt inte mer...vet du vad det är för märke på slingan kan vara så att det går att byta termosten för att få mer sffekt i slingan
1 svar · 1,8k läst
T
toal: Man tackar //Tony
2 svar · 3,4k läst
P
Pasta: Energimässigt gör du ingen besparing kulvertförlusten finns fortfarande kvar enda skillnaden är att vattnet värms 2 ggr. Vill du spara energi så bör du koppla bort beredaren i pannan och endast ha VV beredning i huset. /Patrik
2 svar · 1,7k läst
P
poiu: MathiasS skrev: [citat] Man måste ju inte lösa vågekvationerna för hela byggnaden med FEM-analys, lika lite som man gör värmeberäkningar med FEM-analys. Dessutom är det meningslöst att försöka eftersom randvilkoren normallt är för dåligt kända. Det finns däremot inget som hindrar att man räknar på reduktionstalen i ters -eller oktavband för en given vägg och marchar det mot
16 svar · 2,4k läst
D
Dem00niX: Det man kan göra är att proppa isoleringen i röret mellan panna och rökrör dvs kanalen upp. Sen plockar man bort fronten på rökröret så luften kan gå den vägen. Eller som här.. Plockade bort luckan till rensningen av skorstenen (draglucka). Så var den biten klar. Det är så pass kall luft som kommer upp i pipan via pannan om man inte eldar så pipan mår dåligt iaf.
11 svar · 8,4k läst
K
Kruger: Tack Andreas! Det är nåt sånt jag tänkt mig! Alucoat lamellmatta verkar trevlig... Jag kollade även Isover och de har stora styva takisoleringsskivor i glasull.
6 svar · 2,5k läst
P
Pebbe2: Kan rekommendera Handöl jag också, stoppade in en sådan -99 i samband med skorstensrenovering. Installerade inte själv men killarna som gjorde jobbet fixade allt på 1 ½ dag - renovering av två pipor + installation av insatsen. De gjorde ett hål i murstocken som jag fick måla över sedan. Är helnöjd.
9 svar · 29,2k läst
Y
yxis: [citat] Med såpass lite "för lite" värme så kan det faktiskt vara värt att prova att ställa fläktar invid elementen. De avger ju helt klart mycket mer värme om man får mer luftflöde kring dem. När jag bodde i lägenhet och tyckte att hyresvärden snålade med värmen så la jag nån tystgående datorfläkt på elementet som dumt nog var möblerat med en soffa i vägen, bara det höjde
25 svar · 2,8k läst
C
CarMan: Pucher 10 heter den så? hur har du tänkt att reglera rumstempraturen? om du monterar termostater så måste gu ha en bypass, för om alla termostater stänger så finns ju inget flöde. monterar du inga termostater så kan du ju strypa flödet tils du får rätt tempratur & då behövs ju ingen bypass du kan ju alltid dra en golv värmeslinga till en ganduks tork & se till att denna
1 svar · 2,9k läst
K
kawe: Ett annat alternativ är Ivt:s Arbetstank 100, som består av en rund cylinder som är c:a 1,5 m hög och med diametern c:a 30 cm. Arbetstanken har en volym på 100 liter och är isolerad. Den har anslutningarna på toppen, dvs. returrör som går till botten och tillopp som sitter högst upp i tanken. Tanken ställs direkt på golvet. Den kostar 3238 kr inkl. moms (dec 2005). Pdf-fil med
12 svar · 8,5k läst
M
Martin_p: Har du nån länk eller mer information om det däringa Termaventaggregatet? Jag är också mycket sugen på att byta ut min äckliga Minimaster.. Jag har dock vissa planer på att helt sonika plugga hålet som går till köks-kåpan och lyfta upp hela åbäket på vinden och låta den snurra där. Sedan bara dra en ny pipa från en ny "riktig" spisfläkt ut...
10 svar · 4,8k läst
kalleanka70
kalleanka70: Vilka "knäppa" element.... ;D Ursäkta men kände för att skoja lite en dag som denna. Vi har samma "problem" i bland. Det är dessvärre naturligt i gamla hus. Se till att ha rätt tryck på systemet så minskar du effekten och håll inte på och fibbla med värmen i huset.....ställ in t ex 20 grader och låt så vara. Det är de stora värmeskillnaderna som orsakar knäpperiet.
2 svar · 7,5k läst
pellefant
pellefant: har man hårt vatten kan man montera en avkalkare. trebema säljer en sådan. jag ska montera en sådan eftersom jag har vattenfilter med kalk i vilket gör att det blir kalkbeläggningar. som sveno nämner är det förmodligen inte bra för slingor heller. blir lite kaka på kaka för mej- först kalka vattnet och sen avkalka det
6 svar · 4,6k läst
C
cmkivio: Tack för svaret. Misstänker att golvvärmen aldrig blivit ordentligt injusterad. Hur gör man det? Har ackumulatortank 1,5 m3 + vedeldning förresten. /Challe
1 svar · 3,9k läst
P
Per_B: Jag vet inte om jag har så känsliga fingrar ;) men det ordnar sig på annat sätt. Jag tackar och bockar för all hjälp. Nu är julen räddad!! :)
23 svar · 4,0k läst
A
AlfM: [citat] Hej Poiu! Om kompressorn går sönder efter 11 år så får väl Fjuppe köpa nytt om han inte vill frysa eller värma huset med direktel! Jag anser att livslängden på en L/V VP, som står utomhus, är 10 till 15 år. Under den tiden har den väl förmodligen varit Fjuppe till stor glädje.
34 svar · 5,8k läst
K
Kasch: Jag är i exakt samma situation som du Hubbe (t o m tillbyggnaden är lika stor). Vi har valt att gjuta in golvvärmerör i plattan och kommer att ha ett par radiatorer på övervåningen. Golvvärmen valde vi främst eftersom vi kommer att ha nya entrén i tillbyggnaden med klinker vilket blir kallt och otrevligt utan golvvärme. Likadant i grovutymmet. Däremot inga golvvärmerör i
4 svar · 6,9k läst
R
roke: Någon enstaka gång har det hänt att jag inte har fått upp temperaturen i pannan fastän jag vet att laddpumpen går??? Jag har funderat på varför det blir så och jag har kommit fram till att det då måste läcka kallt accvatten igenom termostathuset (eftersom laddpump går och backventil tätar). Vid dessa enstaka tillfällen detta har hänt så har laddpumpen startat sent.
3 svar · 3,2k läst
Mattias L.
Mattias L.: Nja men om jag inte har några högre punkter än radiatorerna så kan jag ju lufta systemet via radiatorerna. Är det vanligt med avluftning på vinden?
5 svar · 4,5k läst
B
Bricky: [citat] Tack för tipset, ljuddämpning har inte slagit mig.
5 svar · 9,6k läst
S
Steff: När det blev -2 ungefär ute i fredags orkade inte elementet riktigt med att värma mina 120 kvm längre. Det måste ju innebära att jag klarar mig med 1,25 kW ned till -2 ;D Alltså borde det med en kakelugn bli varmt och gott kväll, natt och morgon ifall man eldar varje kväll? Fram på eftermiddagen dagen efter och beroende på utetempen kommer sen värmesystemet att skjuta till den extra
16 svar · 3,1k läst
0
0840: Matti. Vi har Nibe 360 FLVP + vattenmantlad kakelugn + 500 l ack.-tank. FLVP klarar husets 270 M2 ner till +3-4 grader ute, mycket tack vare ack.tanken. Vi har inga problem med vv-tillgång. I helgen har jag installerat separat styrning på golvvärmen, fungerar perfekt, tro inte att huvudsystemets styrning av framledningstempen fungerar även på golvvärmen. Fungerar gör det väl men inte med
5 svar · 2,8k läst
P
piloten: [citat] Frågan som Ankan ställde sig gällde ju inte golvvärme utan vattenburen värme öht. Det är ett klart vettigt alternativ att, när man gör en omfattande renovering av väggar och golv, att dra rör för vattenburen värme, med normala radiatorer. Jag ställer mig dock tveksam till golvvärme i hus som inte är byggda för det från början.
3 svar · 1,6k läst
G
gaia: [citat] Ibland har man ett spjäll i skorstenen strax bakom kaminen som man kan reglera skorstensdraget med .... har du en sådan så kanske skulle du klara dej utan "tjärsamlare"? Å andra sidan om hela skorstenen är ren och bara rörstumpen högst upp belagt med tjära så är skorstensbrand rätt avlägset tanke. Branden startar där det finns höga temperaturer och drar uppåt och det är
8 svar · 6,9k läst
galento
galento: Hej,kolla på tego.se,vi har några radiatorer från dom och den "damm-bränning" gamla el-element är kända för är ett minne blott med elektroniska termostater,dessutom slipper Du "olje-klumparna" på väggarna.
6 svar · 6,8k läst
T
TMC: Hej, Vi kommer troligtvis välja bergvärmepump till vårt nybygge, vore mycket tacksam för era kommentarer kring vad ni rekommenderar för val av modell till följande förutsättningar: Hus: 2-plan 200 kvm, temp 21,5 grader Garage: fristående dubbelgarage med förråd 60 kvm, temp 17 grader Pool: 8x4 m med rostfri värmeväxlare, temp 26 grader maj-sept (inkl poolskydd) Poolhus: 15 kvm, 21,5
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.