T
Intressant tråd, jag hade också denna fundering uppe tidigare om det verkligen lönar sig, men tanke på den energin som krävs för att få upp värmen igen.

Däremot finns det en detalj om nattsänkning som inte diskuterats alls, hur mycket stryk tar huset med ständiga periodiska nattsänkningar från t.ex 22 - 16* (6* diff).
Jag tänker på "daggpunkten" i husväggen som då borde börja röra på sig. Har man som jag ett trähus med reverterad puts misstänker jag att man då påskyndar förslitningen i träväggar/puts med dito snabbare sprickbildning och mer rörelser i trävirket som då också kan generera sprickor i tapeter m.m.

Jag ändrade temperaturen från 21-16 då väggarna var för kalla på morgonen efter nattsänkningen , kör nu 21-18 för att slippa detta fenomen som inte kan vara bra i långa loppet. Någon som vet mer i detta ämne ?

Däremot finns det en detalj om nattsänkning som inte diskuterats alls, hur mycket stryk tar huset med ständiga periodiska nattsänkningar från t.ex 22 - 16* (6* diff).
Hehe...6 grader... Spik i foten! :) I husets gamla del har vi timmer i väggarna. Innan acken, kalla vintrar, kan vi ha uppemot olidliga 30 grader i rummet där kaminen står om man brassar på kvällstid. När man sedan vaknar och glatt skuttar ner på morgonen har det bland varit ner mot 12 grader. Tempdiff... 18 grader! :P Huset har väl levt med det här i drygt hundra år och är friskt (rötskador på syllen har helt andra orsaker). Härmed inga paralleller dragna till andra huskonstruktioner. Nu ska det förhoppningsvis bli lite mindre temperatursvängningar.

Kasch skrev:
Någon som kan räkna...? Eller är kaxig nog att bara tycka och tro? ;)
I stort sätt beror värmeförlusterna i ett hus på temperaturskillnaden mellan ute och inne. Exempelvis, om den genomsnittliga utetemp är 0 grader, och man sänker inne från 20 grader till 15 grader, så behövs 25 % mindre effekt för att hålla temperaturen jämfört med konstant 20 grader. Om man sänker natttid och vardagar dagtid, så är innetemperaturen nära 15 grader kanske hälften av tiden, och man sparar alltså 12.5 % av energin för värme jämfört med konstant 20 grader. I praktiken något mindre om man som jag håller temperaturen konstant 22 grader i badrummet och 18 grader i sovrummen. Min besparing från sänkningar är förmodligen i storleksordning ~10 %.

Om man sänker till bara 18 grader eller har en mycket välisolerad hus med värmeåtervinning från ventilationen så att innetemperaturen sjunker långsamt, då blir besparingen kanske några få procent.

Att räkna på hur mycket man sparar på nättsänkning är inte lätt, det är inte bara husets isolering som ger hur snabbt temperaturen inne sjunker när man stänger av värmen, konstruktionens vikt spelar stor roll. I en tung sten byggnad finns ingen anledning att ha nattsänkning på grund av byggnadens värmeinnehåll.
I en lätt byggnad med höga u-värden och frånluftsventilation sparar däremot mer energi.

/Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.