Har köpt ett litet 115+80 kvm hus med alla (nästan) tänkbara uppvämningssätt, eller vad sägs om: bergvärme, luft-luft värmepump, koks/oljepanna, spisinsatts och elpatron. Det enda som fattas är solvärme  ;D
Problemet är bara att inget av den nyare systemen räcker ensamt, oljepannan från 60-talet är avställd.
Idag finns ett vattenburet värmesystem med vanliga radiatorer som värms av den lilla bergvärmepumpen på typ 2,5kW med tillägg av elpatronen när det behövs. Varmvattenberedare är separat och elvärmd. För att spara på elen vintertid kan man även elda i kaminen.
Huset står i Göteborg och är från 20-talet med 10 cm plankväggar utan extra isolering, 2-glasfönster och lite okontrollerat drag. Har ingen koll på hur mycket värme som verkligen går åt eftersom förre ägaren var en pensionär som inte använde alla rum osv.

Vad är lämpligast till en sådant hus? Funderar på att komplettera bergvärmen med antingen ett FTX-system eller en pelletspanna. FTX ger en garanterad ventilation året om vilket är bra men ger den tillräckligt med värme tillbaka när det är riktigt kallt ute? Det är ju spetsarna man vill åt när bergvärmen får jobba för baslasten. En pelletsbrännare till en nyare begagnad panna är ju också ett alternativ, det minskar ju elberoendet och kan användas för att värma varmvattnet också. Vad är vettigast :-/ eller skall man välja något helt annat?

Jag skulle ha satsat på nya fönster + tilläggsisolering, då kanske nuvarade grejor räcker.
Eller som någon har sagt:
"om båten läcker mer och mer, köper man då en värre länspump?" ;)

FTX förutsätter ett hyfsat tätt hus. Jag skulle inte slänga in det i ett otätt 20-talshus. Dessutom kommer det kosta en hel del då det blir en hel del dragning av ventilations rör samt isolering av dessa.

Bergvärmepumpens effekt låter ovanligt klen. Kan det vara så att det är pumpens effekt in och inte uteffekten du nämner?

Jag tycker också du borde satsa på isolering först, därefter kanske du är i ett helt annat läge.

mvh

Ja pumpen är klen, skåpet den sitter i ser ut som ett litet apparatskåp. Det är ett system byggt för underhållsvärme eller uppvärmning av fritidshus med gissningsvis 50 m borrhål.
Visst vore det bra med tilläggsisolering och nya fönster men värmen från bergvärmepumpen kan väl inte räcka i alla fall?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.