Värme allmänt
jon_h: Ja, såvitt jag vet så får man ha dolda skarvar på värmeledningsrör.
Fotografen: Klart myndighetspersoner rekommenderar pellets. Det är ju en kontrollerad distributionskedja, lätt att beskatta. Ved tar man direkt ur skogen. Min personliga fundering är att om tio år kommer det vara lika dyrt att elda pellets som det är att elda olja idag. Hoppas jag har fel.
Petteri: Hej! Mina föräldrar har en Thermia Elpanna EPT 13 från slutet av 90-talet. Den har utegivare med möjlighet att koppla in rumsgivare. Utegivaren reglerar ju panntemperaturen enligt inställd kurva men i instruktionsboken nämns inte vad rumsgivaren gör. Mina frågor är: *Vad gör rumsgivaren om man kopplar in en? Är den endast till för att reglera cirkulationspumpen till/från? *Vad det
Matss: [citat] Hittar inte papperen men jag tror att det är en ganska ny regeländring (några år). Kanske är kravet också att det ska vara olika våning. Vid sådana där gränsfall kan det löna sig att kolla själv, det är ju inte säkert sotaren kan reglerna.
vespaman: [citat] Visserligen är det klart att vi överlever tex 15%, men hur många tycker att miljön på ett flygplan är trevlig? Många har svårt för den påfrestning detta ger på slemhinnor, tex är det väldigt vanligt att man får irriterade ögon om man har linser, även på kortare turer. Personligen tycker vill jag nog ha mer än 40% för att det ska vara perfekt. Runt trettio får jag
vedeldaren: Är den någon som har använt detta ? Var hittar man priser på alla delar? Erfarenheter, problem mm?
blue.b: Jag har vanlig spånskiva MELLAN mina golvreglar och sen govlgips och värme ovanpå. Jag skruvade 45*100 på bägge sidorna om golvbjälkarna 22mm under kanten och passade in spånskivorna imellan, allt för att "spara" höjd. Golvet har legat i 6-7 år och jag har inga sprickor i fog eller liknande, då har jag ändå ett stort trekantigt bubbelkar i det badrummet. Medan jag skriver kom jag att
Totalfix: Hej! Hoppas på synpunkter för vårt påbörjade projekt. Vill gå steg för steg framåt med ett utbyggbart system. BV+SOL+POOL. Helrenovering påbörjad. Enplan med källare 160+40. Skåne. Tid direkt el med takvärme 40MW/år ink hushållsel. Gjuter nya golv med vattenburen golvvärme. Till saken hör att det finns en tillbyggd del dit rördragning inne inte är möjlig och här får till en
Matss: [citat] Vet inte men det blir i alla fall inte sämre än belagda golv (tex parkett) cc 30 jämfört med rent betonggolv cc 45. Wirsbo rekommenderar cc 45 till verkstadslokaler o liknande.
roke: Det här är en tråd där man kan tacka skribenter för feedback. Personligen vill jag passa på att tacka Matss för han har förklarat saker på ett bra sätt så att till och med jag begriper. Jag vill även passa på att tacka yondalar även om det var ett tag sedan han syntes här, mycket hjälp har han gett även i andra furum. Det finns många andra som jag tycker resonerar vettigt och
BAS: Jag hade en Aquaes 240, troligen ganska lik. Det sitter en offeranod längst ner på den. Den går att byta ganska enkelt om du tappar ur trycket ur tanken. Vattnet "hänger kvar" i tanken om det inte finns något annat inlopp, stäng radiatorventilerna. Det rinner kanske ut några dl om du är snabb. Att maskinen fortfarande fungerar för dig är dock ett under, de brukar inte hålla mer än max
Ingenjören: Om man installerar handdukstorken på varmvattencirkulation måste den vara rostfri invändigt men om du installerar den på värmeledningen behövs det inte. Skillnaden är att varmvattnet är syrerikt medan värmevattnet är i stort sett syrefritt. Installerar du på värmerören får du ingen värme i handdukstorken sommartid men varmvattencirkulation (om sådan finns) ger värme året runt.
Yamma: 15 mm säger i princip alla som jag talat med. Har själv dragit 15 mm. Innerdiametern brukar bli runt 12 mm på PEX 15 men i och med att plasten är mer "lättrunnen" så har den en funktion som motsvarar koppar 15. Om du har riktigt långt till radiatorerna kanske det blir en annan situation. Är inte rörmokare själv men jag tror att du kan köra 15 mm utan problem. Lita du på din
roke: Du behöver inte koppla en extra termostat. Det var bara ett tips på billig extrasäkerhet. Och som du säger, tar man golvvärmevatten från färdigshuntat radiatorvatten är den temperaturen kanske inte skadilg. Tar man däremot hetvatten direkt från panna eller vedvärmd ackumulator handlar det om 90 grader på shuntporten. Det vill till att automatiken inte får spel när åskan går. Eller
Maccan_: Ett tips kan vara att du lägger elslingor om det endast är för att ge lite mysvärme. Lägg slingorna endast "där man går".
solo_innova: Detta ämne skall kanske inte ligga under värme? Är det någon som vet om man kan sätta upp en handduksvärmare utanpå en glasbetongvägg? Jag tänkte ha ha värmaren nära en vanlig vägg dit man kan dra rören.
Ahlbom: Bertil F: Du får jättegärna skissa upp lösningen! En annan fråga, vad har du för kökspanna och hur stor tank?
gadeberg: Brukar alltid vara svårt att få upp "redkomenderad" temp när allt är nytt. Fukt i pannan, kall tank, kallt vatten, kall skorssten, absolut inga beläggningar. Tog en bra tag innan jag hade lagom temp i min nya panna
Rally_golf_gti: Det finns ju kökspannor med vatten buren värmesystem. kan ju funka om man vill byta ut en gammal vedspis! bara en idé....
Bertil F: [citat] - Uppvärmning skall ju finnas i golven, antar det är givet, sen kan man ju komplettera med eldstäder. - Förutom vedpanna som ju kräver arbetsinsats så är ju bergvärme effektivast för att värma på vintern. Under sommarhalvåret och för att värma poolen är Luft-Vatten värmepump effektivast. Solpaneler är ju också ett bra sätt att värma sommartid. - Glaspartier måste ju
Matss: I värmepumpsfallet måste man kalkylera in ett kompressorhaveri och övrigt underhåll som är mycket litet på fjärrvärmen. Även begränsat med varmvatten bör beaktas.
magnusohl: Luften som sugs in i returluftintaget blandas med frisk luft utifrån som har värmts upp av värmeväxlaren i köksfläkten. Detta gör att den kyls ned (beroende av hur kallt det är ute). Pga. detta får du aldrig in samma temp. på luften som det är i allrummet in i tex. toaletterna. Är ingen expert på detta men hoppas du förstår. Hur som helst så är det i alla fall en liten fördel