B
Bertil F: En fackman skulle knappast koppla in ett slutet kärl i pannrummet parallellt med ett öppet, det på vinden är nog bortkopplat. Vad många inte vet däremot är att FÖRTRYCKET i gasdelen på ett slutet kärl måste kontrolleras regelbundet (1 g/år). Kvävgasen diffunderar långsamt genom gummiblåsan och måste fyllas på vilket kan göras med torr luft från en vanlig handpump. OBS dock att
19 svar · 10,6k läst
B
Bertil F: Bäst är naturligtvis vattenburet system och golvvärme, man kan lägga nya golv ovanpå de gamla och de kanske ändå behöver fräshas upp ?, ta en våning i taget. Man kan sedan välja värmekälla, finns tex bra Luft-Vatten värmepumpar.
5 svar · 2,6k läst
J
jon_h: (Nu är jag på inget vis expert på kaminer, men jag svarar sålänge tills någon som kan mer kommer in). Ja, jag tror nog att kaminer brukar ha en beklädnad av eldfast tegel eller liknande invändigt. Jag har aldrig sett någon med bara bruk, däremot ett par som inte har något annat än gjutjärnet mot eldstaden. Lite som man har i en vedspis.
7 svar · 12,9k läst
B
Bertil F: Har dragit upp golvvärmerören i badrummet och anslutit dem till en vanlig vatteburen handdukstork (med avluftningsventil), fungerar utmärkt !
14 svar · 4,2k läst
J
jon_h: Tror också att det beror på att mängden vatten som kan läcka ut är begränsad. Fast den såklart är mer än tillräckligt stor för att orsaka enorma skador.. Jag skulle också unvika dolda skarvar utan gjuten botten med skvallerrör i så stor utsträckning som det bara går, tillåtet eller ej.
8 svar · 6,5k läst
E
eliseborg: Hej på er! Planerar utformning utav utbyggnad på huset och har kommit till värmedelen...funderar starkt på att lägga in vattenburen golvvärme i den nya delen, dels för komforten men även för att få vår luft/vatten-värmepump att presetera ännu bättre...! Frågan är den om man kan blanda radiatorer och golvvärme i samma rum (vardagsrum ca. 55 kvm) ? D.v.s. den nya delen får
0 svar · 1,2k läst
J
jay-p: Tjena! Jag har läst igenom ett gäng ämen men inte hittat nåt som passar min fråga. Jag har ett vattenburet element i mitt lilla badrum i min bostadsrätt. Jag vill plocka bort det och sätta dit Ballofix-kopplingar eller liknande för att ha möjligheten att sätta dit en handdukstork i framtiden. Elementet och dess kopplingar kan ses på bilder här; Element Nedre kopplingen är märkt med
0 svar · 3,9k läst
2
2an: [citat] Aquawarm kulvert har 5,1 W/m i förlust vid 60° så om du fixar till ett lågtemp system i stugan så kanske förlusterna blir 3 W/m om du kör shuntat innan kulverten.. Ska du ha vv så kör på en elberedare i stugan..
7 svar · 3,0k läst
M
Milton: Oj 30.000, hur bar du dig åt då? andra jag pratat med pratar 100 tusen minst! Alla tips tas tacksamt emot.
2 svar · 2,1k läst
T
Tirilk: Tack prototypen! Nu fick jag svar på varför/varför inte!
6 svar · 2,2k läst
P
Pasta: [citat] Dessutom saknas mekanisk ventilation. "Göran har verkligen byggt tätt. Fyrglasfönster t ex ger billigt och enkelt underhåll. Bara ett fåtal går att öppna. Det finns ett enda ventilationshål i huset och det är i vindstaket. Men det stryps ofta på vintem då den naturliga ventilationen ökar." Han lär inte klara kraven i BBR med den ventilationen. Undrar hur inneklimatet är, och
27 svar · 5,1k läst
hajof70
hajof70: Har nu gått ner till 1/4 öppning på alla justeringsventiler (3 st 22mm Trim A från TA på resp "stam/fördelare" ut i huset, inga direkt på de gamla radiatorerna). Har fått sänka temperaturen på framledningsvattnet med ett par grader för att inte få det för varmt inne :D So far so good således Med tanke på att öppningen är så pass liten, 1/4 varv, men att jag ändå får en låg
12 svar · 11,7k läst
prototypen
prototypen: Är inte termostatventiler, dags att byta då. Prototypen
5 svar · 3,1k läst
·
H
handersson: OK, tack för snabbt svar!
2 svar · 2,0k läst
V
vedeldaren: Det fanns en länk till en bra sida som avhandlade detta med rördimensioner mm på detta forum, tyvärr kan jag inte hitta den igen. Kanske nån annan som har bättre koll på detta.
1 svar · 3,8k läst
C
CarMan: har ingen erfarenhet. men man kan inte trolla fram energi, så dom funkar nog bara till en klenara pump som desutom kan återladda marken via dom. typ en ivt 495
1 svar · 1,8k läst
M
Matss: Nej det har du rätt i och det blir ju bara ett 80-graders rör eftersom returen förhoppningsvis är kallare...
5 svar · 1,5k läst
ylven
ylven: Din tanke att sälja huset och byta till ett som passar er bättre kanske inte är en så dum tanke. Vad skulle ni få för huset efter all uppfräshning ni har gjort? Om huset ändå är för litet för er så undrar jag om inte svaret på era värmeproblem ändå är ett annat hus. Sälj ert i augusti, när det är som hetast...
10 svar · 2,9k läst
B
bastuvagnen: Hej, Jag hade beg. 25*150 brädor liggande hemma och även vissa 27*150 som satt ihop med 27*130, dvs 27*280. (Kommer från fraktlådor för stålstänger) Och dessa har jag använt!! 27*280 tyckte jag blev bra då jag skulle ha cc 300 mm. Det viktiga är ju att få ett jämt och fint golv och jag som renoverar ett gammalt hus får ändå, sala på vissa brädor för att få ett jämt golv, så
12 svar · 9,6k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Ett FTX-system kommer du ändå behöva för att kunna ventilera huset och uppfylla dom nya normer som gäller. Skall du elda mycket i din braskamin se till att välja en som tål det. Fjärrvärme av/på behöver du nog inte tänka så mycket på bara det kommer med ett fungerande reglersystem. Du skall jhu inte ha full fjärrvärme sedan ingen, utan låta den regler steglöst.
1 svar · 2,2k läst
J
Josse74: Hej Mathias! LK's plåtar fungerar likadant, vad jag förstår så är det plåten som ska hålla fast slangen, inte glesen som ska hålla fast plåten.. Japp jag kör på 28-30mm jag också får göra ordning en lämplig "tolk" / Josse
3 svar · 8,0k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Håller inte med BAS att det skulle vara extremt dyrt eller dåligt med takvärme. Här omkring finns många 70-tals hus med takvärme. Om det fungerar bra eller dåligt beror ngo (som ofta) på montage och installation. Många av husen är rejält isolerade och takvärmen är monterad enligt alla konstens regler. Och inga av dessa husägare klagar på att det är dyrt eller särskilt dålig
3 svar · 5,1k läst
S
Styr_Rickard: Vet inte riktigt om jag förstod det hela rätt?? Men det känns konstigt om man skulle starta och stoppa pumpen via en rumstermostat... Pumpen bör gå hela tiden vinter tid och vara avställd på sommaren förutsatt att man motionerar den typ en gång i veckan så den inte fastnar. Vad har du för inställning på shuntventilen och får du justera den manuellt?? Dubbelventil?? Höj pumpen till
7 svar · 4,9k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Nej du är inte ute och cyklar MEN huslev. är definitivt det :) De kanske inte ens kan leverera golvvärme på Ö.P.? [bild]
3 svar · 2,2k läst
S
synpunkter: Självklart funkar det.
1 svar · 2,1k läst
B
BAS: Inte golvvärme i garaget. Du behöver MYCKET isolering. 15 cm frigolit lär vara för lite enligt de jag har rådfrågat. Jag har 14 cm. Jag har bergvärme och drog ut en fläktkonvektor till garaget. Det går mycket effekt om du inte isolerar mycket. Glöm inte ventilationen. Det blir mycket vatten från en snömoddig bil om du kör in den.
5 svar · 3,7k läst
J
jimnor: Det bästa sättet är att ta in offerter på respektive anläggning, sedan är de löpande kostanaderna el kontra pellets. Har själv gjort valet att elda med pellets i vårat kommande boende. En stor anledning är att slippa det 100% beroendet av el. Har tänkt att koppla på ett disel-elverk så småningom för att kunna driva pelletspannan + cirkulationen. Kommer även att ha pannan i garaget
7 svar · 1,9k läst
J
Jarnell: Tackar!... 2an.
2 svar · 1,2k läst
S
solo_innova: Funderar på att sätta in ett torkskåp i tvättstugan. Jag tror att de jobbar med värme och luftflöde (avfuktning?) Finns det modeller att koppla till vattenburet värmesystem så man slipper göra åt så mycket ström, eldar med ved...
0 svar · 1,8k läst
B
BAS: Testa med en ventil innan du skruvar på alla. Hur som helst så bör du kolla upp att ventilerna fungerar innan du säljer huset för att undvika skadestånd av köparen alternativt skriftligen meddela att ventilerna är slut.
1 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.