Jag låter elströmmen till min golvärmepump gå via en termostat som sitter på framledningen till golvvärmen.
På detta viset får jag ett extra säkerhetsskydd mot övertemperaturer i golvvärmen.
Termostaten bryter strömmen till pumpen vid ca 40 grader.

Jag anser att detta är en billig och enkel åtgärd som kan förhindra total katastrof vid ofrivilliga övertemperaturer.

Det finns alla möjliga fina shuntautomatiker på marknaden, och de flesta sköter sig säkert perfekt.
Men jag anser att det ändå finns många orsaker som kan ställa till katastrof.
Automatiken kan kanske få fel? Ställdonet kan kanske få fel? Ställdonet kan kanske lossa från shuntventilen?
Ofrivilligt handhavandefel kanske kan ödelägga golvvärmen?

Om man har vanliga radiatorer och okänsliga rördragningar spelar övertemperaturer säkert mindre roll, även om man kanske bränner sig duktigt mot ett 80-90 gradigt element.

Bara ett tips..
Betänk skadorna vid tex 90 gradigt vatten till golvet, huvva.

Men tänk om din termostat går fel då? :cool:

Känns lite långsökt det du beskriver. Jag skulle råda den som funderar att sätta golvvärme mot ett bef radiatorsystem att instalera en prefabshunt som finns på marknaden.
Välj de som är erkända tex LK eller Wirsbo. De kostar inte mycket heller då de har elslingorna att slåss mot (prismässigt) då det gäller små ytor.

Du behöver inte koppla en extra termostat.
Det var bara ett tips på billig extrasäkerhet.

Och som du säger, tar man golvvärmevatten från färdigshuntat radiatorvatten är den temperaturen kanske inte skadilg.

Tar man däremot hetvatten direkt från panna eller vedvärmd ackumulator handlar det om 90 grader på shuntporten.
Det vill till att automatiken inte får spel när åskan går.
Eller att någon okunnig trycker på fel knapp när "temperaturen ska justeras".

Men det finns ju försäkringar, så varför bry sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.