Sitter och bygger ihop min nästa kåk på ritbordet - behöver lite råd ifrån ni som har efterhet av olika uppvärmningssystem då jag skall välja system som både är konfortabelt och känns bra i plånboken.

Förutsättningar:

* stenhus 200 kvm i 1 1/2-plan - byggt i 350 mm lättbetong

* gjuten platta på mark med 300 mm markisolering - både garage och villa

* fristående garage 100 kvm - byggt i 350 mm lättbetong

* många stora glaspartier i villanhuspool på ca 35-40 m3 skall värmas sommartid

* medelstor utom

* tomt med både tillgång till berg och bra markbädd för jordvärme

* fastigheten är belägen i fjällen med vintertemp. ner till -30 grad

* fri tillgång till ved

Som sagt det är ett nybygge med relativt små begränsningar så det är nu man skall passa på att göra det mest rätta valet - vilket anser Ni att det är ?!

Kul om vi kan få igång en utvecklande tråd inom detta området !

fri tillgång till ved? Se en tråd "mitt pannrum dot kåm" hur man kan göra vedeldningen bekväm :). Sen finns det en massa om vedhantering. Du får bra grund att bestämma om du kommer att trivas med vedeldning som skulle vara det biligaste i ditt fal.
gaia

Minkhe skrev:
Sitter och bygger ihop min nästa kåk på ritbordet - behöver lite råd ifrån ni som har efterhet av olika uppvärmningssystem då jag skall välja system som både är konfortabelt och känns bra i plånboken.

Förutsättningar:

* stenhus 200 kvm i 1 1/2-plan - byggt i 350 mm lättbetong

* gjuten platta på mark med 300 mm markisolering - både garage och villa

* fristående garage 100 kvm - byggt i 350 mm lättbetong

* många stora glaspartier i villan

* medelstor utomhuspool på ca 35-40 m3 skall värmas sommartid

* tomt med både tillgång till berg och bra markbädd för jordvärme

* fastigheten är belägen i fjällen med vintertemp. ner till -30 grad

* fri tillgång till ved

Som sagt det är ett nybygge med relativt små begränsningar så det är nu man skall passa på att göra det mest rätta valet - vilket anser Ni att det är ?!

Kul om vi kan få igång en utvecklande tråd inom detta området !

- Uppvärmning skall ju finnas i golven, antar det är givet, sen kan man ju komplettera med eldstäder.

- Förutom vedpanna som ju kräver arbetsinsats så är ju bergvärme effektivast för att värma på vintern. Under sommarhalvåret och för att värma poolen är Luft-Vatten värmepump effektivast. Solpaneler är ju också ett bra sätt att värma sommartid.

- Glaspartier måste ju vara extremt bra isolerade kanske 4-glas för att undvika kallras och man måste ändå ordna extra värme under dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.